ChristenUnie
Met electrisch auto op weg naar duurzame toekomst
Met electrisch auto op weg naar duurzame toekomst
donderdag 12 maart 2009 11:24 Het kan: electrisch rijden is niet
zomaar een utopisch idee om CO2 uitstoot en geluidshinder tegen te
gaan. Zelfs energiebedrijven en auto- en accufabrikanten lijken
inmiddels overtuigd te zijn van electrisch vervoer. Kamerleden Esmé
Wiegman en Ernst Cramer vragen zich af waarom de grootschalige
toepassing van deze auto's dan toch nog uitblijft.
Hoewel minister Eurlings geld heeft gestoken in een proef met deze
auto's, spreekt hij zich nauwelijks uit over zijn visie op het
electrisch rijden in de toekomst. De ChristenUnie is ervan overtuigd
dat deze duurzame maatregel nodig is en diende daarom Kamervragen in.
Vragen van de leden Cramer en Wiegman-Van Meppelen Scheppink
(ChristenUnie) aan de ministers van Verkeer en Waterstaat, van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van
Economische Zaken over elektrisch rijden.
1. Kent u het bericht "Waarom de elektrische auto wegblijft" (*)?
2. Welke aanpassingen zijn nodig aan wet- en regelgeving om deze
geschikt te maken voor grootschalige toepassing van elektrische
auto's? Wanneer kan de Kamer deze voorstellen tegemoet zien? Waar
zitten belemmeringen die innovatie op korte termijn in de weg staan
die snel kunnen worden aangepakt?
3. Zijn de netbeheerders toegerust op de taak om het netwerk zodanig
aan te passen dat grootschalige toepassing van elektrische auto's
mogelijk is? Deelt u de mening dat ongesplitste bedrijven wel eens
gemakkelijker tot een integrale oplossing zouden zijn gekomen?
4. Heeft de op termijn noodzakelijke toevoeging van intelligentie aan
het netwerk invloed op de introductie van de slimme meter? Is de
slimme meter al voorbereid op deze ontwikkelingen?
5. Wat is de rol van het Rijk bij de noodzakelijke internationale
standaardisatie en hoe worden de netwerkbedrijven hiervoor
aangestuurd?
6. Wordt er in de planning van elektriciteitsnetwerken voor
nieuwbouwwijken al rekening gehouden met de noodzakelijke
infrastructuur voor het opladen van elektrische auto's?
7. Deelt u de mening dat het netwerk nu al voorbereid moet worden voor
het grootschalig opladen van elektrische auto's door bij wegonderhoud
de benodigde kabels en andere voorzieningen voor zover daar geen
standaardisatie voor noodzakelijk is al aan te leggen bij
parkeervakken om zo in de toekomst kosten te besparen?
(*) De Pers, 10 maart 2009