NVZ Vereniging van Ziekenhuizen
Ziekenhuizen en specialisten herkennen conclusies IGZ-rapport tot op
zekere hoogte
De NVZ, de Orde van Medisch Specialisten en betrokken
wetenschappelijke verenigingen kunnen zich redelijk vinden in het
rapport van de inspectie over de zorgketen voor kankerpatiënten. Er
gaat inderdaad veel goed in de behandeling van kankerpatiënten. Er
werken enthousiaste medisch specialisten en medewerkers die zich met
hart en ziel inzetten voor de patiënt, de techniek is op orde,
wachtlijsten zijn weggewerkt. En ja, oncologische zorg is complex. Er
zijn veel zorgverleners bij betrokken. En ook nog op verschillende
afdelingen en in verschillende instellingen. De roep om regie en
overzicht is heel legitiem.
Binnen de Nederlandse ziekenhuizen zijn de bij de zorg voor
kankerpatiënten betrokken zorgverleners continu bezig met het verder
verbeteren van de zorg. Het onderzoek waarop dit inspectierapport is
gebaseerd, is al weer ruim twee jaar oud. Sindsdien zijn er
belangrijke stappen gezet. Binnen de ziekenhuizen is multidisciplinair
overleg waarin iedere patiënt met kanker wordt besproken door alle
zorgverleners die met die patiënt te maken hebben. Indien de
radiotherapie op een andere locatie wordt gegeven, komt de
radiotherapeut naar de verwijzend specialist om bij die bespreking te
zijn. Verder zijn er binnen de ziekenhuizen steeds meer
gespecialiseerde oncologieverpleegkundigen actief die vaak de vaste
contactpersonen zijn waar de patiënt behoefte aan heeft. Ook het
ontwikkelen van protocollen voor behandelingen binnen de
kankerzorgketen heeft de volle aandacht.
Roep om regie begrijpelijk
Natuurlijk kan het altijd beter. De zorg voor kankerpatiënten is
inderdaad een complex en veelomvattend proces, waarbij iedere patiënt
maatwerk krijgt. De ene keer is het beter eerst te opereren en dan met
bestraling of chemotherapie te beginnen. De andere keer is de volgorde
anders. Vaak moet een patiënt voor een deel van de behandeling naar
een ander ziekenhuis, in het bijzonder als er bestraald moet worden.
Een goede aansturing van elk individueel behandeltraject is dan ook
van groot belang. Daarom is de roep om regie heel begrijpelijk. In de
praktijk is het realiseren daarvan wel het meest ingewikkelde waar
ziekenhuizen en specialisten zich voor geplaatst zien, mede omdat zich
gaandeweg wijzigingen kunnen voordoen. Ziekenhuizen en medisch
specialisten zijn voortdurend bezig met het zoeken naar de balans
tussen voldoende informatie-uitwisseling tussen de verschillende
schakels van de zorgketen en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Samen verbeteren
Kortom, specialisten en ziekenhuizen werken samen aan het steeds
verder verbeteren van de zorg. Zorg die in zijn algemeenheid in
Nederland trouwens goed is, zo blijkt ook keer op keer uit
internationaal onderzoek. In het Nationaal Programma Kankerbestrijding
staan communicatie, informatieoverdracht en het openbaar maken van
behandelresultaten hoog op de agenda. Betrokkenen maken wel een aantal
kanttekeningen:
* Uitgebreid multidisciplinair overleg trekt een zware wissel op de
beschikbare staf in de ziekenhuizen, zowel medisch specialistisch
als verpleegkundig.
* De huidige financieringsstructuur bevordert eerder verbrokkeling
dan goed georganiseerde ketenzorg.
* De infrastructuur, nodig voor snelle en adequate
informatieoverdracht, schiet tekort.
De ontwikkeling van een elektronisch patiëntendossier, drempelloos
toegankelijk voor betrokken zorgverleners, dient krachtig gestimuleerd
te worden en op korte termijn tot vruchtbare resultaten te leiden.
Haalbaarheid
Partijen wijzen erop dat wederom niet moet worden vergeten dat deze
onderzoeken van de Inspectie de randvoorwaarden betreffen en niet de
uitkomsten van de zorg. Gezien de complexiteit van de materie, zetten
NVZ, Orde en wetenschappelijke verenigingen wel vraagtekens bij de
haalbaarheid van de eis van de inspectie aan ziekenhuizen om voor 1
juli 2009 een plan van aanpak in te dienen en dat voor 1 januari 2010
te implementeren. Te snel zou hier wel eens slechte kwaliteit kunnen
betekenen.