foto verkeer foto verkeer
Resultaten onderzoek reistijden weggebruikers
Bron: Resultaten onderzoek reistijden weggebruikers (10-03-2009)
De uitkomsten van het onderzoek naar de reistijden van weggebruikers
in Leeuwarden zijn bekend. In samenwerking met de gemeente Leeuwarden
en de Provincie Fryslân heeft Rijkswaterstaat eind vorig jaar metingen
uitgevoerd naar de verkeersafwikkeling op de zuidelijke in- en
uitvalswegen van Leeuwarden tot het Leeuwarder centrum. Langs de A32
en de N31 bij Leeuwarden en in Leeuwarden zelf werden de reistijden
van weggebruikers gemeten door 23 camera's.
Een uniek onderzoek, want tot nu toe heeft Rijkswaterstaat dergelijke
onderzoeken alleen gehouden tijdens wegwerkzaamheden. Op basis van de
onderzoeksresultaten denken de wegbeheerders na over andere
kleinschalige maatregelen voor een betere doorstroming en
bereikbaarheid van Leeuwarden.
Resultaten onderzoek reistijden weggebruikers Leeuwarden in de periode
17 november tot 22 december 2008.
Hieronder staat een samenvatting van de belangrijkste
onderzoeksresultaten:
Verkeersafwikkeling stad in tijdens de ochtendspits
o De ochtendspits is globaal tussen 7.45 uur en 8.45 uur. Zowel uit
de richting Heerenveen als uit de richting Drachten ondervinden
weggebruikers tijdens de ochtendspits een gemiddelde vertraging van 6
à 7 minuten. Op de dinsdag en de donderdag loopt deze op tot gemiddeld
12 minuten.
Verkeersafwikkeling stad uit tijdens de avondspits
o De avondspitsperiode duurt langer dan de ochtendspits, namelijk van
16.15 uur tot 17.45 uur. De extra reistijd is beperkter en is slechts
5 à 6 minuten voor het verkeer vanaf de Oostergoweg richting
Heerenveen en Drachten.
Knelpunten
In de ochtendspits zijn er twee grote knelpunten: de Overijsselseweg
(N31) voor het kruispunt bij Goutum en de Drachtsterweg (N358) bij
Zuiderburen.
Tijdens het onderzoek is de verkeerssituatie op de Drachtsterweg
verbeterd door de aanpassing van zowel het kruispunt met extra
rechtsaf opstelvak als de verkeerslichtenregeling bij wijk
Zuiderburen.
In de avondspits zijn de knelpunten vooral bij de kruispunten
Oostergoplein en Drachtsterplein. Aan de westkant stagneert de
verkeersafwikkeling op het Europaplein waardoor vertragingen ontstaan
op de aansluitende wegen, vooral op de Heliconweg en de
Tesselschadestraat.
Kansen voor verkeersmanagement
o In de ochtendspits komende vanaf Drachten richting centrum is er
weinig verschil qua reistijd tussen de alternatieve routes: de route
via Drachtsterweg en de route via de Overijsselseweg . In de
ochtendspits is de reistijd voor het verkeer uit Heerenveen naar het
centrum via de de van Harinxmabrug altijd korter dan via de
Drachtsterbrug.
o Vanaf het FEC richting de N32 bij Werpsterhoek zijn de routes over
het industrieterrein H.Algraweg of over de Julianalaan in de
avondspits gemiddeld even snel.
o Op alle onderzochte routes is tijdens de ochtend- en avondspits
sprake van grote verkeersdrukte en toename van reistijden. Het geven
van reistijdinformatie over alternatieve routes heeft tijdens de
reguliere spits nauwelijks meerwaarde. Op basis van deze uitkomst,
wordt niet meer overwogen om voor dit doel dynamische
route-informatiepanelen langs de A32 en de N31 te plaatsen.
Overwogen maatregelen
Het rapport verschaft allerlei gegevens over reistijden, vertragingen,
intensiteiten en de verhouding reistijd dalperiode versus spitsuur.
Op basis van het onderzoek wordt op dit moment een aantal
kleinschalige maatregelen genomen dan wel overwogen om de doorstroming
en daarmee de bereikbaarheid van Leeuwarden te vergroten:
o Aanpassen spitsregeling bij Goutum: de groentijden van de
verkeersregelinstallatie worden aangepast voor een betere doorstroming
van het verkeer
o Overwogen wordt om filebeelden van de avondspits op internet aan te
bieden. Weggebruikers kunnen hun vertrektijd hierop aanpassen.
Gemeente Leeuwarden