Gemeente Utrecht
2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
27 Vragen van mevrouw ir. I.G.M. de Bondt
(ingekomen 26 februari 2009
en antwoorden door het college verzonden op 11 maart 2009)
Schriftelijke vragen inzake Loket Moskee
Morgen worden in een moskee in Overvecht twee loketten geopend: een voor mannen en een
voor vrouwen.
De VVD heeft grote moeite met subsidie voor een overheidsvoorziening in een moskee, kerk,
etc. De VVD heeft daarover twee vragen:
1. Wanneer wordt de pilot afgesloten?
Over zes maanden wordt de pilot Wegwijsbalie Overvecht geëvalueerd. Op basis van de
uitkomst wordt besloten of de pilot al dan niet met zes maanden wordt verlengd. Mocht de
pilot worden voortgezet, dan volgt na deze tweede zes maanden opnieuw een evaluatie.
Voor achtergrondinformatie over onder andere de resultaatafspraken verwijzen wij u naar de
bijlage met een factsheet Wegwijsbalie Overvecht
2. Wanneer zijn de resultaten bekend?
De evaluatie wordt in de zomer uitgevoerd, de uitkomst is naar verwachting eind augustus
2009 beschikbaar.
Ook heeft de VVD grote moeite met segregatie van mannen en vrouwen. Daarom heeft de
VVD de volgende vragen over segregatie van mannen en vrouwen:
3. Waarom subsidieert dit College een loket voor alleen mannen?
Het college subsidieert geen loket alleen voor mannen; er is een informatiepunt waar
mannen én vrouwen worden geholpen.
4. Waarom subsidieert dit College een loket voor alleen vrouwen?
Utrecht opent geen gemeentelijk loket in een moskee voor alleen vrouwen. Twee stichtingen
uit de wijk hebben een extra informatiepunt bij de moskee ingericht om bewoners uit de wijk
met vragen over bijv. opvoeding, zorg, gezondheid, wonen, werken of schulden beter door te
verwijzen naar de bestaande dienstverlening van de gemeente, welzijnsorganisaties of
corporaties.
De initiatiefnemers hebben gekozen voor één gemeenschappelijke wachtkamer met twee
spreekkamers waarvan er één bemenst wordt door een vrouwelijke voorlichter. Dit stelt
vrouwen in staat om ook persoonlijke kwesties (bijv. relatieproblemen) aan de orde te stellen.
Iedere bezoeker van het informatiepunt is vrij om zich te laten voorlichten door een
mannelijke of vrouwelijke voorlichter.
5. Klopt het dat het loket voor vrouwen een uur eerder dicht gaat? Zo ja, hoe kijkt
het College daar tegenaan?
Dit klopt niet. Het algemene informatiepunt is geopend van dinsdag t/m zaterdag van 11-15
uur; de mogelijkheid om een vrouwelijke medewerker te spreken bestaat van donderdag t/m
zaterdag van 10-16 uur. Ervaring leert dat op deze tijden de meeste mensen aanwezig zijn.
6. Bent u bereid om de subsidie bij de eerste (juridische) mogelijkheid stop te zetten
Wij zullen de financiering stoppen zodra uit de evaluatie blijkt dat de afgesproken resultaten
niet worden behaald.
7. Kunt u het subsidiebedrag wat de gemeente heeft toegekend specificeren? We denken
dan aan huur, personeelskosten, foldermateriaal et cetera.
Voor de eerste zes maanden betreft het een bedrag van EUR 100.000,--. Het gaat om EUR
25.000,- kosten voor verbouwing van het informatiepunt. De overige EUR 75.000,-- is voor
personele lasten, training en opleiding.
Factsheet wegwijsbalie Overvecht.
Adres:
Arnodreef (ingang aan de zijkant van het gebouw van de moskee)
Openingstijden:
Geopend 27 februari 2009
Voor mannen en vrouwen: di t/m za van 11.00 15.00 uur
Voor vrouwen: do t/m za van 10.00 16.00 uur
Initiatiefnemers:
Het loket is een initiatief van stichting Ward (Welzijn Allochtonen Rondom de Dom). Zij voert
dit project uit i.s.m de stichting STIZA;. STIZA is de stichting van de heer Joemman, hij treedt
ook op als een soort projectleider.
