Gemeente Apeldoorn

Pers info

Gemeente Apeldoorn gaat werken met kwaliteitshandvest

Vanaf april 2009 gaat de gemeente Apeldoorn werken met een kwaliteitshandvest. Het is een opdracht van dit kabinet om een kwaliteitshandvest op te stellen; daarnaast werkt de gemeente Apeldoorn hard aan dienstverlening en ook daarom is de wens gegroeid de burger nog beter te informeren over de dienstverlening.

Zo'n handvest is een document waarin klanten van de gemeente, dat kunnen inwoners en bedrijven zijn, kunnen lezen wat ze van de dienstverlening van de gemeente mogen verwachten. In het Kwaliteitshandvest staan servicenormen, bijvoorbeeld: hoe snel wordt bij de gemeente de telefoon opgenomen (binnen 30 seconden) en hoe lang is de gemiddelde wachttijd aan de balie (maximaal 15 minuten, direct als een afspraak is gemaakt). Maar ook: hoe lang duurt het voor ik mijn paspoort of rijbewijs heb (vijf werkdagen), wanneer weet ik of ik recht heb op Leerlingenvervoer (binnen drie weken) en hoe snel werkt de Buitenlijn (uw melding wordt verholpen binnen vijf werkdagen).

In het kwaliteitshandvest staan concrete en meetbare 'afspraken' die de gemeente met zichzelf en éénzijdig met haar klant maakt. Wordt een afspraak niet gehaald, dan zoekt de medewerker samen met de klant naar een oplossing. Iedere twee jaar wordt het kwaliteitshandvest aangepast; zo kunnen gemeentelijke klanten zien dat de gemeente voortdurend werkt aan het verbeteren van de dienstverlening.

Het kwaliteitshandvest verschijnt in een papieren versie; daarnaast worden de servicenormen geplaatst op internet.

Einde persbericht.



Gemeente Apeldoorn