. Zaanstreek-Waterland
. Kabinet Korpsleiding
. Sectie Communicatie, Judith Spijker
Paspoort of Identiteitskaart kwijt? Aangifte doen zonder omweg
Zaandijk, 10 maart 2009
Om aangifte te kunnen doen van diefstal of vermissing van hun paspoort of identiteitskaart hoeven inwoners van de regio Zaanstreek-Waterland sinds kort niet meer langs hun gemeente om een formulier met het documentnummer op te halen.
Medewerkers van de politie Zaanstreek-Waterland kunnen sinds 1 maart zelf het documentnummer, dat nodig is voor de aangifte, opvragen via de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA-online). Voorheen was die informatie alleen toegankelijk voor gemeenteambtenaren. Dit betekende dat mensen die naar het politiebureau kwamen omdat zij hun paspoort of identiteitskaart kwijt waren, eerst moesten worden doorverwezen naar de afdeling Burgerzaken van hun gemeente om een formulier met het documentnummer op te halen. Met dat formulier konden zij vervolgens aangifte doen bij de politie.
De nieuwe werkwijze, waarmee de politie Zaanstreek-Waterland haar service wil verbeteren, bespaart mensen een extra gang naar het gemeenteloket. Wat ongewijzigd blijft is dat er altijd bij de politie aangifte moeten worden gedaan van vermissing of diefstal van een reisdocument. Zonder deze aangifte kan men bij de gemeente geen nieuw document aanvragen. Aangifte doen kan in dit geval alleen persoonlijk, op een van de Publieks Service Punten van de politie Zaanstreek-Waterland, niet telefonisch of via internet.
Servicepunt. Om eventuele wachttijd aan de balie te voorkomen kan men desgewenst vooraf een afspraak maken.
---
Politie Zaanstreek-waterland