NMBS

Duurzame mobiliteit en het klimaat zijn complementair

11/03/2009

Een ontmoeting van de overheden, de NMBS-Groep, de regionale vervoermaatschappijen (De Lijn, MIVB en TEC), de Belgische automobielfederatie FEBIAC en de Vereniging van Belgische ondernemingen gaat per definitie meestal over mobiliteit. Dat was ook het geval op 10 en 11 maart, ter gelegenheid van Mobilys Rail meets Road, dat plaatsvond in het Dexia Congress Center in Brussel. Twee dagen ideeën uitwisselen resulteerden in een Memorandum Greening Transport (1), waarin iedere partij zijn voornemens op papier zette met als doel concrete veranderingen tot stand te brengen. Het memorandum werd woensdag ondertekend door de verschillende verantwoordelijken.

De transportvooruitzichten volgens het Federaal Planbureau geven aan dat het goederen- en personenvervoer in België met respectievelijk 47% en 22% zullen toenemen tussen 2005 en 2030. En dat terwijl Europa aan België een daling vraagt met 15% van de CO2 -uitstoot tegen 2020. Als het huidige beleid niet verandert, zal die stijging onvermijdelijk leiden tot een verdere druk op het verkeer in België, evenals op het leefmilieu. Momenteel wordt 19% van de broeikasgassen uitgestoten door de transportsector.

Samenwerking tussen de verschillende partijen is dan ook een must. Het gezamenlijke overleg, dat een orgelpunt bereikte op Mobilys Rail meets Road, is essentieel om de mobiliteitsgroei te blijven verzoenen met het welzijn van de burger.

Ook de burger draagt een belangrijke verantwoordelijkheid door zijn gedrag en mobiliteitskeuze. De spelers in de transportsector zijn bereid mee te werken om de samenleving zowel op economisch, sociaal als milieuvlak vooruit te helpen. Ze brengen samen de oplossingen aan: het optimaal beantwoorden van de vraag naar transport, betere technische uitvoeringen van de verschillende vervoersmodi, het sterk aansporen tot een rationeler verplaatsingsgedrag en het bevorderen van duurzame oplossingen.

Het memorandum Greening transport impliceert dus zowel de maatregelen die aan de overheid worden gevraagd als de initiatieven waartoe de verscheidene actoren in de sector zich engageren. Dat alles vindt zijn weerslag in het Memorandum.

De opdracht waarvoor we staan is gigantisch. Wat zonder twijfel wordt onderschreven door de deelnemers aan het politieke debat van woensdagnamiddag (de dames Annick De Ridder (OpenVLD) en Isabelle Durant (Ecolo), de heren Dedecker (LDD), Etienne Schouppe (CD&V), Pascal Smet (SP.A), Xavier Baeselen (MR), Dimitri Fourny (CdH) en Paul Magnette (PS) ter afsluiting van het forum Mobilys Rail meets Road. Concrete themas staan op het programma: vrije busbanen, intermodaliteit rond de stations, verzoenen van transport en leefmilieu, ecocombis/monstertrucks. Achteraf antwoorden de verantwoordelijken van de transportmaatschappijen (NMBS-Groep, De Lijn, MIVB en TEC), de automobielfederatie (FEBIAC) en het VBO op vragen uit het publiek.