Brussel, 10 maart 2009
Europese Commissie keurt Belgische steunregeling voor gecombineerd
spoor/wegvervoer goed
De vandaag goedgekeurde Belgische steunregeling geldt voor 4 jaar en
beschikt over een begroting van 25 miljoen euro per jaar. De maatregel is
bedoeld om de ontwikkeling van het co-modale aanbod te stimuleren, in het
bijzonder via het spoor.
Deze regeling betekent een verlenging van een regeling die reeds in
2005 door de Commissie was goedgekeurd.
De begunstigden zijn exploitanten van gecombineerd goederenvervoer die
gebruik maken van spoorvervoer. De steun is zo berekend dat de
exploitanten worden vergoed, enerzijds voor de uitgaven in verband met
het gebruik van infrastructuur voor gecombineerd vervoer die er niet
zouden zijn als zij alleen zouden kiezen voor wegvervoer - met name de
overslagkosten - en anderzijds, om een deel van het verschil in
externe kosten tussen het spoor en de weg te compenseren.
De subsidie wordt toegekend wanneer de afstand van het traject per
spoor van het gecombineerd vervoer gelijk is aan of groter is dan 51
kilometer.
In deze nieuwe regeling is een nieuw element opgenomen ten opzichte
van de vorige regeling, namelijk de invoering van steun voor het
opstarten van nieuwe internationale gecombineerde vervoerdiensten. De
exploitanten van gecombineerd vervoer zijn voorts verplicht de
subsidie die hun wordt toegekend bij hun klanten in mindering te
brengen.
De Commissie is van mening dat het Belgische hulpprogramma verenigbaar
is met de concurrentieregels en bijdraagt tot het
gemeenschappelijke vervoersbeleid teneinde de rol van het spoor binnen
het gecombineerde goederenvervoer te stimuleren.
---
Door zich te baseren op artikel 3, lid 1, onder b), van
Verordening 1107/70 betreffende de steunmaatregelen voor de
coördinatie van het vervoer.
European Union