Den Haag, 10 maart 2009
Vragen van het lid Tang (PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat
over defecten bij buitenlandse vliegtuigen
1. Bent u op de hoogte van de berichtgeving waaruit zou blijken dat 80 tot 90% van de technische problemen pas worden genoteerd op de terugvlucht, en zodoende niet tijdig in het logboek terecht komen?{1}
2. Bent u bekend met het betreffende onderzoek van de Aircraft Engineers International? Kunt u dit onderzoek aan de Kamer doen toekomen?
3. Is de conclusie van het AEI juist, dat de oorzaak hiervan zou liggen in financiële motieven, omdat een melding leidt tot daadwerkelijke reparatie en daardoor vertraging?
4. Is het juist dat in uw uitleg van Richtlijn 2003/42 de meldplicht, bij Verkeer en Waterstaat, voor defecten slechts geldt voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, en niet voor buitenlandse luchtvaartmaatschappijen?
5. Acht u een dergelijke situatie wenselijk, als dit ruimte zou kunnen bieden voor het uitstellen van benodigde reparaties?
6. Is het dan juist dat er geen effectief Nederlands toezicht is op vliegtuigen van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen? Welke conclusie trekt u hieruit?
{1} Volkskrant, "Piloten wisten niet van defect", 9 maart 2009
Persvoorlichting Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid
Plein 2
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
T 070 318 2694
E s.boting@tweedekamer.nl
{1} Volkskrant, "Piloten wisten niet van defect", 9 maart 2009
Partij van de Arbeid