European Union



Brussel, 10 maart 2009

Europese Commissie keurt Belgische steunregeling voor gecombineerd spoor/wegvervoer goed

De vandaag goedgekeurde Belgische steunregeling geldt voor 4 jaar en beschikt over een begroting van 25 miljoen euro per jaar. De maatregel is bedoeld om de ontwikkeling van het co-modale aanbod te stimuleren, in het bijzonder via het spoor.

Deze regeling betekent een verlenging van een regeling die reeds in 2005 door de Commissie was goedgekeurd.

De begunstigden zijn exploitanten van gecombineerd goederenvervoer die gebruik maken van spoorvervoer. De steun is zo berekend dat de exploitanten worden vergoed, enerzijds voor de uitgaven in verband met het gebruik van infrastructuur voor gecombineerd vervoer die er niet zouden zijn als zij alleen zouden kiezen voor wegvervoer - met name de overslagkosten - en anderzijds, om een deel van het verschil in externe kosten tussen het spoor en de weg te compenseren.

De subsidie wordt toegekend wanneer de afstand van het traject per spoor van het gecombineerd vervoer gelijk is aan of groter is dan 51 kilometer.

In deze nieuwe regeling is een nieuw element opgenomen ten opzichte van de vorige regeling, namelijk de invoering van steun voor het opstarten van nieuwe internationale gecombineerde vervoerdiensten. De exploitanten van gecombineerd vervoer zijn voorts verplicht de subsidie die hun wordt toegekend bij hun klanten in mindering te brengen.

De Commissie is van mening dat het Belgische hulpprogramma verenigbaar is met de concurrentieregels en bijdraagt tot het gemeenschappelijke vervoersbeleid teneinde de rol van het spoor binnen het gecombineerde goederenvervoer te stimuleren.
---

Door zich te baseren op artikel 3, lid 1, onder b), van Verordening 1107/70 betreffende de steunmaatregelen voor de coördinatie van het vervoer.