TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

11 maart 2009

Elke crisis kent winnaars, ook in autobranche

Ruim een op de drie consumenten vindt het een slechte tijd om duurzame consumptiegoederen te kopen. En alhoewel het percentage mensen dat deze mening is toegedaan sinds oktober 2008 flink is gedaald, is het duidelijk dat het een moeilijk jaar wordt voor de Nederlandse autobranche. De media staan bol van de negatieve berichten en gevolgen van de economische crisis voor de auto-industrie. Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes voor de branche? Jawel. Er is eerder sprake van uitstel dan van afstel. En kleinere, groene auto's mogen zich op een toenemende belangstelling verheugen.

Uitstel, geen afstel
TNS NIPO Automotive onderzocht het sentiment onder potentiële autokopers. In een dwarsdoorsnede van de belangrijkste autosegmenten op de Nederlandse markt is ongeveer een op de vijf autobezitters (19%) voornemens om in 2009 over te gaan tot de aanschaf van een nieuwe auto. Andere resultaten geven aan dat van deze groep ongeveer een op de zes (17%) de geplande aanschaf als direct gevolg van de crisis uitstelt. De meerderheid - twee op de drie mensen (66%) - geeft echter aan de plannen helemaal niet aan te passen als gevolg van het huidige economisch sentiment. Deze cijfers zijn geheel in lijn met bevindingen van de periodieke TNS NIPO Automotive-barometer. De groep consumenten die binnen twee jaar een nieuwe auto wil gaan kopen, is al enige tijd vrij stabiel van omvang. Daarbinnen verschuift de 'koophorizon' van autoconsumenten wel iets, maar in beperkte mate. Waar vóór het losbarsten van de crisis in 2008 méér mensen van plan waren binnen drie maanden over te gaan tot aanschaf van een nieuwe auto dan mensen met het plan om dat binnen drie tot zes maanden te doen, is momenteel deze laatste groep iets groter dan eerstgenoemde groep. En dan nog blijft het aandeel mensen dat van plan is binnen een jaar en binnen twee jaar tot aanschaf van een nieuwe auto over te gaan van gelijke omvang. Daarmee is er eerder sprake van uitstel dan van afstel.

Groot in klein
Een blik op de registratiecijfers van de eerste twee maanden van 2009 laat zien dat Nederlanders nog steeds nieuwe auto's kopen, al zijn het er minder dan vorig jaar. De terugval in registraties is zeker niet unaniem voor alle merken en al helemaal niet voor het gehele modellengamma. Sterker nog, veel merken hebben verschillende modellen die het ten opzichte van een jaar eerder (veel) beter doen. Sterke groei is waarneembaar voor wat betreft modellen binnen het segment kleinere auto's (A-segment). Succesnummers in crisistijden zijn bijvoorbeeld de Fiat 500, de Ford Fiesta en de Mini. Deze ontwikkeling sluit aan op bevindingen van het TNS NIPO Automotive-onderzoek van december 2008: een op de zeven (14%) consumenten die van plan zijn om in 2009 een auto te kopen, zoekt naar een goedkoper en vaak kleiner alternatief.

Groen verkoopt
Als gevolg van de veranderende houding van consumenten ten aanzien van het milieu staan ook auto's met een milieuvriendelijk energielabel in de belangstelling. De in de statistieken zichtbare toename van de verkopen van deze modellen wordt gedeeltelijk aangejaagd door stringentere wet- en regelgeving op dit terrein. De consument voelt het financiële voordeel direct in de portemonnee. Naast hybride auto's zoals Toyota's Prius en de Honda Civic, mogen ook modellen die een facelift hebben ondergaan (zoals de Mazda 6) zich in een toenemende belangstelling van de autokoper verheugen. Dat geldt ook voor een aantal volledig nieuwe modellen (bv. Alfa Romeo Mito) en modellen die een motorische aanpassing hebben ondergaan, waardoor zij in een zuiniger energielabelklasse terechtkomen (zoals de Audi A3 en de BMW 1-serie). Voor veel van deze modellen liggen de verkoopresultaten noemenswaardig hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

Vincent Groen, directeur TNS NIPO Automotive: `We zien in ons onderzoek geen signalen van afstel van aanschafplannen of een dramatische verruiming van de koopintentiehorizon. De Nederlandse markt voor nieuwe auto's is een vervangingsmarkt. Enigszins afhankelijk van het segment vervangt meer dan 90 procent van de consumenten met een nieuwe auto een vorige. Om het gat tussen nieuwprijs en inruil te dichten, hebben velen er geld voor opzij gezet, gespaard. Dat geld voor de aanschaf is er. Het is interessant om te zien hoe de financiële prioriteiten momenteel verschuiven. Het veiligstellen van de hypotheek zal belangrijker zijn dan de geplande aanschaf van een auto. En het is duidelijk dat bij de geplande aankoop prijs, duurzaamheid en milieu zeker een kritische rol spelen. Sommige consumenten zullen de aanschaf van een nieuwe auto uitstellen. Even zien wat de economische teruggang in petto heeft. Even afwachten, maar niet te lang, want mobiliteit is ook een behoefte.'

C0993 | TNS NIPObase CAWI | Het veldwerk vond plaats van 4 t/m 31 december 2008. Hierbij werden 11.283 personen van 18 jaar en ouder ondervraagd (n=11.283).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO Automotive vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Vincent Maret (tel: 020 522 59 32).