Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Gemeente wil meer dan gemiddeld scoren (persbericht 012, 2009)

Onderzoek waarstaatjegemeente.nl biedt inzicht in kwaliteit. Vanaf 2005 heeft al 64 procent van de Nederlandse gemeenten meegedaan aan waarstaatjegemeente.nl, een vergelijkingsonderzoek naar gemeentelijke prestaties. Burgers zijn daarbij de belangrijkste onderzoeksdoelgroep. In de najaarsronde van 2008 hebben 44 gemeenten waaronder Hoogezand-Sappemeer meegedaan. De uitslagen zijn vandaag openbaar gemaakt.

De scores liggen op vrijwel op alle onderdelen op het gemiddelde van de 19 gemeenten die in de categorie 25.000-50.000 inwoners vallen. Desondanks is dat geen reden om achterover te zitten. De gemeente is weliswaar content met deze resultaten maar wil de kwaliteit verder verbeteren.

Het onderzoek vond en vindt plaats aan de hand van zes verschillende rollen die een burger inneemt ten opzichte van de gemeente. Een burger is een kiezer, een klant, een onderdaan, een partner, een wijkbewoner en een belastingbetaler in deze systematiek. De zes rollen zijn onderverdeeld in verschillende indicatoren. Hieronder staan de scores van de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Rol

kiezer

klant

onderdaan

partner

wijkbewoner

belastingbetaler

HS

5,5

7,2

6,1

5,2

6,8

5,9

gemiddeld

5,4

7,3

6,0

5,1

6,6

6,0

Waarstaatjegemeente.nl is een goed instrument voor gemeentelijke prestatievergelijking. Op de website www.waarstaatjegemeente.nl worden zowel feitelijke prestatiecijfers als oordelen van burgers ontsloten. Raadsleden, wethouders en ambtenaren kunnen op de website eenvoudig hun gemeente vergelijken met andere gemeenten en op basis van deze informatie kunnen zij hun prestaties verbeteren. De website is daarnaast ook vrij toegankelijk voor anderen die interesse hebben in gemeentelijke prestaties, zoals wijkbewoners, bedrijven, onderzoekers, journalisten of studenten.

Iedereen kan op zijn of haar eigen manier gebruik maken van de gegevens op de site. Waarstaatjegemeente.nl omvat twee verschillende typen informatie: feitelijke prestatiecijfers en oordelen van burgers.

De feitelijke prestatiecijfers moeten voor een deel door deelnemende gemeenten zelf worden aangeleverd; hiertoe ontvangen zij jaarlijks een vragenlijst van de VNG. Het andere deel wordt door de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) zelf aangeleverd vanuit bestaande databronnen zoals het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek).

De oordelen van burgers (vertaald in rapportcijfers voor zes verschillende burgerrollen) dienen deelnemende gemeenten ook zelf aan te leveren. Een gemeente kan ervoor kiezen om het onderzoek zelf uit te voeren of om dit uit te besteden aan een extern onderzoeksbureau. De VNG heeft criteria opgesteld waaraan het onderzoek naar burgeroordelen moet voldoen; op deze manier is vergelijkbaarheid tussen gemeenten gegarandeerd. Zij adviseren gemeenten deze onderzoeken minimaal eens in de twee jaar uit te voeren.

De gemeente Hoogezand-Sappemeer verricht regelmatig onderzoeken naar klanten-tevredenheid, de communicatie en de gemeentelijke dienstverlening, dat is al vrij gebruikelijk. Het bijzondere van dit onderzoek is echter dat er vergelijkingen mogelijk zijn met andere gemeenten. De website www.waarstaatjegemeente.nl biedt daarvoor verschillende mogelijkheden.

Inwoners van Hoogezand-Sappemeer hebben actief meegewerkt aan deelonderzoeken van waarstaatjegemeente.nl. Er zijn 1200 inwoners met een schriftelijke enquête benaderd. Van dit aantal zijn er 400 enquêtes teruggestuurd. Bij de publieksbalie in het gemeentehuis hebben bovendien nog eens 100 mensen een enquête ingevuld voor dit doel.

Het rapport van de gemeente Hoogezand-Sappemeer is hieromder als pdf-bestand te downloaden.


* Rapport Waar Staat Je Gemeente.pdf