Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 11 maart 2009

Europees Parlement stemt over doorrekenen Externe Kosten TLN, EVO en KNV willen duidelijkheid over congestieheffing

Vandaag heeft het Europees Parlement in Straatsburg gestemd over het in rekening brengen van de externe kosten (kosten voor milieuvervuiling, verkeersveiligheid en congestie) aan het goederenvervoer over de weg. Door de tegenstrijdige stemming van het Parlement bestaat echter nog steeds onduidelijkheid of en welke kosten worden doorberekend aan het vrachtverkeer. Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) uiten met name hun zorgen over de warrige situatie die ontstaan is rond de zogenaamde congestieheffing. De organisaties roepen de Raad van Transportministers derhalve op hierin helderheid te scheppen. Het is nu noodzakelijk te kiezen voor een eerlijk en realistisch beleid.

Het bedrijfsleven vindt dat een duurzaam goederenvervoer alleen mogelijk is wanneer alle modaliteiten op gelijke voet voor de door hun veroorzaakte milieuschade worden belast. Dus zowel het wegvervoer - inclusief personenauto's - als het spoor en de binnenvaart. Dit beginsel van 'gelijke monniken, gelijke kappen' is essentieel in de discussie over het doorberekenen van externe kosten. Met de stemmingen van vandaag is helaas nog steeds geen definitieve stap gezet naar het verwerpen van een congestieheffing voor alleen vrachtwagens. De organisaties houden derhalve een slag om de arm.

Bovendien wordt nog steeds niet volledig gegarandeerd dat de opbrengsten van de spits- en milieuheffing voor 100% moeten worden aangewend voor verbetering van de infrastructuur en milieubesparende maatregelen zoals innovaties. De kans is daarom groot dat EU-lidstaten de opbrengsten van de heffing terug zullen laten vloeien in de algemene middelen, waardoor de heffing onvoldoende tot vergroening zal leiden.

Na het Europees Parlement is de Raad van Transportministers nu aan zet.



Ingezonden persbericht