Schuldhulpbureau gesloten
Dinsdag 17 maart 2009 is het Schuldhulpbureau in de A22, het
Bedrijfsverzamelgebouw aan de Aziëlaan 22 in Stadskanaal gesloten. Ook
het telefonisch spreekuur van die dag komt te vervallen.
Elektronisch betalen bij gemeentelijke afvalverwerking
Maandag 2 maart 2009 heeft wethouder Ferry Booij de nieuwe
elektronische toegangscontrole op de gemeentelijke afvalverwerking in
gebruik genomen. Hiermee komt er een eind aan het contant betalen.
Wanneer inwoners afval brengen kunnen ze alleen nog maar pinnen en
chippen.
Door het nieuwe elektronische systeem is de betaling en de toegang tot
het stortbordes volledig geautomatiseerd. De verwachting is dat het
systeem zal bijdragen aan een goede doorstroom van de bezoekers.
Ontwerpbestemmingsplan `Musselkanaal Centrum fase 1'
Burgemeester en wethouders van Stadskanaal maken bekend, dat met
ingang van 12 maart 2009 tot en met 22 april 2009 voor een termijn van
zes weken het ontwerpbestemmingsplan 'Musselkanaal Centrum fase 1' ter
inzage ligt. U kunt het Ontwerpbestemmingsplan inzien bij het
publieksbureau in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Stadskanaal. U
kunt het Ontwerpbestemmingsplan ook digitaal raadplegen, I
www.stadskanaal.nl, onder Politiek & Organisatie, Plannen en
projecten.
Het plan omvat de percelen van de bibliotheek en de Kameleon aan de
Willem Diemerstraat in Musselkanaal en directe omgeving.
Gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken kan een ieder
schriftelijk of mondeling zijn zienswijze over het
ontwerpbestemmingsplan `Musselkanaal Centrum fase 1' indienen bij de
gemeenteraad van Stadskanaal, Postbus 140, 9500 AC Stadskanaal. Dit
kan ook per e-mail, E gemeente@stadskanaal.nl. Voor het indienen van
een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met een medewerker
van Team Ruimte, T (0599) 631 436.
Deze kennisgeving wordt gedaan op grond van artikel 3.8 van de Wet
ruimtelijke ordening.
Wij nodigen u van harte uit om het plan te bekijken op de
inloopbijeenkomst van donderdag 12 maart van 16.00 uur tot 20.00 uur
in de Kameleon aan de Willem Diemerstraat in Musselkanaal.
Stadskanaal, 11 maart 2009
Burgemeester en wethouders van Stadskanaal
J.J. Stavast, burgemeester
J.J.J. van Huffelen, secretaris
Inloopbijeenkomst Willem Diemerplein
Donderdag 12 maart organiseren Lefier, gemeente Stadskanaal,
bibliotheek Musselkanaal, buurthuis De Kameleon, huurderorganisatie De
Koepel en Wijkaanpak Stadskanaal een inloopbijeenkomst.
De plannen
Op de huidige locatie van de bibliotheek en het buurthuis De Kameleon
aan het Willem Diemerplein worden nieuwe buurtvoorzieningen met
woningen gebouwd. Het omliggende gebied wordt ook opnieuw ingericht.
De plannen bestaan uit de nieuwbouw van de bibliotheek, het buurthuis
De Kameleon, een supermarkt en sociale huurwoningen. Eind 2009/begin
2010 wordt met de nieuwbouw begonnen.
Wat mag u verwachten?
Tijdens de inloopbijeenkomst kunt u tekeningen en plattegronden
bekijken van de nieuwbouwplannen. Ook zijn er tekeningen van de
invulling van de openbare ruimte rondom de nieuwbouw te zien.
Medewerkers van Lefier en de gemeente zijn aanwezig om uw vragen te
beantwoorden. De overige deelnemende organisaties, zoals De Kameleon
en de bibliotheek, presenteren hun activiteitenplanning voor 2009. De
bewonerswerkgroep Spelen, Sport en Jeugd toont haar plannen voor het
herinrichten van de speeltuin aan de Geraniumstraat en de werkwijze
voor de herinrichting van de overige speeltuinen in Musselkanaal.
Waar en wanneer?
De inloopbijeenkomst is op donderdag 12 maart 2009 van 16.00 tot 20.00
uur in De Kameleon aan de Willem Diemerstraat. Bewoners in
Musselkanaal zijn begin maart door middel van een huis aan huis brief
uitgenodigd.
