ChristenUnie
Stimuleer op eerlijke wijze schonere vervoersondernemingen
Stimuleer op eerlijke wijze schonere vervoersondernemingen
donderdag 12 maart 2009 10:45 Onlangs hield Hans Blokland een speech
over Eurovignette in het Parlement: "Het is goed dat lidstaten de
gelegenheid krijgen om de externe kosten door te berekenen aan de
vervuiler. Laten we niet aarzelen de filekosten, luchtvervuilingkosten
en geluidshinderkosten door te berekenen aan, uiteindelijk, de
consument. Wel ben ik van mening dat lidstaten de ruimte moeten
behouden om te variëren in de kosten. Daarnaast moeten de opgelegde
lasten duidelijk en transparant zijn terug te leiden tot de
daadwerkelijke kosten. We kunnen lidstaten niet toestaan een soort
strafbelasting in te voeren. Amendement 40 zal dus uit het rapport
moeten."
"Verder wil ik graag van de Raad horen of zij met het Parlement van
mening is dat de opbrengsten van het Eurovignette aangewend moeten
worden ter vermindering van de externe kosten. Dit is voor mij een
essentieel punt om akkoord te gaan met de Eurovignette-richtlijn.
Daarnaast moet dit voorstel niet op zichzelf komen te staan.
Vrachtwagens zijn niet de enige veroorzakers van de filekosten op de
weg. Verder veroorzaken ook andere modaliteiten externe kosten. Met
uitzondering van de zee- en luchtvaart omdat daar een
emmissiehandelsysteem voor komt, moeten ook deze vervoerders hun
externe kosten gaan betalen. Zo stimuleren we op eerlijke wijze de
schonere vervoersondernemingen.
Graag wil ik ook nog van de gelegenheid gebruik maken om steun te
vragen voor mijn amendement 76. Ik begrijp niet waarom de Commissie
heeft besloten de oude tekst van de bestuursrechtelijke heffing te
veranderen in "alle wegen in stadsgebieden". Het opleggen van
dergelijke bestuursrechtelijke heffingen is een nationale bevoegdheid.
De lidstaten moeten bepalen op welke wegen en zij een dergelijke
bestuursrechtelijke heffing willen opleggen, mits deze uiteraard niet
discriminatoir is. Ik stel daarom voor de oude tekst uit 2006 weer op
te nemen en ik vraag u dat te steunen.
Tenslotte wil ik nog opmerken dat het van het grootste belang is dat
de Europese Commissie erop toeziet dat de lidstaten deze Richtlijn
niet aanwenden om het vrachtverkeer een ongerechtvaardigd hoge heffing
op te leggen. De Commissie moet haar taak, voortvloeiend uit artikel
11 lid 1 zeer serieus nemen. Indien een lidstaat een loopje neemt met
de berekening van de externekostenheffing of met de maximale waarden,
moet de Commissie hard optreden tegen die lidstaat."