Rotterdam-Noord-Frankrijk:Groeikansen
11-03-2009
Het transport van goederen tussen de Rotterdamse haven en Frankrijk bedraagt zo'n 13 miljoen ton. Dit is 2.5% van het Rotterdamse totaal. De af- en aanvoer zijn in balans met respectievelijk 6,7 en 6,2 miljoen ton. Tweederde betreft bulkgoederen, het meest olieproducten en chemicaliën: 7,4 miljoen ton. In lijn hiermee is het zeeschip het belangrijkste transportmiddel met 8,3 miljoen ton. De binnenvaart volgt met 3 miljoen ton. De voor Rotterdam belangrijke gebieden zijn Noord-Frankrijk (regio Lille), Elzas-Lotharingen en de Rhônevallei (regio Lyon).
Donderdag 12 maart presenteren Rotterdamse bedrijven, de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC) en het Havenbedrijf Rotterdam zich voor het bedrijfsleven in de regio rond Lille. De bijeenkomst start om 18.00 uur in het World Trade Center in Lille. Sprekers zijn de heer Wim van Sluis, voorzitter RPPC, mevrouw Rianne Groffen, Manager Marketing & Sales Portbasek en de heer Bernard Pacory, Directeur de Ports de Lille et Directeur Général Délégué de la Platforme Delta 3. Vanaf 19.45 uur vindt het een Cocktail dînatoire plaats. (Meer informatie:
Investeren
Peter ten Broek, 'business manager logistics' van het Havenbedrijf: "Er is voor Rotterdam beslist potentie in de regio Lille. De ontwikkeling daarvan is vooral afhankelijk van de vergroting van de mogelijkheden per spoor en binnenvaart. De liberalisering van het spoor en de aanleg van Seine Nord nemen echter nog even tijd. Vooruitlopend daarop investeren we in informatie-uitwisseling, de opbouw van contacten en in maart starten we een marktonderzoek om onze strategie beter te kunnen bepalen".
Containers
Van de 2,8 miljoen ton stukgoed wordt de helft over zee vervoerd. Dit betrof vrijwel alleen containers, in 2006 116.000 TEU (2007, 85.000). In de andere helft zit een onbekend aandeel containers via de binnenvaart van en naar Straatsburg. Hiernaast worden conventionele stukgoederen (hout- en papierproducten, fruit, staal, metalen) en verpakte chemicaliën vooral per truck (bijna 1 miljoen ton) getransporteerd. Het treinvervoer bedraagt nog geen 100.000 ton. Wegtransport van containers is incidenteel 'uitwisselingsverkeer' tussen Le Havre en Rotterdam. Boxen met haast of juist vertraging, pikken zo aan bij een schip.
Groeimogelijkheden
Het spoorvervoer Rotterdam-Frankrijk is met iets meer dan 200.000 ton nog klein. Op korte en middellange termijn ziet het Havenbedrijf Rotterdam groeimogelijkheden. Initiatieven van SNCF Fret en CMA CGM wijzen in die richting. Ook de overname van Rail4Chem door Veolia kan een gunstige invloed hebben. Op langere termijn biedt de verbetering van de binnenvaartverbinding Schelde-Seine perspectieven. Groeiproducten zijn biobrandstoffen (droge grondstoffen en nat product), kolen, chemicaliën en plantaardige oliën. Naast de drie eerder genoemde regio's, wordt ook het Ille de France interessant, met name voor consumentenproducten.
Frankrijk in Rotterdam
De belangrijkste Franse bedrijven met vestigingen/belangen in Rotterdam zijn LBC, Rubis (beide tankopslag), Arkema (chemie), Air Liquide (industriële gassen), Sita (recycling, CMA CGM (containers), Geodis (distributie), Veolia (treinvervoer) en CNFR (binnenvaart), Hiernaast zijn er deelbelangen in de energiesector via EMO en Electrabel.
© Havenbedrijf Rotterdam N.V.