Inspectie Verkeer en Waterstaat


Inspectie VenW: meerdere oorzaken voor ontsporing bij Duiven

Nieuwsbericht | 12-03-2009

Een combinatie van een defect aan een wiel en een dubbele afwijking aan het spoor heeft geleid tot ontsporing van een goederentrein van Veolia Cargo in Duiven op donderdag 23 augustus 2007. Afzonderlijk vallen deze afwijkingen aan het spoor binnen de geldende norm voor onderhoud, maar gebleken is dat de veiligheidsmarge bij een combinatie van afwijkingen te klein is geworden. Dat staat in een onderzoeksrapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. De machinist van de trein, die op weg was van de Maasvlakte naar Duitsland, merkte niets van de ontsporing. Dit mede omdat de wagen 400 meter na de ontsporing weer herspoorde. De schade was desondanks aanzienlijk.

Uitkomst van het onderzoek is onder meer dat het spoor ter plekke voldeed aan nieuwe ruimere Europese onderhoudsnormen, maar dat deze zo scherp zijn gesteld dat er onvoldoende marge is voor een combinatie van afwijkingen. De inspectie maakt zich zorgen over deze uitkomst en dringt er bij de spoorbranche en het ministerie van Verkeer en Waterstaat op aan hier actie op te nemen.

De ontsporing had mogelijk kunnen worden voorkomen als beter gebruik was gemaakt van bestaande detectiemiddelen in het spoor die afwijkingen in wielen signaleren. Deze afwijkingen worden nu nog niet direct gemeld bij de treindienstleiding. De inspectie constateert dat de spoorsector haar advies om een beter gebruik te maken van deze detectiemiddelen onvoldoende heeft opgevolgd. Dit advies volgde na het onderzoek naar een ontsporing van een goederentrein bij Boxtel in 2005.

Meer informatie


* Rapport ontsporing Duiven
Pdf-document, 976 kB