---
p e r s b e r i c h t
GOD IN BEELD
Religie en spiritualiteit uit Oost-Azië
Met een zeer bijzondere collectie van zestig eeuwenoude bronzen en stenen beelden laat de
Kunsthal Rotterdam zien hoe god in beeld is gebracht in het boeddhisme, hindoeïsme en jaïnisme.
Topstukken uit India, Nepal, Cambodja, China, Korea en Thailand maken zichtbaar hoe Boeddha,
Mahariva en hun volgelingen door de eeuwen heen zijn verbeeld. De collectie, die afkomstig is van
Viktor en Marianne Langen, is in uitmuntende staat en komt grotendeels uit de achtste en
negende eeuw. Het oudste stuk in de tentoonstelling is een Pakistaanse torso van een
boddhisattva uit de tweede eeuw.
Goddelijke kunst
Het geloof in reïncarnatie en verlossing behoort net als de aanbidding van verschillende goden tot
de kern van het boeddhisme, hindoeïsme en jaïnisme. De drie eeuwenoude wereldreligies, die
zich vanaf het Indiase subcontinent over heel Oost-Azië en grote delen van de wereld hebben
verspreid, kennen een wirwar aan goden. In de tentoonstelling wordt duidelijk aan welke
karakteristieke gebaren, houdingen en attributen iedere afzonderlijke god herkenbaar is.
Daarnaast wordt uitgebreid aandacht gegeven aan het ontstaan en de gebruiken van de drie
religies.
De religies verbeeld
De wijze waarop de goden verbeeld zijn, geeft prijs of zij tot de boeddhistische, hindoeïstische of
jaïnistische kunst behoren. Zo hebben boeddha's ongeacht cultuur of tijdsperiode oorlellen tot op
hun schouders, een serene glimlach, een verhoogde schedel, doorlopende wenkbrauwen en een
urna: een stip of krulletje op hun voorhoofd. Veel van de Thaise boeddha's hebben een vlammetje
op het hoofd, dat het eeuwige vuur symboliseert. Boeddha's zijn meestal zittend of in lotushouding
afgebeeld. In de tentoonstelling zijn echter ook staande exemplaren te zien, waaronder een uniek
wandelend boeddhabeeld van groot formaat uit de vijftiende eeuw, afkomstig uit de Thaise regio
Sukhothai. In tegenstelling tot de boeddhistische kunst, is de hindoekunst veel energieker en
sensueler van karakter. Shiva, Vishnu en Devi zijn actieve goden die hun gelovigen de weg naar
verlossing leiden. Zij nemen dynamische poses aan en gebaren met hun vele armen. De
hindoegoden dragen vorstelijke juwelen en prachtige gewaden en staan met hun naar buiten
gerichte blik veel dichter bij de gelovigen dan de naar binnen gerichte boeddhabeelden. Op de
tentoonstelling zijn ook drie jaïnistische sculpturen uit India te zien. Ze hebben een stijve houding
en gestileerde lichamen en komen koud en afstandelijk over. Daarmee zijn zij exemplarisch voor
de strenge leer van deze religie.
Topstukken
De collectie religieuze sculpturen die in een serene sfeer gepresenteerd wordt, is uiterst veelzijdig
en bevat godenbeelden van steen en brons uit een verscheidenheid aan Aziatische landen,
culturen en tijdsperioden. Een aantal van de oudste en zeldzaamste stukken in de tentoonstelling
is van bodhisattva's, verlichte wezens die een goed en onbaatzuchtig leven moeten leiden alvorens
verlost te kunnen worden uit het aardse bestaan. Een bijzonder exemplaar is die van een
boddhisatva uit de Chinese Sui-Dynastie (581-618) met een overdadige, nog deels beschilderde
kroon. De boddhisatva's wijzen de gelovigen net als de hindoeïstische Shiva, Parvati of Ganesha de
weg naar verlossing en dienen als voorbeeld hoe men een goed leven leidt.
> Voor meer persinformatie en/of fotomateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van de Kunsthal Rotterdam:
Mariëtte Maaskant, t. 010-4400323, 06-14437789; Willemijn van Drunen, t. 010-4400321, 06-15830703; f. 010-4367152;
communicatie@kunsthal.nl
> Bij publicatie graag vermelden: info 010-4400301, www.kunsthal.nl, openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur, zon- en
feestdagen 11.00 - 17.00 uur
---- --