Persbericht
Datum 12 maart 2009
Kenmerk 041
Financiële prognose Noord/Zuidlijn vastgesteld
Extra risico's in beeld
Het college heeft de rapportage van het vierde kwartaal 2008 van de Noord/Zuidlijn
vastgesteld. Uit deze rapportage blijkt een kostenstijging van 290 miljoen en een
vertraging van de oplevering van de metro tot het najaar van 2017. Daarnaast zijn er
een aantal extra risico's geïdentificeerd.
Kosten
De financiële prognose laat opnieuw een kostenstijging zien. De nu geïdentificeerde
kosten tellen op tot een totaal van 320 miljoen. In de rapportage wordt daarbij een
bandbreedte van 30 miljoen naar boven en naar beneden gehanteerd. Tegenover de
kosten staan zekere opbrengsten (uit Bon-Route middelen en middelen voor
tunnelveiligheid) van in totaal 52 miljoen. Naast deze zekere opbrengsten ziet het
college nog voor ongeveer 40 miljoen aan mogelijke opbrengsten.
Het college kiest ervoor om bij de benodigde dekking aan de kostenkant de onderkant van
de bandbreedte te nemen ( 290 miljoen). Het college doet dit om zo alle partijen op
scherp te zetten wat betreft kosten- en risicobeheersing. Aan de opbrengstenkant boekt
het college alleen de zekere opbrengsten in. Hoewel er goede kansen zijn om de
opbrengsten te verhogen kiest het college er voor om deze opbrengsten pas te boeken als
ze zeker zijn.
Opbouw kosten
De kostenstijging is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de incidenten op de
Vijzelgracht. Deels gaat het om directe kosten, zoals het herstellen van de diepwanden en
het vergoeden van schade aan de panden. Daarnaast hebben de incidenten gezorgd voor
gevolgkosten bij andere delen van het project. Zo zijn er bij Centraal Station vertragingen
opgetreden naar aanleiding van de incidenten.
De hogere kosten worden verder veroorzaakt door hogere kosten voor spoortechniek en
afbouw, een toename van VAT (voorbereiding, administratie en toezicht) kosten en
hogere ramingen voor het schadebureau.
Het voorzichtiger benaderen van het project heeft er tot slot voor gezorgd dat bepaalde
bouwrisico's op een andere, zwaardere manier worden gewogen. Ook dit zorgt voor
hogere kosten. Deels voor de bouwrisico's zelf en deels voor de te nemen
beheersmaatregelen.
Vertragingen
In de nieuwe prognose is op een andere manier naar de planning gekeken. De risico's in
de planning zijn nu ook meegerekend. Dit leidt ertoe dat er met een zekerheid van 85% zal
worden opgeleverd in het najaar van 2017.
De start van het boren van de metrotunnels is vertraagd tot begin 2010. Eerder aanvangen
met het boorproces kan niet omdat de stations bij Rokin en Vijzelgracht voor die tijd niet
klaar zijn.
.
12 maart 2009 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 041 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
Risico's
Uit de kwartaalrapportage blijken nu ook een aantal risico's, die zich op dit moment nog
niet laten kwantificeren.
Mogelijk moet er een brandwerende coating worden aangebracht in de tunnelbuizen. Dit
kan een extra vertraging betekenen van ongeveer 9 maanden. De komende tijd wordt met
de brandweer gekeken naar de noodzaak voor deze maatregel. Deze mogelijke vertraging
is nog niet meegenomen in de ramingen.
Op dit moment is voor de aanlanding van de Noord/Zuidlijn op station Zuid voorzien in een
enkel spoor. Dit leidt ertoe dat er minder mensen vervoerd kunnen worden dan gepland.
Dit kan betekenen dat een scopewijziging vereist is die een keervoorziening op een
andere locatie inhoudt. De technische implicaties en financiële risico's zullen in de
komende tijd worden uitgewerkt.
De risico's die specifiek samenhangen met het boorproces worden op dit moment bekeken
en doorgerekend. Een rapportage hiervan is naar verwachting dit voorjaar klaar.
Pb-041
Gemeente Amsterdam