Vlaamse Overheid
'10 jaar verbonden met het juiste antwoord'
Vlaamse overheid
dinsdag 10 maart 2009
8 miljoen contacten. Dat is de balans na tien jaar Contactpunt Vlaamse
Infolijn. Op 10 maart 1999 startte de Vlaamse overheid met het gratis
telefoonnummer van de Vlaamse Infolijn. Tien jaar later is dat
bescheiden infonummer voor de Vlaamse burger uitgegroeid tot het
centrale contactpunt van de Vlaamse overheid, met 1700 als eerste
aanspreekpunt. Vorig jaar liepen maar liefst 334.316 oproepen binnen
bij dat gratis infonummer.
Het Contactpunt Vlaamse Infolijn start de verjaardag met de
overzichtstentoonstelling '10 jaar verbonden met het juiste antwoord'
en de 'Verkiezing van de Mooiste Vraag'.
In 2008 kreeg 1700, het gratis infonummer van de Vlaamse overheid,
334.316 oproepen te verwerken, bijna 30 procent meer dan in 2007.
Daarnaast liepen nog eens 29.000 e-mails en 5.000 vragen via chat
binnen bij 1700. 1700, voorheen de Vlaamse Infolijn, is het eerste
aanspreekpunt waar burgers, bedrijven, en organisaties terechtkunnen
met al hun vragen aan de Vlaamse overheid.
Het gratis nummer staat centraal in de werking van het Contactpunt
Vlaamse Infolijn (CPVI). Naast 1700 beheert het CPVI nog elf andere
infolijnen van de Vlaamse overheid, zoals De LijnInfo, de Kind en
Gezin-lijn en de Taaltelefoon. In 2008 waren alle lijnen samen goed
voor meer dan anderhalf miljoen contacten (1.575.663), 13 procent meer
dan het voorgaande jaar.
Wie met vragen zit, kan ook zelf op zoek gaan naar de juiste
informatie. Het CPVI beheert Vlaanderen.be, de portaalsite van de
Vlaamse overheid. In 2008 kreeg die website een volledig nieuwe look.
De nieuwe Vlaanderen.be is toegankelijk voor alle gebruikers. Voor die
toegankelijkheid kreeg de site het kwaliteitslabel AnySurfer Plus.
Vorig jaar werd de site bezocht door 1,4 miljoen internetgebruikers,
gemiddeld 3.800 per dag.
Al die resultaten zijn samengevat in het Jaarverslag 2008 van het
Contactpunt Vlaamse Infolijn.
De Mooiste Vraag
Dat de Vlaamse burger met heel wat vragen zit, blijkt uit het totale
aantal oproepen, e-mails en webchats. Sinds de start in 1999 liepen
meer dan 8 miljoen contacten binnen bij de verschillende infonummers
van het CPVI. Tussen al die vragen over voorlichtingscampagnes,
premies en subsidies zaten ook heel wat vreemde, grappige en
ontroerende vragen.
De voorlichters in het contactcenter verzamelden de meest frappante
vragen uit de afgelopen tien jaar en legden ze voor aan een jury van
bekende Vlamingen: Saskia Schatteman, Marketeer van het Jaar 2008 en
juryvoorzitter van 'De Bedenkers', journalist Guy Tegenbos, dichter
Peter Verhelst en zanger Luc De Vos. Zij kozen voor een vraag uit
1999. Naar aanleiding van de commotie rond de Millenniumbug stelde een
bezorgde burger de volgende vraag: "Wat zal er gebeuren met mijn
hondje bij de overgang van 1999 naar 2000?"
10 jaar verbonden met het juiste antwoord
Onder de noemer '10 jaar verbonden met het juiste antwoord' houdt het
CPVI op 10 maart een overzichtstentoonstelling in de Ancienne Belgique
in Brussel. Tien jaar lang is de Vlaming verbonden met de Vlaamse
overheid via het gratis infonummer. Dankzij de Vlaamse Infolijn (nu
1700) vinden de Vlamingen gemakkelijk hun weg doorheen de uitgebreide
administratie en de complexe regelgeving. Ook de afzonderlijke
diensten van de Vlaamse overheid zijn via het CPVI meer met elkaar
'verbonden'. En dat sinds 10 maart 1999.
Op die dag kreeg toenmalig Vlaams minister-president Luc Van den
Brande de eer om als eerste naar de Vlaamse Infolijn te bellen met de
vraag "Hoe start ik een aspergekwekerij op?" Voortaan konden alle
Vlaamse burgers, bedrijven en verenigingen met hun vragen aan de
overheid terecht op het gratis nummer 0800-3 02 01, elke werkdag van 9
tot 19 uur.
De Vlaamse Infolijn was op korte tijd uitgegroeid tot een sterk merk,
maar heel wat mensen kenden het 0800-nummer niet. Daarom werd zeven
jaar na de start de Vlaamse Infolijn omgedoopt tot 1700. Dat korter
nummer bleef beter in het hoofd hangen. Ook het aantal oproepen ging
erop vooruit.
Door de jaren heen heeft het CPVI op verschillende manieren
bijgedragen aan een verbeterde overheidscommunicatie. Zo werd het
gratis infonummer vermeld bij talloze publiekscampagnes. Diensten van
de Vlaamse overheid konden ook terecht bij het CPVI voor ondersteuning
van hun eigen telefonische dienstverlening. In 2005 vroeg de Vlaamse
Regering aan de Vlaamse Infolijn om als centraal infonummer op te
treden bij de hulpacties Tsunami 12-12 en HOOP voor Pakistan. En met
de 1700 Infomobiel, het rijdende infoloket, kon de Vlaamse overheid
ook mensen in hun eigen buurt bereiken, die zelf nooit contact zouden
opnemen met de overheid.
Sinds de start in 1999 viel het CPVI meermaals in de prijzen, onder
meer voor de vooruitstrevende aanpak van de telefonische
dienstverlening en het centrale beheer van informatie voor
verschillende kanalen.
De tentoonstelling '10 jaar verbonden met het juiste antwoord' loopt
verder van 19 maart tot en met 3 april 2009, tijdens weekdagen van 9
tot 16 uur, in het Boudewijngebouw van de Vlaamse overheid
(Boudewijnlaan 30, Brussel).
Meer info op www.vlaanderen.be/infolijn.
Voor meer informatie kan u terecht bij de feestvarkens:
Mireille Van Pollaert - afdelingshoofd
02-553 55 23 / mireille.vanpollaert@dar.vlaanderen.be
Karl Vogels - communicatieverantwoordelijke
02-553 00 26 / karl.vogels@dar.vlaanderen.be
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Zie hoger
Bijlagen:
* Bijlage 1(WORD DOCUMENT, 73 KB)
* Bijlage 2(WORD DOCUMENT, 28 KB)