Sociaal Participatiefonds
Het Sociaal Participatiefonds (SPF) is er voor mensen die geen geld
kunnen missen voor activiteiten zoals sporten, lezen en theaterbezoek.
Inwoners van de gemeente Stadskanaal, die een netto-inkomen hebben tot
115% van de bijstandsnorm, kunnen van het SPF gebruikmaken. Dit geldt
zowel voor alleenstaanden als voor gezinnen.
Welke kosten komen in aanmerking?
* entree van zwembad, bioscoop, museum, dierentuin, theater, concert
* cursussen van bijvoorbeeld de muziekschool, dansles
* lidmaatschap van verenigingen als een sportclub, zangkoor
* kosten van activiteiten georganiseerd door Stichting Welstad of de
ouderenbonden
* lidmaatschap van de bibliotheek
* kerktelefoon
* abonnement op een dagblad
Uiteraard komen er nog meer kosten voor vergoeding in aanmerking. In
het algemeen worden de kosten van deelname aan activiteiten buiten de
deur vergoed via het SPF.
U kunt de kosten vergoed krijgen als u kunt aantonen dat u deze
betaald heeft. U moet dus een kwitantie of een kopie van een
bankafschrift bij uw aanvraag voegen.
Maximale vergoeding
Per jaar wordt maximaal EUR 90,76 per huishouden vergoed en daarnaast
een bedrag van EUR 68,07 per persoon. Aan een echtpaar wordt dus
maximaal EUR 226,90 per jaar vergoed en aan een alleenstaande EUR
158,83.
Extra vergoeding voor kosten van voortgezet onderwijs
Ouders van kinderen tot 18 jaar die het voortgezet onderwijs bezoeken
hebben veel extra kosten. Denk daarbij aan het schoolfonds, kosten
voor excursies. Voor kinderen, jonger dan 18 jaar die voortgezet
onderwijs volgen, kunt u per jaar EUR 90,76 per kind extra declareren.
Toetsingsinkomen
Is uw netto-inkomen niet hoger dan 115% van de bijstandsnorm, dan kunt
u een beroep doen op het SPF. Het inkomen in de maand van aanvraag is
bepalend. In een huishouden met meerdere personen worden alle
netto-inkomens meegeteld. Er zijn vier toetsingsbedragen vastgesteld.
Toetsingsbedragen
* 115% netto bijstandsnorm, exclusief vakantiegeld (per maand,
normen januari 2009)
* Jonger dan 65 jaar
+ gehuwd of samenwonend/alleenstaande ouder: EUR 1.402,62
+ alleenstaande: EUR 981,82
* 65 jaar of ouder
+ gehuwd of samenwonend/alleenstaande ouder: EUR 1.479,19
+ alleenstaande: EUR 1.076,57
Meer weten?
Wilt u een vergoeding uit het SPF aanvragen of u wilt meer informatie,
neem dan contact op met het loket voor Wonen, Welzijn en Zorg in het
gemeentehuis. Op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur kunt u langskomen
maar ook bellen, T (0599) 631 414.
Rectificatie
Reglement ondernemingsraad
In de bekendmaking van vorige week is een onjuiste datum gepubliceerd.
In de tekst stond: Het reglement treedt in werking één dag na deze
bekendmaking, derhalve op 5 maart 2008.
Dit moet zijn: Het reglement treedt in werking één dag na deze
bekendmaking, derhalve op 5 maart 2009.
Beleidsregels leegstand
In de bekendmaking vorige week is een onjuiste datum gepubliceerd. In
de tekst stond: De beleidsregels gaan 8 dagen na deze bekendmaking in
werking, derhalve op 12 maart 2008.
Dit moet zijn: De beleidsregels gaan 8 dagen na deze bekendmaking in
werking, derhalve op 12 maart 2009.
Landelijke opschoondag tijdens MADD
Op zaterdag 21 maart 2009 vindt de Landelijke Opschoondag plaats. Deze
valt samen met Make a Difference Day (MADD), de grootste
vrijwilligersactie van Nederland. Tijdens de Landelijke Opschoondag
kunnen bewoners helpen om de buurt er weer leuk en gezellig uit te
laten zien. Iedereen kan meedoen, jong en oud!
Welke activiteiten?
* opruimen van zwerfafval
* hondenpoep verwijderen uit de speeltuin
* speeltoestellen schoonmaken
* tuintjes van ouderen verzorgen
* achterpad aanpakken
* pannenkoeken bakken of snert koken voor alle deelnemers
Als buurt meedoen?
