Brussel, 11 maart 2009
Maritieme veiligheid: voor een betere preventie van maritieme ongevallen
Ingevolge het in het kader van de bemiddelingsprocedure in december
jongstleden tot stand gekomen akkoord heeft het Europees Parlement na de
Raad vandaag, 11 maart 2009, zijn definitieve goedkeuring gehecht aan het
derde pakket maatregelen voor de maritieme veiligheid.
"Ik ben bijzonder tevreden over het akkoord dat tussen het Parlement
en de Raad tot stand is gekomen. Het is een grote stap vooruit in de
richting van een betere preventie van maritieme ongevallen en een
grotere verantwoordelijkheid van alle actoren van de sector", aldus
vicevoorzitter Tajani. "Dit pakket completeert en actualiseert de
bestaande Europese wetgeving en vormt een krachtig antwoord op de
groeiende bezorgdheid van onze burgers", voegde hij eraan toe.
Hiermee beschikt de Europese Unie over een totaal vernieuwd systeem
voor controle op schepen in havens. Het maakt een systematische en
frequentere inspectie van risicoschepen mogelijk. Het doet ook het
middel aan de hand om de gevaarlijkste schepen definitief de toegang
tot Europese havens te ontzeggen.
De regels voor verlening van de Europese erkenning aan de instellingen
die namens de lidstaten schepen mogen certificeren, zullen het
mogelijk maken betere prestaties te leveren. De classificatiebureaus
worden ertoe aangezet volgens de strengste regels van het vak te
werken. Een stelsel van financiële sancties enerzijds en een
certificeringsinstantie voor hun systemen voor kwaliteitscontrole
anderzijds helpen hen daarbij.
De instrumenten voor het volgen van het verkeer langs de Europese
kusten zijn geperfectioneerd. De elektronische uitwisseling van
maritieme gegevens tussen de lidstaten verloopt voortaan volledig via
het SafeSeaNet-systeem. Er komt een Europees centrum voor het volgen
van schepen over lange afstand. Vissersschepen zijn beter beschermd
tegen aanvaringen. Beslissingen om schepen in nood een veilige haven
aan te bieden, worden onafhankelijk genomen.
Ook onderzoeken na een ongeval zullen in volle onafhankelijkheid
worden gehouden. Het volgen van een gemeenschappelijke
onderzoeksmethode en de samenstelling van een betrouwbare databank
zullen tot feedback leiden die van onschatbare waarde is om in de
toekomst ongevallen te voorkomen.
Voor de preventie is ook en allereerst het optreden van de
vlaggenstaatinstanties belangrijk. Zij moeten volgens het door de
Internationale Maritieme Organisatie goedgekeurde model worden
gecontroleerd en over een kwaliteitscertificaat beschikken.
Alle schepen die Europese havens aandoen, moeten verplicht verzekerd
zijn en de verzekeringsdekking moet op hetzelfde niveau zijn als de
hoogste plafonds van de aansprakelijkheidsbeperking, namelijk die van
het Verdrag van de Internationale Maritieme Organisatie over de
beperking van de aansprakelijkheid van scheepseigenaars (LMMC) van
1996. Ook al valt vandaag maar 20% van de wereldvloot onder dat
verdrag, toch moeten alle schepen die onze havens aanlopen zich aan
die regel houden.
Ten slotte wordt de aansprakelijkheids- en verzekeringsregeling waarin
een in het kader van de Internationale Maritieme Organisatie
goedgekeurd internationaal verdrag (het Verdrag van Athene betreffende
schade aan reizigers) voorziet, in het Europese recht opgenomen. Dit
houdt in dat over uiterlijk 4 jaar alle burgers bij internationale
reizen op voldoende en identieke wijze zijn beschermd. Bovendien wordt
deze bescherming geleidelijk aan tot reizen binnen hetzelfde land
uitgebreid.
Zie ook de memo's MEMO/09/105
European Union