TRADING UPDATE
Maxeda verwacht moeilijker handelsjaar
Amsterdam, 11 Maart 2009
Trading Update - Financieel Jaar 2008/09 vergeleken met 2007/081:
* Netto-omzet (inclusief omzet concessionairs) gestegen met 0,5% tot EUR 3.198 miljoen
* Omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand gedaald met 1.1%
* Marktaandeel steeg voor de meeste winkelketens en productcategorieën
Een jaar met twee helften
Gedurende het financiële jaar 2008/09 zijn de steeds slechter wordende economische
omstandigheden en consumentenvertrouwen van invloed geweest op Maxeda. Macroeconomische
ontwikkelingen, die een grote impact hadden op de financiële markten
wereldwijd, raken nu ook de Europese economieën en de retailmarkten waarin Maxeda
actief is.2 Consumenten zijn in toenemende mate terughoudend in hun uitgaven geworden.
Maxeda had een goed eerste half jaar in 2008/09 ondanks de moeilijke
marktomstandigheden. Sinds de tweede helft van het jaar kwamen de resultaten van
Maxeda onder druk te staan door de snel verslechterende marktcondities. De maand
december, waarin onze winkelketens redelijk goed presteerden, was een uitzondering.
Hoewel de retailmarkten de afgelopen maanden zijn verslechterd, wist Maxeda haar
marktaandeel op peil te houden.
De totale omzet van Maxeda in 2008/09 steeg met 0,5% tot EUR 3.198 miljoen. De omzet op
basis van een vergelijkbaar winkelbestand daalde met 1,1%. De totale omzet in de tweede
helft van 2008/09 was gelijk aan die van vorig jaar ondanks een netto expansie van
77 winkels.
2009 wordt moeilijker handelsjaar
Maxeda verwacht dat 2009 een moeilijker handelsjaar wordt. Het CPB heeft een teruggang
in economische groei voorspeld van -3,5% in 2009 en voor de andere Europese
economieën is een krimp voorspeld van -2% of meer. Ook verwacht men dat de huidige
economische situatie zich in 2010 zal voortzetten. Voor 2009 en 2010 wordt een teruggang
voor de non food retailmarkt in Nederland met respectievelijk 3% en 4% verwacht.3
Tony DeNunzio, Bestuursvoorzitter Maxeda: "In het afgelopen financiële jaar heeft Maxeda
haar marktaandeel behouden in een uitdagende markt. In het laatste kwartaal van 2008 en
begin 2009 hebben we echter te maken gehad met een terugval in de consumenten
uitgaven die van invloed zal zijn op onze financiële resultaten. Deze verder verslechterende
marktomstandigheden dwingen ons om noodzakelijke maatregelen te treffen in het belang
1 Deze cijfers zijn niet geaudit. De volledige jaar resultaten zullen in april 2009 worden gepubliceerd.
2 Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Turkije, Saudi-
Arabië, Egypte, Aruba en Rusland.
3 Bron: CBS, HBD (Hoofd Bedrijfschap Detailhandel), bewerkingen en ramingen ING Economisch Bureau.
Pagina: 2/2
van al onze stakeholders. Deze maatregelen zijn gericht op het versterken van onze
marketing inspanningen, het verbeteren van onze marges, het terugdringen van onze kosten
en het optimaliseren van onze investeringen in al onze winkelketens. We hebben een sterke
marktpositie en we zullen alle mogelijkheden benutten om deze positie te behouden.
Belangrijk hierbij is onze absolute focus op de succesvolle uitvoering van onze bewezen
strategieën en door het managen van factoren die we direct kunnen beïnvloeden. We zijn
ervan overtuigd dat Maxeda goed is gepositioneerd om de huidige uitdaging aan te gaan."
Behoud koopzondagen
Maxeda kan datgene managen waarop zij direct invloed heeft. Maar Maxeda zal ook
moeten vertrouwen op de overheid in het nemen van de juiste beslissingen in de meest
slechte economische situatie sinds 20 jaar. Zo helpt bijvoorbeeld het wetsvoorstel om het
aantal koopzondagen te limiteren de Nederlandse economie niet. Consumenten zijn al
terughoudend in hun uitgaven en in plaats van het nemen van maatregelen die
consumentenuitgaven op peil houden, doet de regering precies het tegenovergestelde. Het
stelt wetgeving voor om het aantal koopzondagen te beperken.
Zondagen zijn belangrijke omzetdagen voor Maxeda en andere retailers. Het beperken van
het aantal koopzondagen betekent minder omzet en als gevolg hiervan minder banen. Onze
inschatting is dat er 600 banen op het spel staan bij Maxeda indien het aantal
koopzondagen wordt teruggebracht. Terwijl er juist meer banen kunnen worden gecreëerd
als het aantal koopzondagen wordt uitgebreid. In het licht van de economische situatie
dringt Maxeda er bij de regering dan ook op aan om niet alleen het huidige aantal
koopzondagen te behouden, maar deze uit te breiden. Hierdoor zouden meer steden de
mogelijkheid hebben om het aantal koopzondagen uit te breiden. Onze ervaringen in het
buitenland leren ons dat de koopzondag een positieve impuls geeft aan de omzet en de
werkgelegenheid, terwijl het consumenten ook de vrijheid geeft om te kopen op een
moment dat dit hen het beste uitkomt.
Einde bericht
Noot voor de redactie,
Maxeda