Gevleugelde vlucht voorwaarts voor de Tongerse stationsomgeving
13/03/2009
De stad Tongeren, De Lijn, de NMBS-Holding en Infrabel sluiten op 13
maart 2009 een Intentieovereenkomst om de Tongerse stationsomgeving
nieuw leven in te blazen. Een Masterplan zal de ruimtelijke
uitgangspunten vastleggen voor de duurzame ontwikkeling van dit
stadsdeel. De stationsomgeving wordt opnieuw een levendige buurt in
directe relatie met het historische centrum van Tongeren. Het station
fungeert daarin als multimodale stadspoort om verschillende
verkeersstromen, woonfuncties en publieke ruimten te verknopen tot een
geheel dat meerwaarde biedt voor de gehele stad en haar inwoners.
Een stad met vele troeven
De stad Tongeren heeft als oudste stad van België vele troeven. Haar
Romeinse en stedelijke geschiedenis betekent tot op vandaag een
belangrijke inspiratiebron voor haar ontwikkeling en haar profilering.
Verschillende recente stadsvernieuwingsprojecten geven daar uiting
aan, zoals het Anicius- en Julianus-project en de vernieuwing van het
Gallo-Romeins museum.
Temidden van Limburgs Haspengouw is de stad een belangrijke schakel
binnen het ruimtelijke netwerk rond Hasselt, Genk en Maastricht. Het
treinaanbod naar ondermeer de centrumsteden Antwerpen, Brussel en Gent
is in Tongeren meer dan behoorlijk en de komst van de HST in het
naburige Luik heeft haar knooppuntfunctie nog versterkt.
Een reeks uitdagingen voor de stationsbuurt
De Tongerse stationsbuurt kampt al een tijdje met een imagoprobleem.
Het station wordt momenteel als ver van het historische centrum
ervaren, onder meer door de barrièrewerking van de Wallen, waar
vandaag al het zware verkeer langs moet. De ruimte rond het station is
weinig gestructureerd en moeilijk bereikbaar voor het auto- en
busverkeer. Het spoor vormt er zowel ruimtelijk als functioneel een
breuk tussen de kernstad en het gebied Achter de Statie. Bovendien
creëert de tunnel onder het spoortalud een moeizame en voor de zwakke
weggebruiker onveilige verkeersafwikkeling door de beperkte breedte en
de slechte zichtbaarheid.
Samenwerken om de leefbaarheid in de stadsrand te verhogen
Op 13 maart 2009 ondertekenen de stad Tongeren, De Lijn, de
NMBS-Holding en Infrabel een Intentieovereenkomst. Deze samenwerking
ambieert een duurzame herontwikkeling van de stationsomgeving met het
oog op een betere ontsluiting, bereikbaarheid en beleving van de
publieke ruimte in en rond het station.
Naar een kwalitatief en haalbaar Masterplan
De stad Tongeren, De Lijn en Infrabel gaan akkoord met het voorstel
van de NMBS-Holding om het studiebureau Euro Immo Star de opdracht te
geven een nieuw Masterplan voor de stationsomgeving op te maken. De
dochteronderneming van de NMBS-Holding zal tevens een
Haalbaarheidsstudie opstellen en zorgen voor het Projectmanagement.
Het projectgebied werd bepaald in functie van het gezamenlijke
ambitieniveau van de stad Tongeren, De Lijn, de NMBS-Holding en
infrabel. De projectpartners willen een vlotte en veilige route naar
het station voor alle vervoersmodi garanderen, waar de reizigers
comfortabel kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel naar het
andere en waar het aangenaam is om te verblijven.
Er wordt onderzocht hoe het stationsgebouw afgestemd kan worden op de
hedendaagse eisen van comfort. Het station zou aan beide zijden van
het spoor één herkenbaar geheel kunnen worden zodat het daadwerkelijk
kan fungeren als stadspoort. Geïnspireerd door de rijke Tongerse
geschiedenis staat de Romeinse God Janus, god van de poorten, symbool
voor een nieuw stationsgebouw dat niet langer een voor- of achterkant
heeft maar een gezicht vormt naar beide stadsdelen aan weerszijden van
de sporen.
Vanuit die visie tast de studie verschillende opties af om de
spoorweginfrastructuur te verbeteren. Via het verbreden van de
spooronderdoorgang en de toegangen tot de perrons kunnen de
stadswijken binnen en buiten de Wallen niet enkel een functionele maar
ook een verkeersveilige en kwalitatieve link met elkaar krijgen.
Met de heraanleg van het stationsplein willen de projectpartners de
ademruimte voor voetgangers en fietsers in en rond het stationsgebouw
verhogen. Aansluitend op het regionale fietsroutenetwerk kan een nieuw
fietstracé langs het spoor en het station de omliggende landschappen
De Kevie en Francart met elkaar verbinden.
Ook de herwaardering van het busstation behoort tot de ambitie. De
bushaltes situeren zich momenteel op een helling naast het
stationsgebouw waar weinig comfort en ruimte is voorzien voor
wachtende busreizigers. Het Spartacusplan van De Lijn Limburg duidt
het station van Tongeren als belangrijke stopplaats aan binnen het
regionaal busnetwerk van stads- en streeklijnen. De projectpartners
willen het bus- en treinverkeer beter op elkaar afstemmen.
Parkeren aan het station is momenteel weinig georganiseerd en het
aantal parkeerplaatsen schiet tekort. Binnen het projectgebied wil men
een nieuwe pendelparking realiseren van ca. 200 plaatsen en minstens
100 bijkomende fietsstallingen.
Voorts is de stationsomgeving een strategische locatie om een
evenwichtige mix van wonen, werken en ontspanning uit te bouwen. Er is
nog ruimte voor nieuwe ontwikkeling waarbij gedacht wordt aan
alternatieve woonvormen (service-flats, woningen voor alleenstaanden,
ed.) en een bijkomende stadsparking.
Het Masterplan zal passen in de huidige dynamiek die doelt op de
herinrichting van de Wallen en de aanleg van een nieuwe
ontsluitingsweg voor het zware verkeer naar de omliggende
industrieterreinen. De plannen voor de herlocatie van de stelplaats
van De Lijn naar de voormalige goederenkoer van de NMBS-Holding
krijgen in het Masterplan eveneens een plaats.
Na goedkeuring van het Masterplan volgt een verdere planologische,
architecturale en technische uitwerking voor de effectieve realisatie
van het gehele project, waarbij voldoende aandacht zal uitgaan naar
publieke betrokkenheid.
NMBS