Doel
Doel is kwetsbare bewoners uit de wijk beter te bereiken met het aanbod van diensten en
hulpverlening dat de gemeente en de welzijnsinstellingen hebben. De stichting Ward heeft
via haar netwerk contacten met bewoners, met namen allochtone ouderen boven de 40, die
niet altijd zomaar bij de overheid of een buurthuis naar binnen stappen. Dit kan bijv. zijn
omdat ze niet weten waar ze terecht kunnen, of omdat ze onzeker zijn over hun taal- of
leesvaardigheid. Met deze loketten worden mensen beter doorverwezen naar het aanbod van
gemeenten en welzijnsinstellingen en andere relevante partners in de wijk.
Doelgroep
Iedereen uit de wijk kan bij de loketten terecht, maar verwachting is dat met name oudere
mensen van allochtone komaf naar de wegwijsbalie zullen komen. Er zijn twee kamers: één
waar een man zit en waar mannen én vrouwen worden geholpen en waar een vrouw zit. Ook
de vrouw helpt mannen, maar ze is er vooral voor vrouwen die met problemen zitten waar ze
in aanwezigheid van mannen moeilijk over praten, denk aan relatieproblemen. Er is een
gemeenschappelijke wachtkamer.
Looptijd project
Het betreft een pilot, na zes maanden wordt geëvalueerd of het ' werkt' en dan wordt
besloten of we er mee door gaan.
Resultaatafspraken
1. een substantieel deel cliënten (2009: totaal klantcontacten 2500) in de Wegwijzer
Arnodreef geholpen worden die voorheen niet in het WijkInformatiePunt kwamen en
dus uit de doelgroep "onbereikbare" burger komen
2. een behoorlijke reeks cliënten in het WijkInformatiePunt geholpen worden die
verwezen zijn door de baliemedewerkers van de Wegwijzer Arnodreef (2009: aantal
cliënten 100)
3. er bij cliënten zichtbaar een verbetering in hun persoonlijke situatie te constateren is
(2009: 250 cliënten aanvragen en toekenningen van gemeentelijke voorzieningen en
welzijnsdienstverlening)
4. cliënten tevreden zijn over de dienstverlening (minimale score 7 uit het
tevredenheidonderzoek)
5. inzet van vrijwilligers uit het netwerk van de moskee voor klussen voortvloeiend uit
de dienstverlening van het Informatieloket (aantoonbaar)
Het geven van een vervolgopdracht en daarmee verlengen van de openstelling van het loket
zal mede op basis van de eindevaluatie vastgesteld worden. Daarnaast kunnen externe
factoren een invloed hebben op voortzetting van de opdracht. Bijvoorbeeld het voldoende
beschikbaar komen van gemeentelijke gelden voor dit soort projecten.
Kosten project
De eerste fase kost EUR 100.000,-- (ex BTW) een kwart is voor verbouwingskosten, de rest
personele lasten en opleiding en training
Financiële ondersteuning
Het wijkinitiatief wordt financieel door de gemeente ondersteund met geld uit de pot
bewonersinitiatieven, die hoort bij het wijkactieplan (brede doeluitkering voor ondersteunen
bewonersinitiatieven).
Overweging
In Overvecht zetten de gemeente o.a. met het wijkactieplan in op het laten meedoen van
zoveel mogelijk mensen in de buurt, de wijk, de maatschappij. Vandaar "Doe mee in
Overvecht".
Er zijn een aantal succesvolle laagdrempelige buurflats, waar allerlei welzijns- en
inburgeringactiviteiten door en met bewoners plaatsvinden; dat werkt heel goed voor die
bewoners voor wie de stap naar het buurthuis nog wat te groot is.
De loketten van de Wegwijzer doen iets vergelijkbaars voor mensen met concrete vragen op
het gebied van bijv. opvoeding, zorg en gezondheid, wonen, werken of schuldhulpverlening:
een tussenschakel zijn voor mensen die de weg nog niet kennen. Hier wordt hen verteld
waar ze terecht kunnen, als het kan wordt een afspraak voor ze gemaakt, en als het moet en
kan gaat er zelfs een vrijwilliger met ze mee.
De loketten zijn niet van de gemeente en ontslaan de gemeente ook niet van de plicht
mensen actief te bereiken; het is een aanvulling op het informatieaanbod in de wijk.
++++++++++
---- --