Ministerie van Economische Zaken
Chatten met eurocommissaris Consumentenbescherming
12 maart 2009 | nieuwsbericht | Consumentenbeleid
Eurocommissaris van Consumentenbescherming Meglena Kuneva chat vrijdag
13 maart 2009 met consumenten over consumentenregels en
consumentenbescherming.
De rechten van consumenten worden voor een belangrijk deel op Europees
niveau bepaald en gelden voor alle Europese lidstaten. Bijvoorbeeld
dat misleidende en agressieve verkooppraktijken in alle landen
verboden zijn. Dat betekent dat iedere aanbieder of verkoper in een
EU-land, dus ook in Nederland, zich aan deze Europese
consumentenwetten moet houden.
Digitaal gesprek
Wat Europa beslist is dus belangrijk voor de consument. Kuneva
gebruikt de chat daarom om ideeën en vragen van consumenten te
verzamelen. Ook gebruikt ze het digitale gesprek om uit te leggen wat
de Europese Commissie doet om de consument te beschermen.
Kuneva chat op vrijdag 13 maart tussen 15.00 en 16.30 uur. Vragen
stellen kan in het Nederlands. De Eurocommissaris en haar team
antwoorden in het Nederlands.
Consumentenautoriteit
Staatssecretaris Heemskerk is in het kabinet verantwoordelijk voor
consumentenzaken. In september 2008 werd de Wet Oneerlijke
Handelspraktijken door de Eerste Kamer aanvaard. Deze wet beschermt
consumenten beter tegen verboden handelspraktijken zoals het hanteren
van een keurmerk waar men niet aan voldoet of agressieve verkoop aan
de deur of via de telefoon. De Consumentenautoriteit ziet in Nederland
toe op de naleving van de regels.
In Europa maakte Heemskerk zich onder andere sterk voor lagere
roamingtarieven, goedkoper sms'en en heldere Europese
consumentenwetgeving.
Meer informatie
* De chat met Eurocommisaris Kuneva
* www.consuwijzer.nl