Jordaens - The Making of a Masterpiece
13 maart - 14 juni 2009
Topstukken Jacob Jordaens in het Bonnefantenmuseum. Twee versies van
The Tribute Money / De Cijnspenning - Petrus vindt de stater in de
bek van de vis van Jacob Jordaens staan centraal in de tentoonstelling
die in samenwerking met het Statens Museum for Kunst tot stand kwam.
De Deense versie van het schilderij werd in Kopenhagen in 2007 en 2008
uitvoerig technisch onderzocht en volledig gerestaureerd. Alle
schilderijen van Jordaens die het Bonnefantenmuseum in het kader van
haar alliantie met het Rijksmuseum in langdurig bruikleen heeft
completeren de presentatie.
Jacob Jordaens is één van de belangrijkste schilders van de Vlaamse
Barok. Tot zijn onbetwiste meesterwerken behoort De Cijnspenning -
Petrus vindt de stater in de bek van de vis uit ca. 1623. Het
monumentale doek bevindt zich sinds 1912 in het Statens Museum for
Kunst in Kopenhagen. Een tweede, aanzienlijk kleinere versie van het
schilderij uit de collectie van het Rijksmuseum bevindt zich in het
Bonnefantenmuseum in Maastricht. Tot nu toe werd verondersteld dat
deze versie een kopie was naar het grotere doek, maar technisch
onderzoek heeft uitgewezen dat de verhouding tussen beide doeken veel
complexer is dan tot op heden werd gedacht.
Het grote schilderij uit Kopenhagen is voor deze gelegenheid omringd
door enkele schilderijen en tekeningen van Jacob Jordaens uit dezelfde
periode. Op deze manier krijgt de bezoeker een uniek beeld van deze
grote Antwerpse kunstenaar omstreeks 1625.
Catalogus in het Engels en Deens: Jordaens. The Making of a
Masterpiece, 120p. , Statens Museum for Kunst, 2008.
Gejaagd door de maagd
De Diana-tapijten van het Rijksmuseum
13 maart - 20 september 2009
De Diana-tapijten worden voor het eerst in het kader van Rijksmuseum
Maastricht als serie van 6 aan het publiek getoond. In 2006 verwierf
het Rijksmuseum, Amsterdam drie wandtapijten met thema's uit Ovidius'
Metamorphosen, die deel uitmaken van een serie waarvan het museum er
al drie in bezit had. Het aankoop van de wandtapijten werd mede
mogelijk gemaakt door de BankGiro Loterij en de Vereniging Rembrandt.
De wandtapijten zijn in de jaren negentig van de 16de eeuw ontworpen
door Karel van Mander, die afkomstig was uit Meulebeke in
West-Vlaanderen, maar vooral bekend werd nadat hij naar Haarlem was
verhuisd. Het geheel werd geweven in Delft, in het atelier van
François Spiering, die eveneens een Zuid Nederlands immigrant was.
Spiering greep zijn kans in een tijd waarin de Brusselse en andere
Vlaamse werkplaatsen het moeilijk kregen vanwege de oorlogshandelingen
met Spanje. Nederland was ondanks de Tachtigjarige oorlog een
welvarend land.
De Diana-reeks vormt de absolute top in de Nederlandse
wandtapijtkunst. Vaak is de tekst van de Metamorphosen tot in de
kleinste details nauwkeurig gevolgd. Het dramatisch einde is niet
zelden in verstopt dan wel weggelaten. Met de gruwelijke straffen
die de godin Diana aan stervelingen uitdiende wordt de kijker niet
lastig gevallen. De vertellingen van Ovidius zijn als elegante
sprookjes uitgebeeld. In de tentoonstelling wordt ook aandacht besteed
aan de restauratie van de wandtapijten, die in 2008 werd uitgevoerd.
Gejaagd door de Maagd is ook de afscheidstentoonstelling van Mevrouw
Ebeltje Hartkamp-Jonxis, die in december 2008 afscheid nam als
conservator textiel van het Rijksmuseum, Amsterdam. Zij maakte onder
andere naam met de wetenschappelijke catalogus European Tapestries in
the Rijksmuseum (Amsterdam 2004). Ter ere van haar wordt in juni 2009
in het Bonnefantenmuseum een wetenschappelijk symposium georganiseerd,
waarin internationale specialisten in zullen gaan op Diana in de
Europese kunst in de 16de eeuw, in het bijzonder op wandtapijten.
Een catalogus, Geweven mythen. Ovidius' Metamorphosen en de
Diana-tapijten van het Rijksmuseum, verschijnt n.a.v. de
tentoonstelling Gejaagd door de maagd. De Diana-tapijten van het
Rijksmuseum. Het boek toont uiteraard alle zes de tapijten uitvoerig,
met veel details, waaronder een aantal paginagroot. Daarnaast plaatst
Ebeltje Hartkamp-Jonxis,de auteur, ze in hun tijd, gaat ze in op de
godin Diana en haar verering in m.n. de 16de eeuw (de tapijten dateren
van rond 1600), en op de ontwerper, maker en afnemers.
Ook verkrijgbaar in het Engels: Weaving Myths. Ovid's Metamorphoses
and the Diana Tapestries in the Rijksmuseum
De tentoonstellingen Jordaens - The Making of a Masterpiece en
Gejaagd door de Maagd - De Dianatapijten van het Rijksmuseum zijn tot
stand gekomen in het kader van Rijksmuseum Maastricht, de unieke
alliantie tussen Rijksmuseum en Bonnefantenmuseum Maastricht, die in
maart 2007 werd beklonken voor de periode van 2008-2012.
Beeldmateriaal
lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen
het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te
ontvangen!
François Spiering, Detail uit De geschiedenis van Meleager en
Atalanta, circa 1593 - 1600, Rijksmuseum Amsterdam Detail uit De
geschiedenis van Meleager en Atalanta, circa 1593 - 1600
François Spiering
Rijksmuseum Amsterdam
Detail uit De geschiedenis van Cephalus en
Procris, ca. 1593 - 1610, Rijksmuseum Amsterdam
François Spiering, Detail uit De geschiedenis van Meleager en
Atalanta, circa 1593 - 1600, Rijksmuseum Amsterdam Detail uit De
geschiedenis van Meleager en Atalanta, circa 1593 - 1600
François Spiering
Rijksmuseum Amsterdam
Jacob Jordaens, Het wonder van
de stater in de bek van de vis, 1630-1645, Collectie Rijksmuseum
© Foto SMK. Jacob Jordaens, The Tribute Money, 1616-23 / 1623-34,
Statens Museum for Kunst
© Foto SMK.
© Foto SMK. Detail uit The Tribute Money, Statens Museum for Kunst
© Foto SMK.
Bonnefanten Museum Maastricht