Gemeente wil meer dan gemiddeld scoren (persbericht 012, 2009)
Onderzoek waarstaatjegemeente.nl biedt inzicht in kwaliteit.
Vanaf 2005 heeft al 64 procent van de Nederlandse gemeenten meegedaan
aan waarstaatjegemeente.nl, een vergelijkingsonderzoek naar
gemeentelijke prestaties. Burgers zijn daarbij de belangrijkste
onderzoeksdoelgroep. In de najaarsronde van 2008 hebben 44 gemeenten
waaronder Hoogezand-Sappemeer meegedaan. De uitslagen zijn vandaag
openbaar gemaakt.
De scores liggen op vrijwel op alle onderdelen op het gemiddelde van
de 19 gemeenten die in de categorie 25.000-50.000 inwoners vallen.
Desondanks is dat geen reden om achterover te zitten. De gemeente is
weliswaar content met deze resultaten maar wil de kwaliteit verder
verbeteren.
Het onderzoek vond en vindt plaats aan de hand van zes verschillende
rollen die een burger inneemt ten opzichte van de gemeente. Een burger
is een kiezer, een klant, een onderdaan, een partner, een wijkbewoner
en een belastingbetaler in deze systematiek. De zes rollen zijn
onderverdeeld in verschillende indicatoren. Hieronder staan de scores
van de gemeente Hoogezand-Sappemeer.
Rol
kiezer
klant
onderdaan
partner
wijkbewoner
belastingbetaler
HS
5,5
7,2
6,1
5,2
6,8
5,9
gemiddeld
5,4
7,3
6,0
5,1
6,6
6,0
Waarstaatjegemeente.nl is een goed instrument voor gemeentelijke
prestatievergelijking. Op de website www.waarstaatjegemeente.nl worden
zowel feitelijke prestatiecijfers als oordelen van burgers ontsloten.
Raadsleden, wethouders en ambtenaren kunnen op de website eenvoudig
hun gemeente vergelijken met andere gemeenten en op basis van deze
informatie kunnen zij hun prestaties verbeteren. De website is
daarnaast ook vrij toegankelijk voor anderen die interesse hebben in
gemeentelijke prestaties, zoals wijkbewoners, bedrijven, onderzoekers,
journalisten of studenten.
Iedereen kan op zijn of haar eigen manier gebruik maken van de
gegevens op de site. Waarstaatjegemeente.nl omvat twee verschillende
typen informatie: feitelijke prestatiecijfers en oordelen van burgers.
De feitelijke prestatiecijfers moeten voor een deel door deelnemende
gemeenten zelf worden aangeleverd; hiertoe ontvangen zij jaarlijks een
vragenlijst van de VNG. Het andere deel wordt door de VNG (Vereniging
van Nederlandse Gemeenten) zelf aangeleverd vanuit bestaande
databronnen zoals het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek).
De oordelen van burgers (vertaald in rapportcijfers voor zes
verschillende burgerrollen) dienen deelnemende gemeenten ook zelf aan
te leveren. Een gemeente kan ervoor kiezen om het onderzoek zelf uit
te voeren of om dit uit te besteden aan een extern onderzoeksbureau.
De VNG heeft criteria opgesteld waaraan het onderzoek naar
burgeroordelen moet voldoen; op deze manier is vergelijkbaarheid
tussen gemeenten gegarandeerd. Zij adviseren gemeenten deze
onderzoeken minimaal eens in de twee jaar uit te voeren.
De gemeente Hoogezand-Sappemeer verricht regelmatig onderzoeken naar
klanten-tevredenheid, de communicatie en de gemeentelijke
dienstverlening, dat is al vrij gebruikelijk. Het bijzondere van dit
onderzoek is echter dat er vergelijkingen mogelijk zijn met andere
gemeenten. De website www.waarstaatjegemeente.nl biedt daarvoor
verschillende mogelijkheden.
Inwoners van Hoogezand-Sappemeer hebben actief meegewerkt aan
deelonderzoeken van waarstaatjegemeente.nl. Er zijn 1200 inwoners met
een schriftelijke enquête benaderd. Van dit aantal zijn er 400
enquêtes teruggestuurd. Bij de publieksbalie in het gemeentehuis
hebben bovendien nog eens 100 mensen een enquête ingevuld voor dit
doel.
Het rapport van de gemeente Hoogezand-Sappemeer is hieromder als
pdf-bestand te downloaden.
* Rapport Waar Staat Je Gemeente.pdf
Gemeente Hoogezand-Sappemeer