Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Bijlage A

Inspectierapport inzake ArkeFly vlucht OR361

Algemeen
Naar aanleiding van het tv-programma EénVandaag van 28 november 2008 en de vragen van kamerlid Roemer hierover is de Inspectie Verkeer en Waterstaat (hierna te noemen: de Inspectie) een onderzoek gestart bij luchtvaartmaatschappij ArkeFly aangaande haar vlucht OR361 Amsterdam-Curaçao van 26 november 2008.
Het onderzoek strekte ertoe om na te gaan of de luchtvaartmaatschappij ten aanzien van bovengemelde vlucht EU-verordening 261/2004 (verder te noemen: de Verordening) correct heeft nageleefd.

De uitzending EénVandaag van 28 november 2008
In de uitzending werd door de heer Hendrik Noorderhaven, directeur van het bedrijf EUclaim, gesteld, dat luchtvaartmaatschappijen regelmatig "over de ruggen van passagiers" vluchten annuleren als ze het desbetreffende vliegtuig voor meer geld kunnen verhuren of inzetten op een andere vlucht. Als voorbeeld werd bovengemelde vlucht OR361 genomen. Volgens de heer Noorderhaven hebben de passagiers op die vlucht recht op een schadeloosstelling van 600,-.

Reactie van ArkeFly
In reactie op genoemde uitzending heeft ArkeFly in haar hierbij gevoegde brief (met bijlagen) van 9 december 2008 (bijlage 1), kenmerk CMA, desgevraagd onder meer het volgende verklaard aan de IVW.

ArkeFly verhuurt, evenals andere luchtvaartmaatschappijen, incidenteel haar toestellen. Gedurende 25 en 26 november 2008 heeft zij een toestel verhuurd aan de Engelse autoriteiten1 voor een vlucht van Stansted naar Kingston (Jamaica). Normaliter zorgt ArkeFly ervoor dat haar passagiers geen hinder ondervinden van deze werkwijze door een ander toestel uit haar vloot in te zetten of een toestel van een andere luchtvaartmaatschappij in te huren. Op maandag 24 november 2008 bleek echter dat deze oplossingen slechts mogelijk waren onder voorwaarden die voor ArkeFly financieel en operationeel niet verantwoord waren.
Zij koos er daarom voor datzelfde toestel aansluitend aan de vlucht Stansted - Kingston in te zetten voor bovengemelde vlucht OR361, als gevolg waarvan de vertrektijd van die vlucht werd gewijzigd van
08:20 uur naar 20:30 uur, en de passagiers hierover vooraf te informeren. Nog dezelfde dag (dus op 24 november) zijn de passagiers voor vlucht OR361 in kennis gesteld van deze wijziging via TUI en diens reisagentschappen, aangezien zij, en niet ArkeFly, over de contactgegevens van deze passagiers beschikten. Passagiers die zich buiten Nederland bevonden en die ook gevolgen zouden ondervinden van de vluchtschemawijziging zijn door de reisleiding van TUI ter plaatse geïnformeerd.
Acht passagiers hebben zich evenwel op Schiphol aangemeld voor de oorspronkelijke vertrektijd. Die passagiers hebben vouchers ontvangen van ArkeFly voor drankjes en maaltijden: één ter waarde van
6,25 en één ter waarde van 14,95.
In de avond van 26 november 2008 bleek dat de nieuwe vertrektijd van 20:30 uur voor vlucht OR361 met drie uur werd uitgesteld.2 Gedurende deze vertraging hebben de passagiers vouchers ontvangen voor verfrissingen.

ArkeFly meldt dat zij de eventuele schade die passagiers als gevolg van deze gang van zaken hebben geleden, zal afwikkelen op basis van de geldende regelgeving, waaronder de Verordening. Zij betreurt


1 i.c. de Department of Immigration

2 De vertraging werd volgens ArkeFly opgelopen op de vlucht voorafgaand aan de vlucht OR361. Er werd een vertraging opgelopen van 2 uur en 23 minuten op de luchthaven van Stansted (STN) als gevolg van een verplichte security check en op Kingston Airport (KIN) werd een vertraging opgelopen van 26 minuten als gevolg van restricties op de vergeven slots (restrictions at departure airport with Air Traffic Flow Management restriction).
---




Bijlage A

het ten zeerste hoe de uitvoering van vlucht OR361 is verlopen en zal haar uiterste best doen om een herhaling te voorkomen in het belang van haar passagiers, ArkeFly en haar moederbedrijf TUI.

Bevindingen van de Inspectie
Vertraging of een annulering?
Vastgesteld dient te worden of vlucht OR361 is geannuleerd of vertraagd. Immers, ingevolge de Verordening heeft een passagiers bij een annulering wel, maar bij een vertraging geen recht op compensatie. Bij een annulering van vlucht OR361 hebben de passagiers, gelet op artikel 7, eerste lid van Verordening en gegeven de vliegafstand van die vlucht, ieder recht op 600,-.

Ingevolge artikel 2, onderdeel l, van de Verordening wordt voor de toepassing van deze verordening onder "annulering" verstaan het niet uitvoeren van een geplande vlucht waarop ten minste één plaats was geboekt.

