Ingezonden persbericht
Persbericht
Siemens Enterprise
Communications
Den Haag, 11 maart 2009
Uit een wereldwijd onderzoek in opdracht van Siemens blijkt:
Bedrijven met 100 medewerkers dreigen meer dan 3.900 per
medewerker per jaar te verliezen als ze niets aan hun inefficiënte
communicatie doen.
De gevolgen van obstakels voor en hiaten in de communicatie kunnen tot 40 procent van
de productieve tijd van kleine en middelgrote bedrijven in beslag nemen.
Zo'n 70 procent van de medewerkers van het midden- en kleinbedrijf (MKB) met maximaal
400 medewerkers stelde dat ze elke week gemiddeld 17,5 uur besteden aan de pijnpunten
veroorzaakt door obstakels voor en hiaten in de communicatie. Dit is de conclusie van een
wereldwijd onderzoek dat in opdracht van Siemens Enterprise Communications door SIS
International Research werd uitgevoerd. Het onderzoek wijst er ook op dat ondanks het
toenemende bewustzijn in het MKB over geïntegreerde communicatieoplossingen (Unified
Communications), zo goed als 60 procent de hierdoor geboden mogelijkheden nog niet benut.
Bovendien stelden de onderzoekers van SIS International Research vast dat de tijd die
wekelijks aan communicatieproblemen werd besteed meer dan 50 procent hoger ligt bij
bedrijven met meer dan 20 medewerkers. Volgens het onderzoek betekent dit in harde
kostencijfers dat bedrijven met meer dan 100 medewerkers jaarlijks potentieel meer dan
390.000 verliezen als ze de grootste communicatieproblemen voor hun medewerkers niet
oplossen.
Centrale conclusies. Het MKB-onderzoek in opdracht van Siemens levert de volgende vijf
belangrijkste pijnpunten op, gerangschikt op basis van de geraamde kost voor het MKB:
inefficiënte coördinatie, wachten op informatie, ongewenste communicatie, klachten van
klanten, en samenwerkingsproblemen met collega's. Meer in het bijzonder concludeerde men
voor elk van deze pijnpunten het volgende:
1. Inefficiënte coördinatie: 68 procent van de respondenten stelde dat men problemen
ondervindt bij de coördinatie van communicatie onder teamleden, wat op zijn beurt weer een
impact heeft op het vermogen om snel op tijdsgevoelige klantenvragen te reageren.
PublieksWerk / Siemens Enterprise Communications
Gemiddeld besteedt men ook 3,7 uur per week aan het coördineren van de communicatie
onder teamleden, waardoor het realiseren van doelstellingen of het halen van deadlines
ernstige vertraging oploopt.
2. Wachten op informatie: 68 procent van de respondenten stelde dat hun werk dagelijks
vertraging oploopt omdat men moet wachten op informatie van anderen die men via diverse
kanalen meermaals heeft proberen te bereiken. De gemiddelde vertraging is 3,5 uur per week
per kenniswerker. Dit betekent een relatief belangrijke vertraging om voortgang te boeken
voor specifieke taken, wat een negatief effect op kritieke bedrijfsprocessen kan hebben.
3. Ongewenste communicatie: in de onderzochte groep werd ongewenste communicatie,
inclusief oproepen met lage prioriteit en voicemail, door 77 procent van de respondenten als
een probleem beschouwd. Er werd gesteld dat ongewenste communicatie wekelijks twee uur
of meer in beslag neemt. Deze onderbrekingen zorgen voor concentratieverlies en verstoren
de werkstroom, wat op zijn beurt weer leidt tot een lagere productiviteit en deadlines die niet
gehaald kunnen worden.
4. Klachten van klanten: 74 procent van de respondenten stelde dat men gemiddeld 3,3 uur
per week besteed aan negatieve opmerkingen of klachten van klanten, meer specifiek omdat
de klant hen niet tijdig kon bereiken. Dit productiviteitsverlies van acht procent is op zich al
hoog genoeg, maar de ware kost van ontevreden klanten ligt potentieel nog heel wat hoger.
5. Samenwerkingsproblemen met collega's: 61 procent van de respondenten ondervindt
problemen bij het tot stand brengen van samenwerkingssessies tussen collega's en besteedt
gemiddeld 3,3 uur per week aan de gevolgen van onbereikbaarheid of van een verminderd
vermogen tot samenwerking met collega's.
Andere conclusies. Een andere conclusie van het SIS International Research-onderzoek is
dat medewerkers van MKB's uiterst mobiel zijn, waarbij meer dan 50 procent zichzelf
identificeert als een mobiele medewerker, ongeacht of ze zich binnen of buiten het kantoor
verplaatsen, of ze gedeeltelijk of volledig van huis uit werken. Over het algemeen, kennen
MKB's een hoge of uiterst hoge prioriteit toe aan de verbetering van de communicatie voor
mobiele medewerkers.
