Consumentenbond
---
13 maart 2009
Nota overgewicht mist concrete maatregelen
Zolang fabrikanten van snoep, chips, fris en ijs dwarsliggen komt er
geen leeftijdsgrens op reclame voor ongezonde producten. De ministers
Klink en Rouvoet stellen in de `Nota Overgewicht' dat zelfregulering
haalbaar is, maar de Consumentenbond denkt daar na jaren onderhandelen
anders over. Of de bedrijven moeten overstag, óf er moet alsnog een
wettelijk verbod komen op reclame voor ongezonde producten gericht op
kinderen tot 12 jaar. Daarnaast wil de bond meer actie op het gebied
van etiketten en voedingslogo's. Pas dan wordt kiezen voor gezond écht
makkelijk.
Het kabinet stelt terecht dat overgewicht een groot en groeiend
probleem is. De Consumentenbond steunt de beoogde integrale aanpak, de
aandacht voor preventie en de oproep aan artsen, werkgevers,
schoolbesturen en lokale overheden om een bijdrage te leveren aan het
tegengaan van overgewicht. Een negatief punt is dat er in de nota
nauwelijks concrete maatregelen staan.
Eetpatroon
Het eetpatroon van kinderen - vooral in de leeftijd 7 tot 12 - wordt
door de overdaad aan reclames negatief beïnvloed, zo blijkt uit
onderzoek. Daarom probeert de Consumentenbond nu al jaren om binnen de
Stichting Reclamecode concrete afspraken te maken over de invoering
van een leeftijdsgrens (12 jaar) op reclame voor ongezonde producten.
Diverse bedrijven zoals FrieslandCampina, Sisi en Kellogg's liggen
hierbij dwars, zij willen ook reclame kunnen blijven maken gericht op
kinderen onder de 12 jaar. Los van de onderhandelingen over een nieuwe
reclamecode hebben elf grote fabrikanten (waaronder Coca Cola, Mars en
Unilever) inmiddels zelf hun verantwoordelijkheid genomen en
afgesproken dat ze bij hun marketingactiviteiten een leeftijdsgrens
van 12 jaar hanteren. Op 26 maart komt het bestuur van de Stichting
Reclamecode opnieuw bijeen. Als de dwarsliggers voet bij stuk houden,
bestaat de kans dat er een nieuwe reclamecode komt waarbij
snoepreclame gericht op kinderen mogelijk blijft. De Consumentenbond,
ook vertegenwoordigd in het bestuur, zal in dat geval tegen de code
stemmen.
Etikettering
Op het punt van de etikettering en voedingslogo's vindt de
Consumentenbond het vreemd dat het recente advies van de
Gezondheidsraad (één duidelijk en eerlijk logo) niet onverkort wordt
overgenomen. Om de wirwar aan voedingslogo's tegen te gaan en om de
consument echt te helpen bij het maken van de gezonde keuze pleit de
bond voor één overkoepelend systeem: het verkeerslichtsysteem. Daarbij
krijgen alle producten op de voorkant van de verpakking een
`verkeerslicht' waarmee wordt aangegeven of een product veel of weinig
verzadigd vet, suiker en zout bevat. Zeker nu de
levensmiddelenindustrie ervoor pleit om het etiketteren van suiker te
staken, moet het kabinet duidelijker stelling nemen. Consumenten
hebben recht op informatie. Het etiket en de verpakking zijn daarbij
cruciaal. Alleen met duidelijke, volledige en eerlijke informatie
kunnen mensen een goed geïnformeerde en weloverwogen keuze maken.
De Consumentenbond gaat deze punten ook onder de aandacht brengen bij
kamerleden, zodat het later dit jaar meegenomen kan worden in het
debat over de Nota Overgewicht.
---