PvdA Europees parlement
Eerste stap naar groener wegtransport
11 maart 2009
Kilometerheffing voor vrachtwagens in de EU, die het wegtransport
groener moet maken, komt dichterbij. Een meerderheid in het Europees
Parlement heeft vandaag ingestemd met de invoering van het zogenaamde
Eurovignet.
De heffing is lager voor milieuvriendelijke trucks, maar hoger voor
vervuilende vrachtwagens. "Dit is een belangrijke stap om het motto
'de vervuiler betaalt' toe te passen op het Europees wegtransport.
Daarmee kunnen lidstaten prikkels geven voor een efficiënter en
duurzamer vrachtverkeer" aldus PvdA-europarlementariër Lily Jacobs.
De kosten van vrachtverkeer, zoals luchtverontreiniging en
geluidshinder en fileleed, kwamen tot nu toe neer op de schouders van
de belastingbetaler. Alleen infrastructuurkosten mochten worden
doorberekend. Dankzij het Eurovignet kunnen lidstaten deze kosten
voortaan terugwentelen op de veroorzakers. Essentieel is dat lidstaten
nergens toe verplicht worden. Alléén als een lidstaat besluit om een
tolsysteem voor vrachtwagens in te voeren, moeten ze zich aan dit
Europese kader houden. "Zo wordt voorkomen dat er een wildgroei aan
tolsystemen komt in de EU. Vrachtwagenchauffeurs hoeven nu maar één
kastje te stimuleren in plaats van 27 verschillende" aldus Jacobs.
Jacobs: "Eindelijk hebben we een model voor een algemeen toepasbaar,
transparant en begrijpelijk systeem voor tol heffen in Europa. Dit is
een kans om ons wegvervoer duurzamer te maken en milieuvriendelijke
vrachtwagens te stimuleren. Dit voorstel is overigens pas een eerste
stap richting een groener wegtransport. De impact is voorlopig nog
beperkt: als elke lidstaat het Eurovignet zou invoeren, wat
onwaarschijnlijk is, dan stijgen de kosten voor transportbedrijven met
maximaal drie procent. Maar als we ons voornemen om tegen 2020 onze
CO2 uitstoot met 20 procent te verminderen, dan moet ook het
vrachtvervoer haar steentje bijdragen".
Om te voorkomen dat deze tolheffingen uitdraaien op een zoveelste
extra belastingmaatregel, hebben de Europese sociaal-democraten geëist
om de inkomsten te 'oormerken'. De inkomsten uit het Eurovignet moeten
direct weer in het vervoerssysteem worden geïnvesteerd, in plaats van
de staatskas te spekken. "Door het geld terug te laten vloeien in het
transportstelsel worden de kosten weer verlaagd, en daar wordt
iedereen beter van" aldus Jacobs.
Het Europees Parlement zal over de invoering van het Eurovignet nu
onderhandelen met de Europese ministers van transport.