Gemeente Sneek
tevreden over o.b.s. de driemaster in sneek
Onderwijsinspectie zeer tevreden over o.b.s. de Driemaster in Sneek
Op 22 januari 2009 bezocht de Inspectie van het Onderwijs De
Driemaster, locatie Sperkhem. De school maakt onderdeel uit van
Odyssee Openbaar Onderwijs Sneek. Het bezoek aan de school vond plaats
in het kader van een onderzoek naar de kwaliteitsverbetering. De
uitkomsten van het periodiek kwaliteitsonderzoek in 2006 waren
aanleiding de school onder verscherpt toezicht te plaatsen.
Na twee jaar hard werken aan een verbeterplan, kan de school tevreden
zijn. De Inspectie van Onderwijs is onder de indruk van de
gesignaleerde verbeteringen en concludeert dat de inspanningen van de
school effectief zijn geweest. Dankzij deze kwaliteitsverbetering valt
de school weer onder het reguliere toezicht van de inspectie.
Het schoolbestuur heeft aan het begin van het traject maatregelen
genomen om de kans op succes te vergroten. Zo is een knelpuntenanalyse
uitgevoerd door een extern deskundige. Hiermee konden de school en het
bestuur de juiste prioriteiten stellen en een plan van aanpak
schrijven. De school heeft professionele ondersteuning gehad bij de
uitvoering van de verbeteracties.
De school heeft laten zien over voldoende verandercapaciteit te
beschikken. Op alle terreinen scoort de school nu overtuigend
voldoende. De leerresultaten, de wijze van lesgeven en de zorg en
begeleiding zijn sterk verbeterd. De inspectie geeft deze onderdelen
een (ruim) voldoende. De schoolleiding heeft het traject goed
aangestuurd. Dit was niet altijd gemakkelijk, toch is steeds `koers'
gehouden.
Bij de uitvoering van het plan van aanpak heeft de schoolleiding baat
gehad bij het reeds ontwikkelde personeelsbeleid en kwaliteitsbeleid
op Odyssee-niveau en de ondersteuning van collega's. Odyssee staat
voor leren als avontuur, vanuit een veilige structuur. In de huidige
beleidsperiode geeft Odyssee uitdrukkelijk aandacht aan een
`uitdagend' onderwijsleerproces. Strategisch beleid is erop gericht
dat leerkrachten leerlingen helpen hun eigen talenten te ontdekken en
uit ieder kind het voor hem of haar optimale te halen. Het is fijn te
constateren dat de Driemaster ook deze doelstelling heeft gehaald. De
Inspectie heeft gezien dat leerlingen een passende
verantwoordelijkheid krijgen voor de organisatie van hun eigen
leerproces en dat leerkrachten hun instructie en didactisch handelen
afstemmen op verschillen.
De uitkomsten van de onderzoeken en de ervaringen van de school worden
door de andere Odyssee scholen gebruikt bij de vormgeving van eigen
plannen en verbeteringen. Hierdoor is Odyssee in staat om preventief
de kwaliteit van al haar scholen te waarborgen en zichzelf continu te
verbeteren.