Consumentenbond
---
10 maart 2009
Duidelijkheid in onderzoek naar Pretium Telecom
De Consumentenautoriteit (CA) heeft Pretium Telecom een boete
opgelegd, omdat de wervingspraktijken van dit bedrijf in strijd zijn
met de wet. Daarnaast moet Pretium Telecom zijn wervingspraktijken
aanpassen, op straffe van een dwangsom. Het is goed dat de
toezichthouder hiermee duidelijkheid geeft over de uitkomsten van het
onderzoek naar de handelswijze van deze telecomaanbieder. Bij de
evaluatie van de Wet Handhaving Consumentenbescherming zal de
Consumentenbond er in de loop van dit jaar bij de politiek op
aandringen dat onderzocht wordt of de toezichthouder voldoende
middelen en bevoegdheden heeft om effectief op te kunnen treden tegen
aanbieders zoals Pretium Telecom.
Met het besluit van de Consumentenautoriteit, gericht op het staken
van de geconstateerde overtredingen, worden consumenten die hier last
van hebben helaas nog niet rechtstreeks geholpen. Gedupeerde
consumenten kunnen met deze uitspraak zonodig via de
geschillencommissie Telecommunicatie of de rechter proberen hun gelijk
te halen.
De Consumentenautoriteit maakte zaterdag 7 maart 2009 bekend dat het
Pretium Telecom een boete van EUR87.000,- oplegt voor de manier waarop
zij telefonisch klanten werft. Het bedrijf zou zich niet aan de
wettelijke regels houden doordat onduidelijk is namens welk bedrijf er
gebeld werd en met welk doel, ook werd in de welkomstbrief de
ontbindingsmogelijkheid die de wet vereist niet correct vermeld.
Pretium Telecom heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit.
Dit schort de opgelegde maatregelen niet op. Pretium Telecom heeft
door het voeren van een gerechtelijke procedure achter gesloten deuren
in de afgelopen maanden getracht openbaarmaking van het besluit van de
CA via de rechter te voorkomen.