Ons kenmerk
OPTA/ACNB/2009/200527
Datum Onderwerp Bijlage(n)
9 maart 2009 Informatie over verplichtingen voor 1
postvervoerbedrijven
Geachte,
Met deze brief informeert het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit
(hierna: OPTA) u over de wettelijke verplichtingen die voor postvervoerbedrijven gaan gelden, wanneer
de nieuwe Postwet in werking treedt (naar verwachting per 1 april 2009). U ontvangt deze brief omdat
uit inschrijvingsgegevens van de Kamer van Koophandel of anderszins naar voren is gekomen dat uw
bedrijfsactiviteiten zich richten op postvervoer.
De nieuwe Postwet
Met de inwerkingtreding van de nieuwe Postwet wordt de Nederlandse postmarkt volledig
geliberaliseerd. Het monopolie van TNT op bezorging van brieven tot en met 50 gram komt hiermee te
vervallen. Alle postvervoerbedrijven zijn dan vrij om brieven in alle gewichtsklassen te bezorgen. In de
bijlage staan alle relevante regels uit de nieuwe Postwet op een rij, zodat u weet wat er vanaf 1 april van
u verwacht wordt.
Wie is OPTA?
OPTA houdt toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving op het gebied van post en
elektronische communicatie. Het gaat daarbij om de Postwet en de Telecommunicatiewet. Deze wet- en
regelgeving is erop gericht concurrentie op deze markten te bevorderen en consumenten te
beschermen. Dit leidt tot meer keuzemogelijkheden en eerlijke prijzen voor consumenten.
---
Wat kunt u van OPTA verwachten in april 2009?
Direct na de inwerkingtreding van de nieuwe Postwet ontvangt u van OPTA een verzoek om de
volgende gegevens aan te leveren:
· mededeling van uw activiteiten als postvervoerbedrijf;
· informatie over uw bedrijf en de diensten die u levert op de postmarkt;
· een opgave van uw relevante omzetgegevens over het jaar 2007;
· informatie over de wijze waarop uw postvervoerbedrijf de afhandeling van klachten van
afzenders en ontvangers van post regelt;
· informatie over de wijze waarop uw postvervoerbedrijf garandeert dat het wettelijk briefgeheim
niet wordt geschonden.
U bent wettelijk verplicht om aan dit verzoek van OPTA mee te werken.
Heeft u nog vragen?
Binnenkort kunt u op www.opta.nl meer informatie vinden over de nieuwe Postwet.
Vragen over deze brief of over wettelijke verplichtingen die op grond van de nieuwe Postwet gaan
gelden kunt u stellen aan OPTA via:
· post@opta.nl
· 070 - 315 92 99, bereikbaar tot 1 april 2009 op maandagen van 14.00 tot 16.00 uur en op
donderdagen van 10.00 tot 12.00 uur.
Hoogachtend,
Het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit,
namens het college,
Plv. hoofd afdeling Consument, Nummers en Bestuur
mw. mr. I.M.A. van der Hart
---
BIJLAGE
Ben ik voor de wet een postvervoerbedrijf?
Een postvervoerbedrijf verricht bedrijfsmatig één of meer handelingen, die gericht zijn op het afleveren
van geadresseerde poststukken. Dit betekent dat u ook als postvervoerbedrijf wordt aangemerkt
wanneer u slechts een onderdeel van het traject tussen het ophalen en bestellen van post verzorgt.
Onder geadresseerde poststukken wordt verstaan:
· brieven en drukwerk (direct mail);
· pakketten met een maximum gewicht van 20 kg indien het postvervoer binnen Nederland betreft
en 30 kg indien het postvervoer vanuit het buitenland betreft;
· dagbladen en tijdschriften (voorzien van een adressticker);
· braillepoststukken.
U wordt niet als postvervoerbedrijf aangemerkt wanneer u uitsluitend vervoer verricht van:
· ongeadresseerde zendingen, zoals ongeadresseerde dagbladen, tijdschriften en reclames;
· geregistreerde exprespost;
Er is sprake van expresvervoer als de afzender individuele voorwaarden overeenkomt ten
aanzien van het tijdstip of tijdvak van aflevering, de leveringszekerheid en de aansprakelijkheid. In
de praktijk betekent dit dat de bezorger ter plekke meer instrumenten ter beschikking heeft om de
uitvoering van de overeenkomst te waarborgen, zoals communicatieapparatuur om bij problemen
met de opdrachtgever te overleggen, apparatuur om de ontvanger te identificeren en apparatuur
om het track and trace systeem direct op afstand te kunnen bijwerken.
