11-03-2009
Afschaffen vliegtax levert economie 1,3 miljard meer omzet op
De op 1 juli 2008 ingevoerde vliegbelasting kost de Nederlandse
economie en vooral het inkomend en uitgaand toerisme circa 1,3
miljard, en Nederland verliest bijna 1 miljoen passagiers aan
luchthavens over de grens. Daarbij komt dat de beoogde
belastingopbrengst uit de vliegtax niet alleen achterblijft, maar voor
het overgrote deel teniet wordt gedaan door voor de overheid hogere
uitgaven en minder belastingopbrengsten.
De luchtvaartindustrie, de toeristische sector en
reisbrancheorganisatie ANVR hebben eerder sterk geageerd tegen het
invoeren van een alleen voor Nederland geldende
vliegbelastingmaatregel met grensoverschrijdende gevolgen.
Inmiddels heeft de reissector een gedegen onderzoek laten uitvoeren
door SEO Economisch Onderzoek naar de financiële gevolgen van de
invoering van de vliegbelastingtarieven à EUR 11,25 en EUR 45. Het
rapport `Implicaties van de invoering van de tickettax' toont aan dat
de vliegbelasting ernstige gevolgen heeft voor de Nederlandse
reisbranche.
Als de vliegbelasting in 2008 niet zou zijn ingevoerd, maar wel
rekening wordt gehouden met de oplopende olieprijs en de sterke euro,
zou de gehele Nederlandse reismarkt uitkomen op 36 miljoen reizigers.
Gerekend met de invoering van de vliegbelasting daalt het totaal
aantal reizigers op jaarbasis met -2,7% naar 35,4 miljoen.
Als alleen luchthaven Schiphol onder de loep wordt genomen, ziet de
luchthaven mét de invoering van de vliegbelasting het aantal
passagiers dalen met -11%.
Voor tal van reizigers betekent de invoering namelijk dat zij afzien
van de reis, kiezen voor een ander vervoermiddel dan het vliegtuig,
kiezen voor een bestemming die een lagere vliegbelasting verlangt of
kiezen voor vertrek vanaf een buitenlandse luchthaven.
De Nederlandse luchtvaart en de reisbranche hebben door de invoering
van de vliegbelasting te maken met een opbrengstenderving van EUR 1,2
à EUR 1,3 miljard. Zo is berekend dat luchthavens EUR 90 miljoen
minder ontvangen, luchtvaartmaatschappijen die opereren vanaf
Nederlandse luchthavens er EUR 940 miljoen bij in schieten, inkomsten
vanuit het inkomend toerisme met EUR 83 miljoen teruglopen en de
Nederlandse reisbureaus en touroperators EUR 120 tot EUR 300 miljoen
omzet zien verdwijnen.
De beoogde inkomsten van deze vliegbelasting voor de overheid blijven
met ruim
EUR 261 miljoen daarentegen ook ver achter, onder andere door de
negatieve autonome groei en de recessie. Daarbij komt dat er voor de
overheid hogere kosten, zo'n EUR 150 à EUR 280 miljoen, tegenover
staan door het uitbetalen van meer werkloosheidsuitkeringen en het
ontvangen van minder inkomsten- en
vliegbelastingopbrengsten. Hierdoor gaat vrijwel de gehele opbrengst
uit deze tickettax verloren. "Met de impact die de financiële crisis
op dit moment al veroorzaakt in Nederland geven de resultaten van dit
rapport reden temeer om er nogmaals bij het kabinet op aan te dringen
de vliegbelastingmaatregel in te trekken", aldus Frank Oostdam,
directeur ANVR.
------------------------------
Het gehele rapport is na te lezen op www.anvr.travel (Publicaties,
Rapport 'Implicaties van de invoering van de ticket-tax').
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen