Gemeente Haren
Gemeente op rapport bij inwoners: een ruime voldoende
Inwoners geven hun waardering per burgerrol
12/03/2009
In oktober vorig jaar hebben ruim 500 inwoners van onze gemeente
meegewerkt aan ons periodieke burgeronderzoek. Dit zijn voldoende
mensen om de conclusie te trekken dat het onderzoek voldoende
betrouwbaar is. Wij willen u van harte danken voor uw medewerking en u
langs deze weg informeren over de uitkomsten en de eerste conclusies
die wij daaruit trokken.
Voor ons periodieke burgeronderzoek hebben wij aansluiting gezocht bij
een landelijk initiatief dat onder de noemer de "Waar Staat Je
Gemeente.nl burgerrollen" in de periode september 2008 tot januari
2009 is uitgevoerd in 44 gemeenten, waarvan 17 met minder dan 25
duizend inwoners. Dat betekent dat wij onze uitkomsten ook kunnen
vergelijken met andere gemeenten.
Zes burgerrollen
Het burgeronderzoek onderscheidt zes burgerrollen. In elk van die
rollen heeft u rechten en behoeften waarvoor de gemeente prestaties
moet leveren. Of de gemeente die prestaties (goed) levert is te
herleiden uit indicatoren. Zo is iedere burgerrol samengesteld uit een
aantal indicatoren die gemeten zijn op basis van vragen (bijvoorbeeld
de indicator is vertaald
in de vraag [In hoeverre bent u tevreden met het openbaar groen in uw
buurt?]. De vragen die de basis vormen voor de indicatoren, komen
terug in de beide vragenlijsten die wij aan u voorlegden en in de
gegevens die wijzelf aangeleverd hebben. Deze heldere aanpak van het
onderzoek maakt dat wij op basis van een behoorlijk aantal
indicatoren (74 in totaal) een complete indruk krijgen van hoe wij
als gemeente er voor staan.
De zes rollen en hun rechten zijn:
* De burger als kiezer is de burger die er recht op heeft politiek
te worden gerepresenteerd en die een bepaalde kwaliteit van
politiek en bestuur mag verwachten.
* De burger als klant is de burger die recht heeft op een
behoorlijke kwaliteit van dienstverlening.
* De burger als onderdaan heeft recht op kwaliteit van orde en gezag
* De burger als partner heeft recht op kwaliteit van beleid en wil
serieus genomen worden in het kader van de beleidsontwikkeling van
de gemeente.
* De burger als wijkbewoner heeft recht op kwaliteit van zijn
leefomgeving.
* De burger als belastingbetaler heeft recht op verantwoordelijke
besteding van de middelen.
Wij onderschrijven de filosofie van dit rollenidee van harte: ook de
opzet van onze organisatie en onze begroting is gebaseerd op dit
idee. In onze contacten met u willen wij u benaderen als klant. Op
het moment dat wij uw aanvraag voor een bouwvergunning toetsen,
benaderen wij u als onderdaan, die recht heeft op een consequente en
voorspelbare conclusies. Als wij uw raad vragen over de uitvoering van
onze WMO-nota, staat gelijkwaardigheid als partners meer centraal.
De methode: de gemeente op rapport
Een ander motief om aansluiting te zoeken bij dit landelijk initiatief
is onze wens naar transparantie in de uitkomsten, zodat wij
verantwoording kunnen afleggen aan u (niet naar hogere overheden).
Daarnaast kunnen wij ons door deze standaardmethode vergelijken met
andere gemeenten. De transparantie is bereikt door de eenvoudige
methode waarmee de uitkomsten tot stand zijn gekomen
De `scores' van meewerkende inwoners op de vragen zijn omgerekend naar
rapportcijfers en vervolgens is hiervan een gemiddelde berekend. De
vragen hadden steeds 5-punt beoordelingsschalen (mate van
tevredenheid, eens en oneens). Deze zijn omgerekend naar een schaal
van 1 tot 10 schaal: of geeft het
rapportcijfer 1, of geeft het
rapportcijfer 10. Het midden bevindt zich op 5,5. Dat is dus een
neutrale score. Daartussen worden stappen van 2,25 gemaakt:
rapportcijfer 3,25: oneens /ontevreden; rapportcijfer 7,75
eens/tevreden. De rapportcijfers per indicator worden bij elkaar
opgeteld en gedeeld door het aantal indicatoren om een totaalcijfer
per burgerrol te bepalen.
De uitkomsten
U heeft ons het volgende rapport gegeven:
Tabel: Uitkomsten tevredenheidsonderzoek: Totaalcijfers per burgerrol
Burgerrol
(Aantal
indicatoren)
Haren
Gemiddelde gemeente met
minder dan 25.000 inwoners
Partner
(5)
5,2
5,1
Kiezer
(6)
5,6
5,5
Onderdaan
(13)
6,0
5,8
Belastingbetaler
(5)
6,7
6,1
Klant
(20)
7,3
7,0
Wijkbewoner
(25)
6,7
6,5
In zijn algemeenheid een keurig rapport (drie zevens, twee zessen en
een vijfje), waarin wij bij elke burgerrol bovengemiddeld uit de bus
komen.
Onze conclusies
Prestaties grotere waardering dan functioneren
Zoals gezegd is uit de indicatoren te herleiden of de gemeente zijn
prestaties (goed) levert. De vragen in het onderzoek gaan eigenlijk
over twee zaken: onze prestaties (als resultaat van ons functioneren)
en ons functioneren zelf. Het is opvallend, dat u in alle rollen (op
de klantrol na) onze prestaties hoger waardeert dan ons functioneren.
Partner, Kiezer en Onderdaan
In uw rol als onze partner waardeert u ons onvoldoende. Dit cijfer
bestaat uit (5) functioneringsindicatoren, waarbij opvalt dat de
waardering neutraal is voor de betrokkenheid bij de totstandkoming van
beleid (5,5) en dat de onvoldoende tot stand komt door de 4,6 die wij
krijgen voor de betrokkenheid bij de uitvoering van beleid.
Als kiezers waardeert u het gemeentebestuur onvoldoende (5,1).
Uitschieter in de hoogte is het vertrouwen dat u in ons college stelt
(5,7). In de laagten is dat de volksvertegenwoordigende rol van de
gemeenteraad (4,8). Het rapportcijfer wordt nog opgekrikt naar 5,6
door de waardering voor de (relatief) hoge verkiezingsopkomst die wij
in Haren hebben.
Het cijfer van de kiezer bestaat uit dus uit 5
functioneringsindicatoren en wordt opgekrikt met 1 objectievere
indicator. Datzelfde speelt bij uw rol van onderdaan. Hier zijn er 13
indicatoren en is de verhouding functioneren/prestaties 8 : 5. Een
5,4 wordt door de prestaties opgekrikt naar een 6,0 Met die 6 doen
wij het iets beter dan het klassegemiddelde, net zoals bij de rollen
van partner en kiezer.
Dit brengt ons tot de conclusie, dat de verbeterslagen voor de rollen
partner, kiezer en onderdaan te maken zijn door ons functioneren beter
voor het voetlicht te brengen. Wij zullen meer dan voorheen onze
successen èn de mislukte pogingen daartoe) met u vieren. Wij willen
meer laten zien wat wij doen en dat het de moeite waard is, wat wij
doen.
De belastingbetaler
De 6,7 die u in uw rol van belastingbetaler geeft, is opgebouwd uit 5
indicatoren waarvan 3 echte waarderingen van de burgers (gemiddeld een
6) en 2 objectievere indicatoren (gemiddeld een 8) die aangeven of u
al dan niet voor een gemeentelijk spaarpotje belasting betaalt en of
de gemeente in het verleden niet te veel of te weinig heeft opgepot en
daarmee te weinig respectievelijk teveel risico's neemt ten opzichte
van de toekomst.
Ook hier trekken de objectieve indicatoren ons cijfer dus behoorlijk
op. Daarnaast scoren wij in deze rol ook fors hoger dan het
klasse-gemiddelde. Dit brengt ons tot de conclusie, dat wij op de
goede weg zijn met ons financieel beleid. De ingezette lijn bij de
begroting 2007 moet doorgezet worden: wij blijven laten zien dat bij
onze keuze voor het bestaand (hoog) voorzieningenniveau een
prijskaartje hoort. Wij overvragen u niet en wij vragen ook niet voor
niets.
