TNS NIPO publicaties
11 maart 2009
Elke crisis kent winnaars, ook in autobranche
Ruim een op de drie consumenten vindt het een slechte tijd om duurzame
consumptiegoederen te kopen. En alhoewel het percentage mensen dat
deze mening is toegedaan sinds oktober 2008 flink is gedaald, is het
duidelijk dat het een moeilijk jaar wordt voor de Nederlandse
autobranche. De media staan bol van de negatieve berichten en gevolgen
van de economische crisis voor de auto-industrie. Zijn er dan helemaal
geen lichtpuntjes voor de branche? Jawel. Er is eerder sprake van
uitstel dan van afstel. En kleinere, groene auto's mogen zich op een
toenemende belangstelling verheugen.
Uitstel, geen afstel
TNS NIPO Automotive onderzocht het sentiment onder potentiële
autokopers. In een dwarsdoorsnede van de belangrijkste autosegmenten
op de Nederlandse markt is ongeveer een op de vijf autobezitters (19%)
voornemens om in 2009 over te gaan tot de aanschaf van een nieuwe
auto. Andere resultaten geven aan dat van deze groep ongeveer een op
de zes (17%) de geplande aanschaf als direct gevolg van de crisis
uitstelt. De meerderheid - twee op de drie mensen (66%) - geeft echter
aan de plannen helemaal niet aan te passen als gevolg van het huidige
economisch sentiment. Deze cijfers zijn geheel in lijn met bevindingen
van de periodieke TNS NIPO Automotive-barometer. De groep consumenten
die binnen twee jaar een nieuwe auto wil gaan kopen, is al enige tijd
vrij stabiel van omvang. Daarbinnen verschuift de 'koophorizon' van
autoconsumenten wel iets, maar in beperkte mate. Waar vóór het
losbarsten van de crisis in 2008 méér mensen van plan waren binnen
drie maanden over te gaan tot aanschaf van een nieuwe auto dan mensen
met het plan om dat binnen drie tot zes maanden te doen, is momenteel
deze laatste groep iets groter dan eerstgenoemde groep. En dan nog
blijft het aandeel mensen dat van plan is binnen een jaar en binnen
twee jaar tot aanschaf van een nieuwe auto over te gaan van gelijke
omvang. Daarmee is er eerder sprake van uitstel dan van afstel.
Groot in klein
Een blik op de registratiecijfers van de eerste twee maanden van 2009
laat zien dat Nederlanders nog steeds nieuwe auto's kopen, al zijn het
er minder dan vorig jaar. De terugval in registraties is zeker niet
unaniem voor alle merken en al helemaal niet voor het gehele
modellengamma. Sterker nog, veel merken hebben verschillende modellen
die het ten opzichte van een jaar eerder (veel) beter doen. Sterke
groei is waarneembaar voor wat betreft modellen binnen het segment
kleinere auto's (A-segment). Succesnummers in crisistijden zijn
bijvoorbeeld de Fiat 500, de Ford Fiesta en de Mini. Deze ontwikkeling
sluit aan op bevindingen van het TNS NIPO Automotive-onderzoek van
december 2008: een op de zeven (14%) consumenten die van plan zijn om
in 2009 een auto te kopen, zoekt naar een goedkoper en vaak kleiner
alternatief.
Groen verkoopt
Als gevolg van de veranderende houding van consumenten ten aanzien van
het milieu staan ook auto's met een milieuvriendelijk energielabel in
de belangstelling. De in de statistieken zichtbare toename van de
verkopen van deze modellen wordt gedeeltelijk aangejaagd door
stringentere wet- en regelgeving op dit terrein. De consument voelt
het financiële voordeel direct in de portemonnee. Naast hybride auto's
zoals Toyota's Prius en de Honda Civic, mogen ook modellen die een
facelift hebben ondergaan (zoals de Mazda 6) zich in een toenemende
belangstelling van de autokoper verheugen. Dat geldt ook voor een
aantal volledig nieuwe modellen (bv. Alfa Romeo Mito) en modellen die
een motorische aanpassing hebben ondergaan, waardoor zij in een
zuiniger energielabelklasse terechtkomen (zoals de Audi A3 en de BMW
1-serie). Voor veel van deze modellen liggen de verkoopresultaten
noemenswaardig hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
Vincent Groen, directeur TNS NIPO Automotive: `We zien in ons
onderzoek geen signalen van afstel van aanschafplannen of een
dramatische verruiming van de koopintentiehorizon. De Nederlandse
markt voor nieuwe auto's is een vervangingsmarkt. Enigszins
afhankelijk van het segment vervangt meer dan 90 procent van de
consumenten met een nieuwe auto een vorige. Om het gat tussen
nieuwprijs en inruil te dichten, hebben velen er geld voor opzij
gezet, gespaard. Dat geld voor de aanschaf is er. Het is interessant
om te zien hoe de financiële prioriteiten momenteel verschuiven. Het
veiligstellen van de hypotheek zal belangrijker zijn dan de geplande
aanschaf van een auto. En het is duidelijk dat bij de geplande aankoop
prijs, duurzaamheid en milieu zeker een kritische rol spelen. Sommige
consumenten zullen de aanschaf van een nieuwe auto uitstellen. Even
zien wat de economische teruggang in petto heeft. Even afwachten, maar
niet te lang, want mobiliteit is ook een behoefte.'
C0993 | TNS NIPObase CAWI | Het veldwerk vond plaats van 4 t/m 31
december 2008. Hierbij werden 11.283 personen van 18 jaar en ouder
ondervraagd (n=11.283).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO Automotive
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Vincent
Maret (tel: 020 522 59 32).
TNS NIPO