Hapimag heeft zich in 2008 succesvol staande gehouden


BAAR, 20090312 -- Hapimag, de toonaangevende onderneming op de Europese markt voor vakantiewoonrechten, heeft in 2008 ondanks de moeilijke omstandigheden met een groei van 5,0 procent en een positief resultaat het succes van de voorgaande jaren naadloos kunnen voortzetten. De bedrijfsopbrengst - in de jaarrekening van 2008 voor het eerst in euro uitgedrukt - kwam in 2008 uit op EUR 165,4 miljoen (+ 5,1%).

Het goede resultaat uit het operationele bedrijf werd echter door het - als gevolg van de valutaontwikkeling - negatieve financiële resultaat beïnvloed, maar was met EUR 0,5 miljoen toch nog positief. Als coöperatief georganiseerde AG is Hapimag niet winstgeoriënteerd en streeft naar een zo hoog mogelijke eigen financiering.

In de Hapimag resorts stegen de omzetten ten opzichte van het voorgaande jaar met EUR 5,1 miljoen (+ 8,5%) naar EUR 64,2 miljoen. Met in totaal 3.068.000 overnachtingen hadden de 58 vakantieresorts in 18 landen gedurende het afgelopen jaar een gemiddelde bezettingsgraad van 78,5 procent. De toename van de operationele kosten in de resorts had structurele redenen (bijv. door gestegen personeelskosten), maar werd ook door externe factoren zoals de ontwikkeling van de energiekosten beïnvloed, wat heeft geleid tot hogere uitgaven voor verwarming, schoonmaak en linnengoed. Voor onderhoud en reparatiewerkzaamheden in de resorts werd in 2008 EUR 4,3 miljoen besteed.

De verkoopdivisie behaalde een netto verkoopresultaat met aandelen en woonrechtproducten van EUR 35,2 miljoen, wat overeenkomt met een stijging van 7,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Ondanks de ongunstige valutasituatie hebben de belangrijkste markten Duitsland en Italië zich goed ontwikkeld. Dankzij de baten uit de verkoopactiviteiten kon de woonruimte iets worden uitgebreid en kon ook de terugkoop van aandelen worden voortgezet.

Dankzij de jaarlijkse baten uit de jaarlijkse contributies werden op het gebied van het onroerend goed verdere maatregelen voor het onderhoud en de verbetering van de kwaliteit van de woonruimte wederom uit eigen middelen gefinancierd. In 2008 werd in de resorts voor EUR 39,0 miljoen geïnvesteerd in renovaties en uitbreidingen. De afschrijvingen zijn stabiel gebleven op EUR 32,0 miljoen en komen daarmee overeen met 51,1 procent van de baten uit de jaarlijkse contributies.

Het hoge aandeel eigen vermogen (56,5 %) en het aandeel economisch eigen vermogen (79,3 %) bevestigen de solide structuur van Hapimag. De Free Cash Flow verbeterde in 2008 van EUR -10,8 miljoen naar EUR -7,5 miljoen. Reden voor de negatieve Free Cash Flow waren net als in het voorgaande jaar de hoge investeringen van EUR 41,9 miljoen (2007: EUR 53,2 miljoen). Dit onder andere in Hörnum, Binz, Dresden, Salzburg en Burnside Park alsmede door de terugkoop van 8.268 aandelen voor een bedrag van EUR 17,4 miljoen.

Eind februari 2009 werd Hörnum, na een bouwperiode van 2 jaar, als derde resort op Sylt (Duitsland) in bedrijf genomen. Het resort is zowel qua architectuur als uitrusting en aanbod innovatief voor Hapimag. In november 2008 werd de eerste steen gelegd voor het nieuwe stadsresort in de herbouwde binnenstad van Dresden. Het met de historische gevel opnieuw opgetrokken "British Hotel" zal na oplevering naar verwachting in 2010 als elfde stadsresort het exclusieve aanbod van Hapimag stedenbestemmingen uitbreiden.

Nadat Hapimag met het invoeren van de nieuwe algemene bepalingen voor het Vakantieaandeel_21 binnen de branche bij het terugkopen van woonrechtaandelen al een hele nieuwe weg was ingeslagen, wordt het systeem ook in 2009 verder vernieuwd, met bijvoorbeeld de mogelijkheid, in alle resorts ook een verblijf per dag te boeken. En op middellange termijn wil Hapimag niet alleen de vakantiewensen van haar leden vervullen, maar veel meer ook beschikbaar zijn voor het vormgeven en realiseren van hun individuele levensstijl.

Hapimag is de nummer 1 op de Europese markt voor woonrechten. De onderneming is in 1963 als Zwitserse naamloze vennootschap met hoofdkantoor in Baar (kanton Zug) opgericht en telt momenteel ca. 140.000 partners. Via de koop van aandelen kunnen 58 vakantieresorts met meer dan 5.400 appartementen en hotelkamers door middel van een puntensysteem huurvrij worden gebruikt. De resorts bevinden zich in 18 landen in Europa, Afrika en in de VS. De onderneming heeft wereldwijd ca. 1.700 medewerkers in dienst.