Vraag bewoners in de straat of buurt om mee te doen aan de Opschoondag
om gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken. Je leert niet alleen
je buren beter kennen, maar het resultaat is ook nog eens een mooie en
schone buurt.
Meer weten?
Voor praktische informatie kunt u contact opnemen met de eigen
wijkraad of met het opbouwwerk van Stichting Welstad, T (0599) 635
999.
Financiële ondersteuning
Voor eventuele onkosten kan een beroep worden gedaan op het
Leefbaarheidsfonds. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
mevrouw L. Scholtens, T (0599) 631 520.
Bouwplannen
Wie bouwplannen heeft, moet (meestal) een vergunning aanvragen bij de
gemeente. De gemeente publiceert alle ingekomen aanvragen. Zo kan
iedereen op tijd op de hoogte zijn over wie van plan is te gaan bouwen
of verbouwen. De beslissingstermijn voor een lichte bouwvergunning is
zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. Alleen
tegen een verleende vergunning kan door belanghebbenden bezwaar
gemaakt worden, dus niet tegen een aanvraag.
In de periode van 27 februari 2009 tot 6 maart 2009 zijn de volgende
aanvragen om een vergunning ingediend.
Stadskanaal
* Cereskade 46, het uitbreiden van een woning, d.d. 2 maart
* Boerhaavestraat 12, het uitbreiden van een woning, d.d. 3 maart
* Hoofdstraat 103, het bouwen van een supermarkt, d.d. 5 maart
Musselkanaal
* Ribesstraat 1, het uitbreiden van een woning, d.d. 2 maart
* Sluisstraat 113, het bouwen van een woning met garage, d.d. 2
maart
* Schoolstraat 123, een tijdelijke bestemmingswijziging, d.d. 2
maart
Alteveer
* Veenhofsweg 62, het renoveren van een woonboerderij, d.d. 2 maart
* Veenhofsweg 62, het slopen van een aanbouw en berging, d.d. 2
maart
* Beumeesweg 98B, het uitbreiden van een woning, d.d. 5 maart
De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de dinsdag van
alle even weken om 10.00 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar.
Belanghebbenden kunnen zich melden bij de receptie.
De uitslag van het welstandsadvies is op de oneven weken op maandag
van 16.00 tot 17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599)
631 436.
Meer informatie: de heer J. Post, T (0599) 631 434.
Openbare registers bouwplannen
Wilt u weten welke bouwplannen actueel zijn of hoe het staat met de
aanvraag van een bepaalde bouwvergunning? In het gemeentehuis bij de
balie van ruimte zijn registers ingericht die voor een ieder in te
zien zijn.
Verleende bouwvergunning
Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal maken bekend
dat zij onder gebruikmaking van een ontheffingsprocedure conform
artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordening, bouwvergunning hebben verleend
aan:
* De heer G.L. Rozijn, voor het tijdelijk plaatsen van een woonunit,
op het adres plaatselijk bekend Scheepswerfstraat 38 in
Stadskanaal, d.d. 27 februari 2009.
Belanghebbenden kunnen, binnen een termijn van zes weken na datum van
vergunningverlening, een bezwaarschrift indienen bij het college van
burgemeester en wethouders. Voor nadere informatie kunt u contact
opnemen met de heer J. Post, T (0599) 631 434.
Wet milieubeheer
In het publieksbureau van de gemeente Stadskanaal liggen vanaf heden
ter inzage:
Meldingen op basis van artikel 8.19 van de Wet milieubeheer van:
* De heer N. Sterenborg, Veenhuizen 19 in Onstwedde, inzake het
veranderen van de inrichting, aan de Veenhuizen 19 in Onstwedde.
Belanghebbenden kunnen tegen deze beschikking binnen zes weken na de
dag van publicatie van het besluit een bezwaarschrift indienen bij het
gemeentebestuur.
Meldingen op basis van artikel 8.40 van de Wet milieubeheer van:
* De heer H.F. Lukens, Zijdstukkerweg 3 in Stadskanaal, inzake het
uitbreiden/wijzigen van een akkerbouwbedrijf, op de locatie
plaatselijk bekend Zijdstukkerweg 3 in Stadskanaal.
Opgemerkt wordt dat de publicatie van deze melding (artikel 8.40)
slechts een wettelijk verplichte bekendmaking inhoudt. Van de melding
zelf kan kennis worden genomen in het gemeentehuis tot en met 23 april
2009.
* 11 maart 2009
Gemeente Stadskanaal