PublieksWerk / Siemens Enterprise Communications 2 / 4
Het onderzoek bevestigt ook dat MKB's steeds vaker een diversiteit aan
communicatietechnologieën gebruiken - waaronder telefonie, instant messaging en
videoconferenties - in een poging de productiviteit te verhogen. Er werd echter ook
vastgesteld dat de verspreiding van deze technologieën ertoe geleid heeft dat andere
medewerkers hierdoor over verscheidene contactpunten beschikken voor één specifieke
medewerker. De resulterende fragmentatie van de MKB-communicatiestructuur kan een
nieuw obstakel vormen voor efficiënte communicatie en samenwerking.
Volgens Frost & Sullivan-analist Vanessa Alvarez beschikken MKB's over het algemeen over
een grote diversiteit van communicatiestrategieën. Unified Communications-oplossingen
zoals OpenScape Office van Siemens, waarbij spraak, e-mail, instant messaging,
aanwezigheid- en mobiliteitstools worden geïntegreerd, kunnen bijdragen tot een oplossing
voor het steeds meer gefragmenteerde communicatielandschap waarmee MKB's worden
geconfronteerd. "Onderzoeken zoals dat van SIS die erop wijzen dat geïntegreerde
communicatie (UC) MKB's kan helpen tot 20 procent van de verborgen kosten - te wijten aan
gefragmenteerde communicatie terug te schroeven, maken duidelijk dat het
investeringsrendement (ROI) uiterst hoog ligt", aldus Alvarez.
"Dit onderzoek wijst op de ware pijnpunten in de communicatie, die een groot deel van onze
MKB-klanten ertoe hebben aangezet voor onze UC-oplossingen te kiezen", aldus Rudolf
Hamann, Vice President van SMB Product Management bij Siemens Enterprise
Communications. "Ondanks het feit dat we in deze markt een sterke aanvaarding vaststellen,
gaan we er op basis van de onderzoeksconclusies van uit dat meer dan 60 procent van de
MKB's momenteel geen gebruik maakt van UC-oplossingen en zo een belangrijke
mogelijkheid om kosten te besparen misloopt. Bovendien kan men het
concurrentievermogen, de productiviteit en de samenwerking naar hogere niveaus tillen."
"Naast de harde kostencijfers van meer dan 3.900 per medewerker per jaar voor deze
pijnpunten, zijn er ook nog de zachte of verborgen kosten van gemiste kansen en
klantenontevredenheid wegens een gebrek aan responsiviteit als gevolg van niet-coherente
communicatie."
PublieksWerk / Siemens Enterprise Communications 3 / 4
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd bij in totaal 513 kenniswerkers uit Brazilië, Frankrijk,
Duistland, India, Italië, Rusland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De
geselecteerde kenniswerkers waren afkomstig uit acht verticale sleutelsectoren:
communicatie, financiën, gezondheidszorg, verzekeringen, productie, professionele
bedrijfsdiensten, vastgoed, en groot- of detailhandel. Een samenvatting van het onderzoek is
te vinden op www.siemens.com/us/open/smb.
Over Siemens Enterprise Communications
Siemens Enterprise Communications is een gezamenlijke onderneming van participatiebedrijf
The Gores Group en Siemens AG, waarin ook de activiteiten van Enterasys Networks en
SER Solutions zijn opgenomen. Daarmee is Siemens Enterprise Communications marktleider
in bedrijfscommunicatie-oplossingen voor Unified Communications, contactcenters en
beveiligde netwerken. Meer dan 14.000 medewerkers wereldwijd, leveren op basis van de
Open Communications-aanpak bedrijfscommunicatie- en datanetwerkoplossingen voor
bedrijven van ieder formaat, ongeacht de netwerk- of IT-infrastructuur. In boekjaar 2008
genereerde Siemens Enterprise Communications een omzet van zo'n 3,2 miljard euro. Meer
informatie bieden www.siemens.com/open en www.siemens.nl/open.
Meer informatie voor de redactie
Siemens Enterprise Communications BV Nederland
Sebnem Unal
telefoon: (070) 333 2383
e-mail: sebnem.unal@siemens.com
Siemens en OpenScape zijn gedeponeerde handelsmerken van Siemens AG of zijn
dochterondernemingen en aangesloten ondernemingen. Alle andere bedrijfs-, merk-, product- en
servicenamen zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van hun respectievelijke houders.
Siemens Enterprise Communications is een handelsmerklicentiehouder van Siemens AG.
PublieksWerk / Siemens Enterprise Communications 4 / 4
---- --