European Parliament
Strengere regels voor maritieme veiligheid ©BELGA/AFP
Het "Erika III" pakket, gericht op de verbetering van de veiligheid in
de zeescheepvaartsector en op een efficiënter optreden in geval van
scheepsongelukken, is vandaag door het Europees Parlement aangenomen.
De wetgeving zal de veiligheidsvereisten verstrengen voor schepen die
de vlag van een EU-lidstaat voeren of in Europese wateren varen.
De nieuwe regels bepalen onder meer:
* gevaarlijke schepen worden permanent op een zwarte lijst gezet en
er komen zwaardere en meer frequente scheepsinspecties
* schepen die onder de vlag van een EU-lidstaat varen moeten aan
internationale veiligheidsnormen voldoen.
* strengere verzekeringsvereisten voor scheepseigenaars en betere
vergoedingen voor passagiers in geval van een ongeluk
* in elke lidstaat wordt een onafhankelijke instantie opgericht,
bevoegd om reddingsoperaties te starten en te bepalen welke haven
het geschiktst is om het "schip in nood" op te vangen.
Het Europees Parlement heeft een groot succes geboekt door dit pakket
- bestaande uit 8 verordeningen en richtlijnen - met grote meerderheid
aan te nemen. Ondanks herhaalde pogingen van de nationale regeringen
om de regels af te zwakken, zijn Europarlementsleden erin geslaagd om
strengere controles en striktere veiligheidseisen vast te leggen.
Onafhankelijke autoriteit beslist over reddingsoperaties en opvang van
schepen in nood
Lidstaten moeten een onafhankelijke deskundige instantie aanstellen,
die in geval van een ongeluk of een potentieel gevaarlijke situatie
bevoegd is. De instantie beslist dan autonoom om een reddingsoperatie
te starten en bepaalt welke haven het geschiktst is om het "schip in
nood" op te vangen. Nu wordt bij die beslissing vaak nog kostbare tijd
verloren. De wetgeving hiervoor is vastgelegd in de richtlijn inzake
een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de
zeescheepvaart, opgesteld door Dirk STERCKX (ALDE/ADLE, BE).
Strengere inspecties en een zwarte lijst
Controles op schepen die een haven of een ankerplaats in de EU
binnenkomen, zullen frequenter worden uitgevoerd, bepaalt de richtlijn
havenstaatcontrole (verslag opgesteld door Dominique VLASTO (EVP-ED,
FR)). Voldoet een schip regelmatig niet aan de veiligheidsvereisten,
dan kan het permanent op een Europese zwarte lijst worden gezet.
Vlaggenstaatverplichtingen
Er komen gemeenschappelijke regels om ervoor te zorgen dat lidstaten
hun verplichtingen als vlaggenstaten nakomen (landen die schepen het
recht geven om hun vlag te voeren), in overeenstemming met de
conventies van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) inzake
veiligheid en de preventie van vervuiling. Lidstaten moeten nagaan of
een schip wel aan de internationale regels en de conventies van de IMO
voldoet, vóór het de toestemming krijgt om hun vlag te voeren.
Rapporteur van dit stuk wetgeving was Emanuel Jardim FERNANDES (PES,
PT).
Inspectie en controle van schepen door classificatiebureaus
De organisaties die namens de lidstaten inspectie-, controle- en
certificatietaken uitvoeren met betrekking tot de schepen die hun vlag
voeren, de zogenaamde classificatiebureaus, zullen ook aan strenge
gemeenschappelijke regels en normen moeten voldoen. Lidstaten kunnen
de bureaus schorsen als ze niet aan de normen voldoen. De verordening
en de richtlijn die vandaag zijn aangenomen voeren ook een wederzijdse
erkenning van classificatiecertificaten in. Rapporteur was Luis de
GRANDES PASCUAL (EVP-ED, ES).
Verplicht bewijs van verzekering door scheepseigenaars
De richtlijn inzake burgerlijke aansprakelijkheid en financiële
zekerheden van scheepseigenaars verplicht lidstaten om na te gaan dat
schepen die hun vlag voeren of die hun wateren binnenvaren, verzekerd
zijn. Het bedrag waarvoor de schepen verzekerd moeten zijn is
vastgelegd in het Verdrag inzake de "Beperking van aansprakelijkheid
voor maritieme vorderingen". Schepen die geen bewijs van verzekering
kunnen voorleggen krijgen geen toegang tot EU havens. Het
Europarlementslid dat deze wetgeving heeft voorbereid is Gilles SAVARY
(PES, FR).
Scheepoperatoren aansprakelijk voor schade van passagiers
Operatoren van passagiersschepen klasse A in EU-wateren zullen
aansprakelijk zijn voor elke schade die hun passagiers lijden.
Vervoerders moeten een vergoeding betalen van maximum EUR 2.587 voor
verloren of beschadigde cabinebagage en tot EUR 460.000 in het geval
van fysieke schade of zelfs dood veroorzaakt door schuld of
nalatigheid. Wat nationaal vervoer betreft, gaan de regels vanaf
uiterlijk 2016 in voor schepen klasse A (grote schepen). Schepen
klasse B (de meest gebruikte passagiersschepen in de EU) zullen twee
jaar later onder het toepassingsgebied van de verordening vallen.
Tegen midden 2013 moet de Commissie wetgeving voor de klassen C en D
voorstellen. Voor internationaal vervoer gaan de regels ten laatste
tegen 2012 in. Dat staat in een vandaag aangenomen verslag van
rapporteur Paolo COSTA (ALDE/ADLE, IT).
Onderzoek naar scheepsongevallen
De richtlijn legt Europese richtsnoeren voor onderzoeken na ongelukken
op zee vast (verslag door rapporteur Jaromír KOHLÍCEK (EVL/NGL, CZ)).
Parlementsleden wilden dat niet alleen na "zeer ernstige ongevallen"
onderzoek zou worden gevoerd. Bij "ernstige ongevallen" moet tot een
voorlopige beoordeling worden overgegaan, waarna beslist kan worden om
een volledig onderzoek te starten. De richtlijn bepaalt ook dat elk
ongeval in principe door één lidstaat wordt onderzocht. Alleen bij
uitzondering vinden er verschillende onderzoeken plaats. Ten slotte
zullen getuigen gepaste juridische bescherming krijgen.
Procedures: Medebeslissing, derde lezing; Medebeslissing, tweede
lezing / Gecombineerd debat: 10 maart 2009 / Stemming: 11 maart 2009 /
Verslagen en gemeenschappelijke standpunten aangenomen
REF. : 20090310IPR51396
Contact
Sanne DE RYCK
Persdienst - Redactie
* E-mailadres : persdienst-nl@europarl.europa.eu
* Telefoonnummer in Brussel : (32-2) 28 42531 (BXL)
* Telefoonnummer in Straatsburg : (33-3) 881 73605 (STR)
* Mobiel nummer : (32) 498 98 34 51