Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Roep om oplossingen na rapport Inspectie Gezondheidszorg over 'slechte' ketenzorg
Nederlandse Federatie Kankerpatiënten wil zorgstandaard ketenzorg bij kanker
Utrecht, 12 maart 2009 - De Nederlandse Federatie Kankerpatiënten (NFK) pleit sterk voor de invoering van een zorgstandaard en een 'keurmerk' Ketenzorg bij kanker. Dit om de kwaliteit van de keten inzichtelijk te maken voor patiënten. De roep om een zorgstandaard en inzicht in de kwaliteit is een reactie op een vandaag verschenen rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg waarin naar voren komt dat de ketenzorg oncologie niet goed is georganiseerd. Het zorgproces van kankerpatiënten is complex en onoverzichtelijk. Bovendien ontbreekt binnen de keten de eindverantwoordelijkheid, zo blijkt uit het rapport. "Het is dus de hoogste tijd voor alle betrokken partijen om te werken aan een integraal pakket aan oplossingen en verbeteringen. Binnen dat pakket nemen zorgstandaard en keurmerk een belangrijke plaats in. Het geeft patiënten de zekerheid dat de kwaliteit van de zorg is geborgd.", aldus Anemone Bögels, directeur van NFK.
Volgens de NFK legt het rapport pijnlijk bloot waar het aan schort binnen de ketenzorg oncologie. Bögels: "Het ontbreekt vaak aan onderlinge communicatie en afstemming tussen behandelaars. Patiënten hebben bijvoorbeeld om en om afspraken met de radiotherapeut en de specialist. Het lijkt wel alsof de zorg is ingericht om niet te hoeven samenwerken. Ook de kwaliteit van de informatie richting de patiënt is onvoldoende. Dit is vooral een probleem bij de groep patiënten met een slechte prognose. Dat kan en moet dus anders. Wat wij willen, is dat instellingen en behandelaars zo snel mogelijk aan de slag gaan met verbeterinitiatieven. Wij roepen vooral VWS en verzekeraars op te investeren in randvoorwaarden om een sluitende keten te realiseren."
Hoofdbehandelaar randvoorwaarde bij sluitende zorgketen
Een randvoorwaarde bij het realiseren van een sluitende zorgketen bij multidisciplinaire therapie is realisatie en acceptatie van een hoofdaannemer of hoofdbehandelaar. Bögels: "In onze visie vraagt de complexe zorg meer dan alleen de inzet van hoogwaardige professionals die werken volgens de standaarden van de beroepsgroep. De patiënt - als opdrachtgever - heeft recht op een hoofdbehandelaar als 'hoofdaannemer' van de oncologische zorgketen die aanspreekbaar is op de kwaliteit van het geheel. Aanspreekbaar door de patiënt en door de verzekeraar die namens zijn cliënt gedelegeerd opdrachtgever is. Ook heeft de patiënt recht op een casemanager voor de dagelijkse begeleiding binnen het zorgproces. We zijn ons ervan bewust dat dit alles een behoorlijke cultuuromslag met zich meebrengt die stevig geïnstrumenteerd moet worden. We stellen voor een en ander te realiseren in een driejarig deelprogramma 'Ketenzorg bij Kanker' van het Nationaal Programma Kankerbestrijding (NPK). Samen met de NPK-partners willen we daar graag vorm aan geven."
///
Noot voor de redactie,