'10 jaar verbonden met het juiste antwoord'

10/03/2009 15:05

Vlaamse Overheid

8 miljoen contacten. Dat is de balans na tien jaar Contactpunt

Vlaamse Infolijn. Op 10 maart 1999 startte de Vlaamse overheid met

het gratis telefoonnummer van de Vlaamse Infolijn.

8 miljoen contacten. Dat is de balans na tien jaar Contactpunt

Vlaamse Infolijn. Op 10 maart 1999 startte de Vlaamse overheid met

het gratis telefoonnummer van de Vlaamse Infolijn. Tien jaar later

is dat bescheiden infonummer voor de Vlaamse burger uitgegroeid tot

het centrale contactpunt van de Vlaamse overheid, met 1700 als

eerste aanspreekpunt. Vorig jaar liepen maar liefst 334.316

oproepen binnen bij dat gratis infonummer. Het Contactpunt Vlaamse

Infolijn start de verjaardag met de overzichtstentoonstelling '10

jaar verbonden met het juiste antwoord' en de 'Verkiezing van de

Mooiste Vraag'.

In 2008 kreeg 1700, het gratis infonummer van de Vlaamse

overheid, 334.316 oproepen te verwerken, bijna 30 procent meer dan

in 2007. Daarnaast liepen nog eens 29.000 e-mails en 5.000 vragen

via chat binnen bij 1700. 1700, voorheen de Vlaamse Infolijn, is

het eerste aanspreekpunt waar burgers, bedrijven, en organisaties

terechtkunnen met al hun vragen aan de Vlaamse overheid.

Het gratis nummer staat centraal in de werking van het

Contactpunt Vlaamse Infolijn (CPVI). Naast 1700 beheert het CPVI

nog elf andere infolijnen van de Vlaamse overheid, zoals De

LijnInfo, de Kind en Gezin-lijn en de Taaltelefoon. In 2008 waren

alle lijnen samen goed voor meer dan anderhalf miljoen contacten

(1.575.663), 13 procent meer dan het voorgaande jaar.

Wie met vragen zit, kan ook zelf op zoek gaan naar de juiste

informatie. Het CPVI beheert Vlaanderen.be, de portaalsite van de

Vlaamse overheid. In 2008 kreeg die website een volledig nieuwe

look. De nieuwe Vlaanderen.be is toegankelijk voor alle gebruikers.

Voor die toegankelijkheid kreeg de site het kwaliteitslabel

AnySurfer Plus. Vorig jaar werd de site bezocht door 1,4 miljoen

internetgebruikers, gemiddeld 3.800 per dag.

Al die resultaten zijn samengevat in het Jaarverslag 2008 van het

Contactpunt Vlaamse Infolijn.

De Mooiste Vraag

Dat de Vlaamse burger met heel wat vragen zit, blijkt uit het

totale aantal oproepen, e-mails en webchats. Sinds de start in 1999

liepen meer dan 8 miljoen contacten binnen bij de verschillende

infonummers van het CPVI. Tussen al die vragen over

voorlichtingscampagnes, premies en subsidies zaten ook heel wat

vreemde, grappige en ontroerende vragen.

De voorlichters in het contactcenter verzamelden de meest

frappante vragen uit de afgelopen tien jaar en legden ze voor aan

een jury van bekende Vlamingen: Saskia Schatteman, Marketeer van

het Jaar 2008 en juryvoorzitter van 'De Bedenkers', journalist Guy

Tegenbos, dichter Peter Verhelst en zanger Luc De Vos. Zij kozen

voor een vraag uit 1999. Naar aanleiding van de commotie rond de

Millenniumbug stelde een bezorgde burger de volgende vraag: "Wat

zal er gebeuren met mijn hondje bij de overgang van 1999 naar

2000?"

10 jaar verbonden met het juiste antwoord

Onder de noemer '10 jaar verbonden met het juiste antwoord' houdt

het CPVI op 10 maart een overzichtstentoonstelling in de Ancienne

Belgique in Brussel. Tien jaar lang is de Vlaming verbonden met de

Vlaamse overheid via het gratis infonummer. Dankzij de Vlaamse

Infolijn (nu 1700) vinden de Vlamingen gemakkelijk hun weg doorheen

de uitgebreide administratie en de complexe regelgeving. Ook de

afzonderlijke diensten van de Vlaamse overheid zijn via het CPVI

meer met elkaar 'verbonden'. En dat sinds 10 maart 1999.

Op die dag kreeg toenmalig Vlaams minister-president Luc Van den

Brande de eer om als eerste naar de Vlaamse Infolijn te bellen met

de vraag "Hoe start ik een aspergekwekerij op?" Voortaan konden

alle Vlaamse burgers, bedrijven en verenigingen met hun vragen aan

de overheid terecht op het gratis nummer 0800-3 02 01, elke werkdag

van 9 tot 19 uur.

De Vlaamse Infolijn was op korte tijd uitgegroeid tot een sterk

merk, maar heel wat mensen kenden het 0800-nummer niet. Daarom werd

zeven jaar na de start de Vlaamse Infolijn omgedoopt tot 1700. Dat

korter nummer bleef beter in het hoofd hangen. Ook het aantal

oproepen ging erop vooruit.

Door de jaren heen heeft het CPVI op verschillende manieren

bijgedragen aan een verbeterde overheidscommunicatie. Zo werd het

gratis infonummer vermeld bij talloze publiekscampagnes. Diensten

van de Vlaamse overheid konden ook terecht bij het CPVI voor

ondersteuning van hun eigen telefonische dienstverlening. In 2005

vroeg de Vlaamse Regering aan de Vlaamse Infolijn om als centraal

infonummer op te treden bij de hulpacties Tsunami 12-12 en HOOP

voor Pakistan. En met de 1700 Infomobiel, het rijdende infoloket,

kon de Vlaamse overheid ook mensen in hun eigen buurt bereiken, die

zelf nooit contact zouden opnemen met de overheid.

Sinds de start in 1999 viel het CPVI meermaals in de prijzen,

onder meer voor de vooruitstrevende aanpak van de telefonische

dienstverlening en het centrale beheer van informatie voor

verschillende kanalen.

De tentoonstelling '10 jaar verbonden met het juiste antwoord'

loopt verder van 19 maart tot en met 3 april 2009, tijdens

weekdagen van 9 tot 16 uur, in het Boudewijngebouw van de Vlaamse

overheid (Boudewijnlaan 30, Brussel).

Meer info op www.vlaanderen.be/infolijn .

Voor meer informatie kan u terecht bij de feestvarkens:

Mireille Van Pollaert - afdelingshoofd 02-553 55 23 /

mireille.vanpollaert@dar.vlaanderen.be Karl Vogels -

communicatieverantwoordelijke 02-553 00 26 /

karl.vogels@dar.vlaanderen.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel