Provincie Limburg

Persberichten

Reizigers geven de Regiotaxi in Limburg een ruime voldoende Reizigersonderzoek Regiotaxi

In het najaar van 2008 verrichtte de Provincie Limburg een onderzoek onder de openbaar vervoerreizigers naar de klanttevredenheid over de Regiotaxi in Limburg. De reizigers geven de Regiotaxi een dikke voldoende (7,2).

Het vervoer per Regiotaxi in Limburg bestaat uit twee delen, een Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) deel en een openbaar vervoer (OV) deel. Het onderzoek richtte zich op het onderdeel OV. De OV-reizigers die in september 2008 gebruik hebben gemaakt van de Regiotaxi, zijn allen benaderd met een schriftelijke vragenlijst. In het onderzoek lag de nadruk op de kwaliteit van de dienstverlening door Veolia Transport Limburg. Met name die van de telefooncentrale en de chauffeurs. Verder werd ook een oordeel gevraagd over de manier waarop klachten worden afgehandeld.

Dienstverlening is oké
Hoewel iedereen in Limburg gebruik kan maken van de Regiotaxi, blijkt uit het onderzoek dat met name ouderen gebruik maken van deze vervoerwijze. Meer dan 60% van de reizigers is ouder dan 65. Belangrijkste reismotieven zijn het bezoeken van familie en vrienden, gevolgd door een bezoek aan het ziekenhuis. De ondervraagden hebben aangegeven dat ze zeer tevreden zijn over de manier waarop de telefooncentrale werkt alsmede over de serviceverlening van de chauffeurs van de taxibusjes. Ook de voertuigen scoren een ruime voldoende. De ondervraagden zijn verdeeld over de manier waarop klachten worden afgehandeld. Ten slotte vinden de reizigers dat het ophalen niet altijd binnen de marge van een kwartier voor of na de afgesproken tijd plaatsvindt.

Verder bleek dat de gebruikers van de Regiotaxi over het algemeen gemaksreizigers zijn. De belangrijkste reden om gebruik te maken van de Regiotaxi is volgens de ondervraagden de service van deur tot deur, ten opzichte van de bus of de trein. Het hogere tarief voor het gebruik van de Regiotaxi vindt tweederde van de ondervraagden dan ook acceptabel. Ook na de verhoging van het tarief in juli 2008 naar 1,70 per zone (exclusief opstapzone).

Hoewel er regelmatig berichten over slechte dienstverlening door de Regiotaxi in de media verschijnen, kan worden geconcludeerd dat het hier om incidenten gaat. Op de vele honderden ritten die dagelijks plaatsvinden, is de kans altijd aanwezig dat er af en toe iets mis gaat.

12-3-2009 11:56