'10 jaar verbonden met het juiste antwoord'
10/03/2009 15:05
Vlaamse Overheid
8 miljoen contacten. Dat is de balans na tien jaar Contactpunt
Vlaamse Infolijn. Op 10 maart 1999 startte de Vlaamse overheid met
het gratis telefoonnummer van de Vlaamse Infolijn.
8 miljoen contacten. Dat is de balans na tien jaar Contactpunt
Vlaamse Infolijn. Op 10 maart 1999 startte de Vlaamse overheid met
het gratis telefoonnummer van de Vlaamse Infolijn. Tien jaar later
is dat bescheiden infonummer voor de Vlaamse burger uitgegroeid tot
het centrale contactpunt van de Vlaamse overheid, met 1700 als
eerste aanspreekpunt. Vorig jaar liepen maar liefst 334.316
oproepen binnen bij dat gratis infonummer. Het Contactpunt Vlaamse
Infolijn start de verjaardag met de overzichtstentoonstelling '10
jaar verbonden met het juiste antwoord' en de 'Verkiezing van de
Mooiste Vraag'.
In 2008 kreeg 1700, het gratis infonummer van de Vlaamse
overheid, 334.316 oproepen te verwerken, bijna 30 procent meer dan
in 2007. Daarnaast liepen nog eens 29.000 e-mails en 5.000 vragen
via chat binnen bij 1700. 1700, voorheen de Vlaamse Infolijn, is
het eerste aanspreekpunt waar burgers, bedrijven, en organisaties
terechtkunnen met al hun vragen aan de Vlaamse overheid.
Het gratis nummer staat centraal in de werking van het
Contactpunt Vlaamse Infolijn (CPVI). Naast 1700 beheert het CPVI
nog elf andere infolijnen van de Vlaamse overheid, zoals De
LijnInfo, de Kind en Gezin-lijn en de Taaltelefoon. In 2008 waren
alle lijnen samen goed voor meer dan anderhalf miljoen contacten
(1.575.663), 13 procent meer dan het voorgaande jaar.
Wie met vragen zit, kan ook zelf op zoek gaan naar de juiste
informatie. Het CPVI beheert Vlaanderen.be, de portaalsite van de
Vlaamse overheid. In 2008 kreeg die website een volledig nieuwe
look. De nieuwe Vlaanderen.be is toegankelijk voor alle gebruikers.
Voor die toegankelijkheid kreeg de site het kwaliteitslabel
AnySurfer Plus. Vorig jaar werd de site bezocht door 1,4 miljoen
internetgebruikers, gemiddeld 3.800 per dag.
Al die resultaten zijn samengevat in het Jaarverslag 2008 van het
Contactpunt Vlaamse Infolijn.
De Mooiste Vraag
Dat de Vlaamse burger met heel wat vragen zit, blijkt uit het
totale aantal oproepen, e-mails en webchats. Sinds de start in 1999
liepen meer dan 8 miljoen contacten binnen bij de verschillende
infonummers van het CPVI. Tussen al die vragen over
voorlichtingscampagnes, premies en subsidies zaten ook heel wat
vreemde, grappige en ontroerende vragen.
De voorlichters in het contactcenter verzamelden de meest
frappante vragen uit de afgelopen tien jaar en legden ze voor aan
een jury van bekende Vlamingen: Saskia Schatteman, Marketeer van
het Jaar 2008 en juryvoorzitter van 'De Bedenkers', journalist Guy
Tegenbos, dichter Peter Verhelst en zanger Luc De Vos. Zij kozen
voor een vraag uit 1999. Naar aanleiding van de commotie rond de
Millenniumbug stelde een bezorgde burger de volgende vraag: "Wat
zal er gebeuren met mijn hondje bij de overgang van 1999 naar
2000?"
10 jaar verbonden met het juiste antwoord
Onder de noemer '10 jaar verbonden met het juiste antwoord' houdt
het CPVI op 10 maart een overzichtstentoonstelling in de Ancienne
Belgique in Brussel. Tien jaar lang is de Vlaming verbonden met de
Vlaamse overheid via het gratis infonummer. Dankzij de Vlaamse
Infolijn (nu 1700) vinden de Vlamingen gemakkelijk hun weg doorheen
de uitgebreide administratie en de complexe regelgeving. Ook de
afzonderlijke diensten van de Vlaamse overheid zijn via het CPVI
meer met elkaar 'verbonden'. En dat sinds 10 maart 1999.
Op die dag kreeg toenmalig Vlaams minister-president Luc Van den
Brande de eer om als eerste naar de Vlaamse Infolijn te bellen met
de vraag "Hoe start ik een aspergekwekerij op?" Voortaan konden
alle Vlaamse burgers, bedrijven en verenigingen met hun vragen aan
de overheid terecht op het gratis nummer 0800-3 02 01, elke werkdag
van 9 tot 19 uur.
De Vlaamse Infolijn was op korte tijd uitgegroeid tot een sterk
merk, maar heel wat mensen kenden het 0800-nummer niet. Daarom werd
zeven jaar na de start de Vlaamse Infolijn omgedoopt tot 1700. Dat
korter nummer bleef beter in het hoofd hangen. Ook het aantal
oproepen ging erop vooruit.
Door de jaren heen heeft het CPVI op verschillende manieren
bijgedragen aan een verbeterde overheidscommunicatie. Zo werd het
gratis infonummer vermeld bij talloze publiekscampagnes. Diensten
van de Vlaamse overheid konden ook terecht bij het CPVI voor
ondersteuning van hun eigen telefonische dienstverlening. In 2005
vroeg de Vlaamse Regering aan de Vlaamse Infolijn om als centraal
infonummer op te treden bij de hulpacties Tsunami 12-12 en HOOP
voor Pakistan. En met de 1700 Infomobiel, het rijdende infoloket,
kon de Vlaamse overheid ook mensen in hun eigen buurt bereiken, die
zelf nooit contact zouden opnemen met de overheid.
Sinds de start in 1999 viel het CPVI meermaals in de prijzen,
onder meer voor de vooruitstrevende aanpak van de telefonische
dienstverlening en het centrale beheer van informatie voor
verschillende kanalen.
De tentoonstelling '10 jaar verbonden met het juiste antwoord'
loopt verder van 19 maart tot en met 3 april 2009, tijdens
weekdagen van 9 tot 16 uur, in het Boudewijngebouw van de Vlaamse
overheid (Boudewijnlaan 30, Brussel).
Meer info op www.vlaanderen.be/infolijn .
Voor meer informatie kan u terecht bij de feestvarkens:
Mireille Van Pollaert - afdelingshoofd 02-553 55 23 /
mireille.vanpollaert@dar.vlaanderen.be Karl Vogels -
communicatieverantwoordelijke 02-553 00 26 /
karl.vogels@dar.vlaanderen.be
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel