Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 4 maart 2009

Het kraken van de code: nieuwe collegereeks over de interpretatie van digitale cultuur

Gepubliceerd op 4 maart 2009

Onder de titel Het kraken van de code: over de interpretatie van digitale cultuur gaat op woensdag 11 maart een nieuwe interdisciplinaire collegereeks van start. Tijdens vier
woensdagavonden in maart en april zijn er hoorcolleges waarin wetenschappers uit verschillende disciplines inzicht geven in de manier waarop hedendaagse nieuwe mediakunst benaderd kan worden. De collegereeks is onderdeel van het programma van de Illustere School van de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA, waarin onderwijs en andere activiteiten voor niet-reguliere studenten wordt aangeboden.

De poëtica van de nieuwe e-cultuur

De opkomst van nieuwe digitale media hebben de kunsten voorgoed veranderd. Kunstenaars creëren nu kunstwerken die zo hybride van aard zijn dat ze niets meer van doen lijken te hebben met de traditionele onderverdeling in de kunsten (zoals schilderkunst, muziek, literatuur, theater, poëzie en theater). Termen als `multimedia', `mixed media' en `intermedia' werden in het leven geroepen om die nieuwe mengvormen te beschrijven. Sommigen spreken van een `postmedium condition' (R.Krauss): een conditie die het kunstwerk voorbij het medium in de wereld van concepten en processen zou hebben geplaatst. Betekent dit dat de nieuwe e-cultuur geen eigen artistieke taal of mediumspecifieke poëtica bezit?

Interactiviteit, een van de meest cruciale aspecten van de nieuwe media, lijkt deze gedachte te ondersteunen. Door de computer lijkt iedereen een mediakunstenaar te zijn en elke digitale uiting een kunstwerk. Misschien kan Google zelfs wel gezien worden als het ultieme kunstwerk? Sommige kritische stemmen spreken daarom van een `unpoetics' van de mediakunst, omdat het onmogelijk is geworden de specifieke artistieke waarde van mediakunst in deze alles overheersende participatorische e-cultuur te traceren.

Echter, in de academische wereld zijn de kunst en haar vele disciplines nog niet verdwenen. Integendeel: kunsthistorici, literatuurwetenschappers, musicologen, theaterwetenschappers e.a. blijven zich wijden aan de specifieke kunstmedia en de daarbij horende interpretatiemodellen en geschiedenissen. Hoe zien zij de opkomst van de nieuwe mediakunst? Zien ze manieren om hun mediumspecifieke interpretatiemodellen toe te passen op deze nieuwe hybride kunstvormen of moeten ze hun methodes aanpassen? Welke genealogieën traceren ze voor de nieuwe mediakunst? En hoe gaan ze om met de `(un)poetics' van de digitale cultuur?

Op basis van de meest aansprekende voorbeelden van hedendaagse nieuwe mediakunst komen bovenstaande vragen aan de orde tijdens de interdisciplinaire collegereeks

Over de Illustere School

Onder de naam `Illustere School' biedt de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA onderwijs en andere activiteiten voor niet-reguliere studenten aan. Dit is onderverdeeld in: Open UvA-Colleges (colleges voor reguliere studenten waar ook `aanschuivers' zich voor kunnen inschrijven) en publieksactiviteiten van de faculteit (activiteiten die buiten het reguliere circuit vallen, zoals lezingenreeksen en stadswandelingen).

Praktische informatie

Data en tijd: 4 woensdagavonden (11 maart, 25 maart, 8 april en 22 april), van 19.30 tot 22.00 uur.

Locatie: zaal 104, PC Hoofthuis, Spuistraat 134, zaal 104 Deelname: zie onderstaande verwijzing voor meer informatie over de deelnamekosten en inschrijving.

Zie onderstaande bijlage voor het programmaoverzicht en meer informatie over de docenten.

Zie het origineel

Bijlagen

Bijlage bij 'Het kraken van de code'

Verwijzingen

Deelname en inschrijving
Bron: UvA Persvoorlichting