De klant
U kent ons als klant een 7,3 toe, opgebouwd uit 20 (!) indicatoren,
waarmee ruim recht gedaan wordt aan de vele facetten die een rol
spelen bij dienstverlening. Het voert te ver om alle 20 hier te
benoemen; wij volstaan met een samenvatting:
* Ambtenaren aan het loket helpen je snel en vakkundig: 8,3
* Ambtenaren aan het loket zijn correct en vriendelijk: 8,2
* Het gemeentehuis is goed verzorgd: 7,5
* Informatie: 6,8
* De prijs is redelijk: 6,0
* Kwaliteit website: 3,9
Uit het onderzoek wordt duidelijk dat het met onze zichtbare kant van
de winkel wel goed zit: de Hareners blijven zeer te spreken over ons
team Publiekszaken. Kijkend naar het gebouw, wordt het al wat minder,
terwijl tot slot in de virtuele wereld voor Haren nog veel te winnen
valt.
Dit burgeronderzoek leert wel dat de kwaliteit een enorme impuls zou
kunnen krijgen als wij ook aan het digitale front vorderingen kunnen
maken. Wij willen stappen op dit front zetten via het landelijk
programma "de andere overheid".
De wijkbewoner
Als wijkbewoner kent u ons een 6,7 toe: redelijk tevreden, maar ook
nog veel te wensen. Dit cijfer is onderbouwd door maar liefst 25
indicatoren. Ik vat ze hier samen
(Algemene) waardering voorzieningenniveau in de gemeente
7,0
Waardering voldoende voorzieningen in directe woonomgeving
6,8
Tevredenheid over beheer openbare ruimte in woonomgeving
6,7
Goede bereikbaarheid
7,1
Fietsvriendelijkheid
6,1
Verkeersveiligheid
5,7
Hier wordt de relatie bevestigd met Haren als goed scorende gemeente
in het Elsevier-onderzoek. Daarnaast is opvallend dat de cijfers naar
beneden worden getrokken door de neutrale scores voor de
welzijnsvoorzieningen en de speelplaatsen en de onvoldoende voor
jeugdvoorzieningen.
Gelet op het aflopen van de waardering naarmate u verder van eigen
huis en haard geraakt, lijkt hier de conclusie gerechtvaardigd, dat
onze gedachte van "share space" nog meer uitgelegd moet worden.
Vergelijking met 2006
Wij deden in het najaar 2006 ook een dergelijk onderzoek. In
onderstaande tabel vergelijken wij de uitkomsten
Burgerrol
(Aantal indicatoren)
2008
2006
Partner
(5)
5,2
NA
Kiezer
(6)
5,6
5,6
Onderdaan
(13)
6,0
6,4
Belastingbetaler
(5)
6,8
6,7
Klant
(20)
7,3
7,1
Wijkbewoner
(25)
6,7
6,8
Het is heel opvallend hoe stabiel ons rapport is, ook in de scores per
indicator. Dat zegt iets over de (eenduidigheid van de)
onderzoeksmethodiek, maar ook over onze (stabiele) relatie met u. Het
valt niet mee om een verschil te maken.
In dat perspectief zijn wij verheugd dat onze dienstverleners zich
toch verbeterd hebben. De betere score is vooral terug te vinden in de
waardering van het gebouw (overzichtelijkheid entree, de bewijzering,
wachtruimten e.d.) en dan met name de ervaren privacy.
Het grootste verschil is gemaakt in de waardering in de rol van
onderdaan. Hiervoor is de verklaring dat er 5 extra indicatoren zijn
toegevoegd ten opzichte van 2006, die alle betrekking hebben op ons
functioneren. De rol van partner is niet te vergelijken, omdat het
cijfer in 2008 compleet anders is opgebouwd.
Wat gaan wij doen met de uitkomsten?
Kort gezegd willen wij de uitkomsten van dit onderzoek en de eerste
conclusies die wij hier trokken, de komende maanden nader laten
onderzoeken en toetsen, door u en door onze organisatie. Bijvoorbeeld
door grondiger te bestuderen waar wij verschillen van andere
gemeenten. Op basis daarvan willen wij gerichte vervolgstappen plannen
in de begroting 2010. Aan het eind van 2010 willen wij dit onderzoek
gaan herhalen.
Als u wilt kunt u ons daarbij helpen. Het rapport met de integrale
uitkomsten treft u aan op onze site. Daar treft u eveneens een link
aan naar een andere website, waarop onze rapportcijfers per indicator
staan weergegeven in vergelijking met andere deelnemende gemeenten. Uw
gemotiveerde suggesties op basis van uw analyse ontvangen wij graag!