1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/1441
Uw kenmerk
Datum 13 maart 2009 2009Z02640 / 2080913500
Onderwerp Kamervragen bediening stations Hoogeveen, Meppel en Beilen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Van Gent (GroenLinks) heeft gesteld
over de gevolgen van de dienstregeling 2009/2010 voor reizigers in Hoogeveen,
Meppel en Beilen.
1. Kent u de motie die de gemeenteraad van Hoogeveen op 5 februari heeft
aangenomen en waarin het College van B&W wordt verzocht het gesprek met NS
en Prorail aan te gaan om station Hoogeveen aan te merken als volwaardig
intercitystation?1
1. Ja.
2. Wat is uw mening over het feit dat de NS de Schipholtrein volgend jaar niet
meer wil laten stoppen op station Hoogeveen en evenmin op station Beilen en
Meppel?
2. NS heeft vanuit de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet als taak en als doel
om de reizigers een zo aantrekkelijk mogelijk product aan te bieden en bereik-
baarheid en groei te bevorderen. NS doet dat met intercity's en sprinters. Met die
treintypen stelt NS een dienstregeling samen die zo veel mogelijk reizigers zo
goed mogelijk bedient. Intercity's zorgen voor snelle verbindingen tussen grote
stations, sprinters verbinden kleinere stations met elkaar en met de grote
stations.
Het is niet mogelijk om binnen redelijke randvoorwaarden alle reizigers optimaal
te bedienen. Over het algemeen is het zo dat als NS voor sommige reizigers iets
in de dienstregeling verbetert, andere reizigers erop achteruitgaan. De opgave is
om die keuzes zo te maken dat ze voor zo veel mogelijk reizigers gunstig zijn en
voor zo weinig mogelijk reizigers ongunstig. Dat is vervelend voor de beperkte
groep waarvoor het ongunstig is.
1 verslag raadsavond, 5 februari 2009, besluiten raadzaal
(http://www.hoogeveen.nl/Vrijepagina.aspx?menuID=418&pageID=1807)
a
Pagina 1 van 2
De Schipholtrein (de intercity van Groningen naar Schiphol v.v.) rijdt eenmaal per
Datum
uur. In de voorgestelde nieuwe dienstregeling voor 2010 rijdt deze trein op
werkdagen circa 10 minuten sneller en stopt alleen nog maar in Assen. Volgens Ons kenmerk
NS profiteert 75 procent van de reizigers die op het traject Groningen Zwolle VENW/DGMo-2009/1441
reizen van deze reistijdwinst en het feit dat beide intercity's nu in een vast
halfuurpatroon gaan rijden. De wijzigingen voorzien er ook in dat alle tussen-
gelegen stations, waaronder Hoogeveen, tweemaal per uur met een sprinter
worden bediend. En dat ook in een vast halfuurpatroon van 's ochtends vroeg tot
globaal tien uur in de avond wordt gereden.
Een beperkt aantal reizigers vanuit Hoogeveen krijgt te maken met een extra
overstap. Het gaat dan met name om de groep reizigers die nu direct, eenmaal
per uur, reizen naar de stations van Hilversum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid en
Schiphol. Het gaat om circa 5 procent van de in- en uitstappers in Hoogeveen.
Naar Schiphol zelf gaat het om gemiddeld circa 40 reizigers per werkdag.
NS heeft geconcludeerd dat de voorgenomen wijziging van de dienstregeling van
de Schipholtrein per saldo een verbetering is voor de reizigers.
3. Bent u van mening dat een negatief advies van de reizigersorganisaties over
dit voornemen in principe tot een herziening van de dienstregeling zou moeten
leiden? Zo nee, waarom niet?
3. Vorige week hebben de consumentenorganisaties hun advies over de
voorgenomen dienstregelingswijziging aan NS uitgebracht2. NS bestudeert dit
advies nu en zal het meewegen in uiteindelijke besluitvorming medio maart.
De dienstregeling moet in elk geval voldoen aan de voorschriften in de vervoer-
concessie over de minimale bediening van stations. Binnen de concessie-
voorschriften is NS vrij om de dienstregeling in te vullen. De stations Hoogeveen,
Beilen en Meppel behoren volgens bijlage A van de concessie tot de `overige
stations'. NS moet deze stations in de spits in iedere richting twee keer per uur
bedienen en buiten de spits één keer in iedere richting. Ook met de voorgenomen
wijziging voldoet de dienstregeling aan deze eis.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
2 Zie http://www.minvenw.nl/cend/overlegorganen/locov/Images/Locov%202009-
38%20Advies%20dienstregeling%202010_tcm61-242823.pdf.
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat