ChristenUnie
Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO Zeeuwse ziekenhuizen
Bijdrage Esmé Wiegman aan het AO Zeeuwse ziekenhuizen
donderdag 12 maart 2009 15:00
Mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie): Voorzitter. Het
is goed dat er met het rapport van het College sanering
zorginstellingen duidelijkheid is gekomen over de financiële situatie
van de Zeeuwse ziekenhuizen. Op de korte termijn is de continuïteit
van de zorg niet in gevaar, zo maak ik op uit dit rapport. De vraag is
wel of op basis van het rapport harde conclusies kunnen worden
getrokken. Het rapport is namelijk allesbehalve volledig. Zo is er
niet gesproken met de IGZ en dat is natuurlijk een niet onbelangrijke
speler.
Zoveel is echter wel duidelijk: de financiële situatie van beide
ziekenhuizen is alles behalve rooskleurig. Hierover valt de raden van
bestuur en de raden van toezicht van alles te verwijten. Door de
fusies zijn zij het zicht op de reguliere bedrijfsvoering
kwijtgeraakt. Er speelt echter ook nog iets anders: de slechte
financiële situatie is mede veroorzaakt door jarenlange onzekerheid
over de toekomstige samenwerkingsvorm van de Zeeuwse ziekenhuizen. De
ziekenhuizen zijn al sinds 2006 bezig met het verkrijgen van een
vergunning voor de fusie, maar hebben daarover nog steeds geen
uitsluitsel gekregen. Onzekerheid en twijfel zijn slecht, zowel voor
de mensen die zorg ontvangen als voor de mensen die zorg verlenen. Dit
punt verklaart deels waarom er de afgelopen jaren zo'n geringe respons
was op de openstaande vacatures.
Door die voortdurende onzekerheid zagen afdelingen zich steeds vaker
gedwongen om te sluiten of om samen te werken. Dit tot grote
tevredenheid van de IGZ, die van mening is dat een fusie de kwaliteit
van de ziekenhuiszorg in Zeeland ten goede zal komen. De NMa heeft de
fusie tot op dit moment echter tegengehouden. De ChristenUnie-fractie
kan zich goed voorstellen dat Zeeland gebaat is bij stevige
maatschappen met een bij de omvang van deze provincie passend niveau
van specialisatie en differentiatie. Een sterke alliantie, in welke
vorm dan ook, is op grond daarvan goed te verdedigen.
Wat anders is een fusie met als reden de financiële problematiek. Dat
was de reden voor veel meer fusies, maar het bewezen positieve
financiële effect ervan was uitermate gering tot volstrekt afwezig. Zo
leren ons ervaringen uit het verleden. Een fusie kan nooit de
oplossing zijn voor slecht financieel management, zeker niet als een
fusie ten koste gaat van de bereikbaarheid van de zorg. Kwaliteit en
bereikbaarheid van de ziekenhuiszorg moeten bij een fusiebeoordeling
centraal staan.
Het gesteggel over de fusieplannen van de Zeeuwse ziekenhuizen toont
aan dat toetsen op kwaliteit en bereikbaarheid tot verschillende
uitkomsten kan leiden. Volgens mijn fractie is het daarom van belang
dat er een algemeen beleidskader zorg wordt vastgesteld waarbinnen de
verschillende belangen, die door de verschillende toezichthouders
worden bewaakt, bij elkaar worden gebracht. Er moeten eenduidige
richtlijnen komen voor de toetsing van fusies. Dit sluit aan bij de
discussie die wij gisteren hebben gevoerd tijdens het spoeddebat over
verticale integratie van zorgverzekeraars en ziekenhuizen. Ook hier
speelt nadrukkelijk de vraag of het ministerie van VWS zijn sturende
bevoegdheden niet te veel uit handen heeft gegeven. Ik vraag de
minister om hierop uitvoerig in te gaan, het liefst vandaag maar als
dat niet mogelijk is in de brief over goed bestuur in de zorg.
Ten slotte deelt de fractie van de ChristenUnie de mening van de
minister dat er met het oog op de continuïteit van de zorg een
uitgewerkt fusieplan moet komen en een noodplan voor het geval de
fusie uiteindelijk toch geen doorgang kan vinden. Communicatie speelt
daarbij een cruciale rol. Mijn fractie roept de minister daarom op om
maximaal gebruik te maken van zijn ietwat beperkt bevoegdheden om
onrust en onzekerheid weg te nemen, want daar hebben de mensen in
Zeeland zeker recht op.