Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Utrecht, 6 maart 2009
Moderne kunst rond Pasen
12 maart-19 april in Museum Catharijneconvent
Pasen: een feest van bezinning en nieuw leven? De tentoonstelling Moderne kunst rond Pasen
in Museum Catharijneconvent in Utrecht geeft een actuele kijk en een blik terug op de
periode rond Pasen. Intrigerende werken van moderne en hedendaagse kunstenaars als
Nicoline Middelbeek, Rini Hurkmans, Paul van Dongen, Caspar Berger en Dennis Coenraad
zijn te zien van 12 maart tot en met 19 april.
Van vriendschap naar verraad
Begin 2009 kocht het museum de video-installatie The
Flavor of Salt van Rini Hurkmans (1954) aan, waarin zij
haar interpretatie van Witte Donderdag geeft. Witte
Donderdag is de dag waarop het Laatste Avondmaal wordt
herdacht en de term verwijst naar de gewoonte om alle
beelden in de rooms-katholieke kerk met een wit kleed te
bedekken. Wit staat voor `goed', `vreugdevol' en `zuiver'.
De camera beweegt traag over een met zorg gedekte tafel, die klaar staat voor de gasten. De
film laat de omslag zien van vriendschap en blijdschap naar ongeloof, desillusie en
eenzaamheid door verraad. Hurkmans geeft hiermee uitdrukking aan de menselijke
behoefte aan veiligheid en geborgenheid in een wereld waar ontwrichting, vervreemding en
isolatie meer regel dan uitzondering zijn.
Hedendaagse kruisen
Goede vrijdag is de dag van de kruisiging van Christus en dat thema blijkt
voor hedendaagse kunstenaars een boeiend gegeven. Over zijn ets Christus
aan het kruis zegt Paul van Dongen (1958): `Door het tafereel in mijn atelier
na te bouwen, te reconstrueren en te tekenen kon ik de kracht en de
betekenis ervan ervaren. Ik maakte realistische studies op ware grootte in
potlood. Uiteindelijk heb ik op etsplaat gekozen voor een minder
naturalistisch beeld en blijft de essentie over.'
Caspar Berger (1958) refereert in zijn Zelfportret 7 aan het symbool van de
crucifix (letterlijk: `aan een kruis vastgemaakt') als een `persoonlijke
culturele huid'. Het is aan de kijker om deze in te vullen met zijn eigen
religieuze, politieke of culturele huid.
Het kruisbeeld van Dennis Coenraad (1966) is geen crucifix maar een corpus christi: een
autonoom lichaam zonder kruishout. Voor Coenraad staat het kruisbeeld symbool voor het
lijden en is het lichaam van Christus het oerbeeld van de vrije mens.
Deze hedendaagse werken spiegelen zich aan de kruisbeelden uit de collectie van het
museum en geven een beeld van de ontwikkeling van het kruisbeeld in de kunst van 1200-
1960.
Fascinerend en bevreemdend
In de tentoonstelling is voor het eerst de Parsifalcyclus van
Nicoline Middelbeek (1887-1980) te zien. Over Middelbeek zelf is
weinig bekend. Zij leidde een teruggetrokken leven en werkte in
stilte aan haar kunstprojecten. In 1973 besloot Middelbeek haar
reeks van 29 tekeningen over de middeleeuwse ridderheld
Parsifal en de Heilige Graal aan het museum te schenken.
Volgens de overlevering is de Graal de beker die Christus
tijdens het Laatste Avondmaal gebruikte en waarin later aan het kruis zijn bloed zou zijn
opgevangen. Middelbeek interpreteert Parsifal als de mens die strijdt en overwint. Hiermee
wilde zij de geestelijke zoektocht van de mens uitbeelden. Door de veelheid aan vormen en
uitdrukkingen werkt dit tegelijkertijd fascinerend en bevreemdend.
Open met Pasen
Op eerste en tweede paasdag is Museum Catharijneconvent geopend van 11.00-17.00 uur.
Kinderen kunnen tussen 13.00-16.00 uur terecht in het kinderatelier om, onder leiding van
een museumdocent, te knutselen in het teken van Pasen. Extra: op deze dagen ontvangen
bezoekers iets lekkers bij bestelling van een kopje koffie of thee in het museumcafé.
einde persbericht
NOOT VOOR DE REDACTIE
Ingezonden persbericht