· poststukken onder verantwoordelijkheid van de afzender (bijvoorbeeld wanneer post van een
afzender naar een postvervoerbedrijf wordt gebracht, de zogenaamde haalservice).
Het vervoer van poststukken, die door een derde worden vervoerd van de afzender (en onder
verantwoordelijkheid van die afzender) naar het postvervoerbedrijf, dat het eigenlijke postvervoer
gaat uitvoeren, wordt niet als postvervoer aangemerkt. Het vervoer van poststukken van een
postbus naar een adres van de houder van de postbus (ook wel de brengservice genoemd) wordt
ook niet als postvervoer beschouwd omdat de poststukken door deponeren in de postbus reeds
zijn afgeleverd op het op de poststukken aangebrachte adres.
---
Wat betekent de nieuwe Postwet voor mij als postvervoerder?
De nieuwe Postwet bevat regels die gelden voor alle aanbieders van postvervoerdiensten:
· Alle postvervoerbedrijven moeten zich registreren bij OPTA. Dat doet u door een
mededelingsformulier in te vullen. OPTA zal na de inwerkingtreding van de nieuwe Postwet (naar
verwachting 1 april 2009) alle postvervoerbedrijven een formulier toesturen met o.a. het verzoek
om mededeling te doen. U wordt dan bij OPTA geregistreerd als aanbieder van
postvervoerdiensten. OPTA brengt geen registratiekosten in rekening. Het mededelingsformulier
is na 1 april 2009 ook te vinden op de website van OPTA.
· Ieder postvervoerbedrijf is verplicht om binnen zes weken na inwerkingtreding van de nieuwe
Postwet haar relevante omzet over het jaar 2007 aan OPTA te leveren. Voor haar toezicht zal
OPTA jaarlijks een vergoeding in rekening brengen. Deze wordt gebaseerd op de netto-omzet die
postvervoerbedrijven behalen met het aanbieden van postvervoerdiensten (hierna: de relevante
omzet). Is uw relevante omzet lager dan een nog vast te stellen grensbedrag, dan kunt u op
aanvraag in aanmerking komen voor nihilstelling. Het ministerie van Economische Zaken zal dit
grensbedrag bepalen, nadat OPTA van alle postvervoerbedrijven een opgave van hun relevante
omzet over het jaar 2007 heeft ontvangen.
· Retouren van post moeten binnen een redelijke termijn worden afgehandeld door
postvervoerbedrijven tegen redelijke, objectief gerechtvaardigde, transparante en gelijke
voorwaarden en tarieven.
· Postvervoerbedrijven moeten een klachtenprocedure opstellen voor afzenders en ontvangers van
post.
· Postvervoerbedrijven moeten ervoor zorgen dat het wettelijk briefgeheim niet wordt geschonden.
· Een postvervoerbedrijf, dat beschikt over een netwerk voor een vijfdaagse bezorging, is verplicht
onder gelijke voorwaarden toegang te bieden tot dit netwerk aan andere postvervoerbedrijven.
· Een bedrijf dat een systeem voor postcodegegevens beheert of exploiteert is verplicht
combinaties van postcode- en adresgegevens ter beschikking te stellen aan andere
postvervoerbedrijven wanneer deze benodigd zijn voor de postbezorging, binnen een redelijke
termijn en tegen kostengeoriënteerde tarieven.
· Exploitanten of beheerders van systemen met adresgegevens waarbij verhuizingen en tijdelijke
stopzetting van postbezorging van geadresseerden worden bijgehouden, zijn verplicht om deze
gegevens aan postvervoerbedrijven te verstrekken tegen redelijke, objectief gerechtvaardigde,
transparante en gelijke voorwaarden en tarieven.
· Postbussenexploitanten zijn verplicht toegang tot hun postbussen te verlenen tegen redelijke,
objectief gerechtvaardigde, transparante en gelijke voorwaarden en tarieven.
OPTA ziet er op toe dat deze regels worden nageleefd. Postvervoerbedrijven die in onderhandelingen of
overeenkomsten met andere postvervoerbedrijven merken dat de regels inzake onderlinge
dienstverlening niet worden nageleefd, kunnen daarover een geschil aanhangig maken bij OPTA en
OPTA verzoeken om in het geschil een uitspraak te doen.
---
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit