Inspectie Verkeer en Waterstaat
Inspectie VenW: meerdere oorzaken voor ontsporing bij Duiven
Nieuwsbericht | 12-03-2009
Een combinatie van een defect aan een wiel en een dubbele afwijking
aan het spoor heeft geleid tot ontsporing van een goederentrein van
Veolia Cargo in Duiven op donderdag 23 augustus 2007. Afzonderlijk
vallen deze afwijkingen aan het spoor binnen de geldende norm voor
onderhoud, maar gebleken is dat de veiligheidsmarge bij een combinatie
van afwijkingen te klein is geworden. Dat staat in een
onderzoeksrapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De machinist
van de trein, die op weg was van de Maasvlakte naar Duitsland, merkte
niets van de ontsporing. Dit mede omdat de wagen 400 meter na de
ontsporing weer herspoorde. De schade was desondanks aanzienlijk.
Uitkomst van het onderzoek is onder meer dat het spoor ter plekke
voldeed aan nieuwe ruimere Europese onderhoudsnormen, maar dat deze zo
scherp zijn gesteld dat er onvoldoende marge is voor een combinatie
van afwijkingen. De inspectie maakt zich zorgen over deze uitkomst en
dringt er bij de spoorbranche en het ministerie van Verkeer en
Waterstaat op aan hier actie op te nemen.
De ontsporing had mogelijk kunnen worden voorkomen als beter gebruik
was gemaakt van bestaande detectiemiddelen in het spoor die
afwijkingen in wielen signaleren. Deze afwijkingen worden nu nog niet
direct gemeld bij de treindienstleiding. De inspectie constateert dat
de spoorsector haar advies om een beter gebruik te maken van deze
detectiemiddelen onvoldoende heeft opgevolgd. Dit advies volgde na het
onderzoek naar een ontsporing van een goederentrein bij Boxtel in
2005.
Meer informatie
* Rapport ontsporing Duiven
Pdf-document, 976 kB