Ingezonden persbericht
Persbericht
`To clean or not to clean' schoonmaken van
kunstwerken op zaal
Otterlo, 13 februari 2009
Van 10 maart tot en met 10 mei zal in het Kröller-Müller Museum het dagelijkse werk van
restauratoren en conserveringsmedewerkers, compleet met kunstwerken uit het depot,
worden overgebracht van het restauratieatelier naar een museumzaal. Ongeveer
honderdvijftig kunstwerken, vooral sculpturen, zullen daar worden onderzocht en
geconserveerd. Getoond wordt een dwarsdoorsnede uit de collectie sculptuur en moderne
kunst, met onder andere werk van Bourgeois, Constant, Tinguely, Visser, Rädecker en Mendes
da Costa. Dit is een onderdeel van de tentoonstelling over het werk van restauratoren en de
dilemma's waarmee zij worden geconfronteerd. Drie maanden lang krijgt het publiek de kans
van dichtbij het conserveringsproces te volgen.
De titel van de tentoonstelling To clean or not to clean vestigt de aandacht op een van de
kernproblemen waarmee restauratoren te maken krijgen als ze moeten besluiten hoe ze een
kunstwerk het best in stand kunnen houden. Er zal informatie worden gegeven over specifieke
aspecten van de conserveringspraktijk. Verschillende vragen komen hierbij aan de orde. "Wat is
vuil? Waarom dient vuil te worden verwijderd? Wanneer wordt besloten een object niet
schoon te maken? Wat moet je van een kunstwerk weten om te kunnen besluiten het al dan
niet actief te behandelen?" Alvorens met de behandeling van een kunstwerk te beginnen,
zullen de restauratoren het werk eerst goed bestuderen en documenteren.
Het werk van restauratoren lijkt in
eerste instantie vooral te bestaan uit
het actief behandelen van
kunstwerken. Uiteindelijk is preventie
het voorkomen dat objecten
beschadigd raken of vuil worden
essentieel als het gaat om de
instandhouding van een collectie.
Bezoekers krijgen te zien hoe objecten
worden behandeld, opgeslagen en
getransporteerd. Wat zijn de ideale
klimatologische
omstandigheden voor de opslag van bepaalde materialen? Waarom dragen medewerkers
verschillende soorten handschoenen als ze met objecten bezig zijn? Waarom worden
bepaalde houtsoorten en verpakkingsmaterialen nooit gebruikt in een depot? Hoe worden
steunconstructies ontworpen om de objecten tijdens opslag en transport te verpakken en
beschermen? Hoe kun je voorkomen dat kevers het museum binnenkomen en welke schade
kunnen ze veroorzaken als ze er toch zijn?
Deze tentoonstelling biedt bezoekers de mogelijkheid kunstobjecten letterlijk en figuurlijk van
alle kanten te bekijken. De tentoonstelling is een dynamische en voortdurend veranderende
belevenis. Bezoekers zijn getuige van de dagelijkse museumpraktijk en krijgen een goede
indruk van de denkprocessen, de expertise en de zorg die komen kijken bij het conserveren van
collecties de kunst van de zorg voor kunst.
# # # # #