Gemeente Heerlen

PERSBERICHT

Schenking schilderij Aad de Haas aan SCHUNCK-Glaspaleis Heerlen

De Vrienden van de Stadsgalerij Heerlen schenken het schilderij Hypochonder (1954) van Aad de Haas aan de collectie van SCHUNCK-Glaspaleis

Op 25 januari jl. ontving Stijn Huijts (directeur SCHUNCK-Glaspaleis) het schilderij Hypochonder (Aad de Haas, 1954) uit handen van Mechteld Wouters, voorzitter van de Stichting Vrienden van de Stadsgalerij. Het schilderij, dat al sinds 1999 deel uitmaakt van de collectie van de Stadsgalerij in de vorm van een bruikleen, is aangekocht door de Vrienden van de Stadsgalerij en geschonken aan de collectie Aad de Haas. Enerzijds om de collecties van het museum te promoten en anderzijds om met terugwerkende kracht een bijzonder cadeau te geven in het kader van het 20-jarig bestaan van de Stadsgalerij in 2006. De schenking werd begin maart officieel aanvaard door het College van Burgemeester en Wethouders.

Hypochonder is een belangrijk werk in het oeuvre van De Haas. SCHUNCK-Glaspaleis is dan ook verheugd dat dit schilderij voor de collectie behouden blijft. Het werk is kenmerkend voor de zogenaamde tweede stijlperiode, waarin De Haas compleet van stijl veranderde. Hij begon expressiever en met grillige verfstreken te schilderen en gebruikte voornamelijk donkere kleuren met wit. Zowel de collectie Aad de Haas als de collectie Nederlandse schilderkunst van de Stadsgalerij Heerlen maken door een reorganisatie sinds 1 januari 2009 deel uit van de collectie SCHUNCK-Glaspaleis.

Het schilderij Hypochonder is een van de vele zelfportretten van de schilder, gemaakt in de periode dat zijn stijl expressionistischer en 'donkerder' werd. Na het schilderen van voornamelijk alledaagse voorwerpen en religieuze voorstellingen in de doezelige stijl die kenmerkend is voor het werk uit de beginjaren, schildert hij in de jaren vijftig grote grillige doeken, gekenmerkt door een heftige, expressieve toets en het gebruik van donkere kleuren. De Haas beeldt zichzelf af in een beklemmend, angstaanjagend landschap met een donkerrode lucht. Hij wordt verleid door aan de ene kant de levensdrift Eros, verbeeld als een verleidelijke naakte vrouwenfiguur, en aan de andere kant de doodsdrift Thanatos, de skeletachtige 'dood' die van achter een boom op hem loert. Rechts spreidt een onheilspellende zwarte vogel zijn vleugels, mogelijk een voorbode van de dood. De kunstenaar grijpt met een getergd gezicht naar zijn pols, een kenmerkend gebaar dat in verschillende zelfportretten terugkeert. Uit angst dat zijn hart plotseling zou blijven stilstaan controleerde De Haas regelmatig zijn hartslag. Het schilderij vormt een verbeelding van zijn persoonlijke angsten.

Nog tot en met 26 april te zien in SCHUNCK-Glaspaleis: ZoOlogica | Haidée Henry, Edward Lipski, Michel Huisman, Marc Mulders, Charlotte Dumas, Jan Roeland +3 Nog tot en met 1 juni te zien in SCHUNCK-Glaspaleis: Oscar Niemeyer | Oeuvretentoonstelling -1/vitrine/+1/+2
---