Duurzame mobiliteit en het klimaat zijn complementair
11/03/2009
Een ontmoeting van de overheden, de NMBS-Groep, de regionale
vervoermaatschappijen (De Lijn, MIVB en TEC), de Belgische
automobielfederatie FEBIAC en de Vereniging van Belgische
ondernemingen gaat per definitie meestal over mobiliteit. Dat was ook
het geval op 10 en 11 maart, ter gelegenheid van Mobilys Rail meets
Road, dat plaatsvond in het Dexia Congress Center in Brussel. Twee
dagen ideeën uitwisselen resulteerden in een Memorandum Greening
Transport (1), waarin iedere partij zijn voornemens op papier zette
met als doel concrete veranderingen tot stand te brengen. Het
memorandum werd woensdag ondertekend door de verschillende
verantwoordelijken.
De transportvooruitzichten volgens het Federaal Planbureau geven aan
dat het goederen- en personenvervoer in België met respectievelijk 47%
en 22% zullen toenemen tussen 2005 en 2030. En dat terwijl Europa aan
België een daling vraagt met 15% van de CO2 -uitstoot tegen 2020. Als
het huidige beleid niet verandert, zal die stijging onvermijdelijk
leiden tot een verdere druk op het verkeer in België, evenals op het
leefmilieu. Momenteel wordt 19% van de broeikasgassen uitgestoten door
de transportsector.
Samenwerking tussen de verschillende partijen is dan ook een must. Het
gezamenlijke overleg, dat een orgelpunt bereikte op Mobilys Rail meets
Road, is essentieel om de mobiliteitsgroei te blijven verzoenen met
het welzijn van de burger.
Ook de burger draagt een belangrijke verantwoordelijkheid door zijn
gedrag en mobiliteitskeuze. De spelers in de transportsector zijn
bereid mee te werken om de samenleving zowel op economisch, sociaal
als milieuvlak vooruit te helpen. Ze brengen samen de oplossingen aan:
het optimaal beantwoorden van de vraag naar transport, betere
technische uitvoeringen van de verschillende vervoersmodi, het sterk
aansporen tot een rationeler verplaatsingsgedrag en het bevorderen van
duurzame oplossingen.
Het memorandum Greening transport impliceert dus zowel de maatregelen
die aan de overheid worden gevraagd als de initiatieven waartoe de
verscheidene actoren in de sector zich engageren. Dat alles vindt zijn
weerslag in het Memorandum.
De opdracht waarvoor we staan is gigantisch. Wat zonder twijfel wordt
onderschreven door de deelnemers aan het politieke debat van
woensdagnamiddag (de dames Annick De Ridder (OpenVLD) en Isabelle
Durant (Ecolo), de heren Dedecker (LDD), Etienne Schouppe (CD&V),
Pascal Smet (SP.A), Xavier Baeselen (MR), Dimitri Fourny (CdH) en Paul
Magnette (PS) ter afsluiting van het forum Mobilys Rail meets Road.
Concrete themas staan op het programma: vrije busbanen,
intermodaliteit rond de stations, verzoenen van transport en
leefmilieu, ecocombis/monstertrucks. Achteraf antwoorden de
verantwoordelijken van de transportmaatschappijen (NMBS-Groep, De
Lijn, MIVB en TEC), de automobielfederatie (FEBIAC) en het VBO op
vragen uit het publiek.
NMBS