Uit de brief van ArkeFly van 9 december 2008 en het door haar overgelegde overzicht uit het vluchtregistratiesysteem (bijlage 2) blijkt, dat vlucht OR361 van woensdag 26 november nog dezelfde dag, met een vertraging van 15 uur en 35 minuten is uitgevoerd. Die vertraging is blijkens een door ArkeFly overgelegde vertragingsverklaring (bijlage 3) die zij op verzoek aan enkele passagiers heeft uitgereikt, veroorzaakt door een vluchtschemawijziging binnen haar vloot. ArkeFly spreekt van een `vlootprobleem', in eerdergenoemde tv-uitzending heeft de heer Noorderhaven het over `flowprobleem'. Wat daarvan ook moge zijn, de Verordening voorziet niet in regels over vlootplanning en verbiedt niet dat vluchten worden vertraagd dan wel geannuleerd. Daarbij komt, dat het in de commerciële luchtvaart niet ongebruikelijk is dat luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen aan elkaar verhuren of inzetten voor andere vluchten. Ook andere regelgeving verzet zich niet tegen het vertragen of annuleren van vluchten dan wel tegen het uitlenen van luchtvaartuigen door luchtvaartmaatschappijen. Dit kan hooguit leiden tot een oordeel over het (vlucht)management van ArkeFly, maar leidt op zichzelf niet tot een actie. Immers, nu ArkeFly genoegzaam heeft aangetoond dat vlucht OR361 wel is uitgevoerd, zij het met een (ruime) vertraging, hebben de passagiers op die vlucht, gelet op de definitie van het begrip `annulering' in de Verordening, geen recht op compensatie als bedoeld in artikel 7 van de Verordening.

Verzorging
Ingevolge artikel 6, eerste lid, van de Verordening, voor zover hier van belang, heeft een passagier recht op verzorging als bedoeld in artikel 9 van de Verordening wanneer een luchtvaartmaatschappij, die de vlucht uitvoert, redelijkerwijs kan verwachten dat de vlucht een vertraging tot na de geplande vertrektijd oploopt. De soort verzorging is afhankelijk gesteld van de vliegafstand en de duur van de vertraging.

Blijkens haar brief van 9 december 2008 heeft ArkeFly de passagiers laten informeren over de schemawijziging van vlucht OR361 teneinde te voorkomen dat zij onnodig op de luchthaven zouden moeten wachten. Het door haar overgelegde bericht aan de reisagenten over de vluchtschemawijziging, gedateerd 24 november 2008, onderbouwt deze verklaring (bijlage 4). Voorts blijkt uit een door ArkeFly overgelegde lijst van verstrekte vouchers (bijlage 5) dat aan acht met naam genoemde passagiers voor vlucht OR361, die kennelijk toch in de ochtend van 26 november
2008 naar Schiphol waren afgereisd, ieder twee vouchers zijn verstrekt.

Terugbetaling van het ticket
Ingevolge artikel 6, eerste lid, mogen passagiers na vijf uur vertraging afzien van verder reizen. Zij hebben dan recht op terugbetaling van het ticket. Niet is gebleken dat passagiers aan ArkeFly hebben aangegeven af te willen zien van vlucht OR361. Verder onderzoek naar de naleving door ArkeFly van dit artikel is dan ook niet nodig.


---




Bijlage A

Informatie over de passagiersrechten
Uit artikel 14, tweede lid, van de Verordening volgt, dat een luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de passagiers wier vlucht minstens twee uur vertraging heeft een schriftelijke mededeling bezorgt waarin de regels voor compensatie en bijstand overeenkomstig deze Verordening zijn uiteengezet. Ook dienen de passagiers in schriftelijke vorm gegevens te worden verstrekt die nodig zijn om contact op te nemen met, in dit geval, de Inspectie.

In haar brief van 9 december 2008 stelt ArkeFly zich op het standpunt dat zij heeft voldaan aan vorengemelde informatieplicht, daar haar grondafhandelaar op de incheckbalie een stapel folders heeft gelegd waarin de passagiers hun rechten kunnen lezen. De Inspectie achtte deze handelswijze, gelet op de bewoording van bovengemeld artikellid, in eerste instantie onvoldoende en heeft ArkeFly hiervan op de hoogte gesteld. Bij e-mail (met bijlage) van 14 januari 2009 geeft ArkeFly toe dat de folders niet actief zijn uitgedeeld, maar dat de passagiers in het ticket/voucherboekje dat zij na boeking van de vlucht hebben ontvangen reeds zijn geïnformeerd over hun recht op verzorging in geval van vertragingen alsmede over de mogelijkheid om hun ticket te annuleren bij vertragingen van langer dan 5 uur. Ook zijn daarbij de gegevens verstrekt die nodig zijn om contact op te nemen met de Inspectie. Gelet hierop heeft ArkeFly naar het oordeel van de Inspectie in het onderhavige geval voldaan aan haar informatieverplichting ingevolge de Verordening.

Schadeloosstelling door ArkeFly
In de uitzending wordt geklaagd over de 25,- die de passagiers van vlucht OR361 zou zijn aangeboden.

Zoals hierboven reeds opgemerkt hebben de passagiers geen recht op compensatie ingevolge de Verordening aangezien hier geen sprake is van een annulering, maar van een vertraging van de vlucht. Gebleken is dat de 25,- door TUI, in haar hoedanigheid als touroperator, aan de passagiers is aangeboden (bijlage 6) als schadeloosstelling voor de gemiste vakantietijd als gevolg van de schemawijziging. Dit is derhalve een civielrechtelijke aangelegenheid tussen de passagiers en TUI als touroperator. De Inspectie heeft in dezen geen bevoegdheden. Als een passagier er niet uitkomt met TUI over de redelijkheid van de schadeloosstelling voor de gemiste vakantietijd is er sprake van een geschil dat kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie reizen.

Conclusie
De Verordening noch andere ((inter)nationale) regelgeving verzet zich tegen het vertragen dan wel annuleren van vluchten. Als een vlucht wordt vertraagd of geannuleerd dient een luchtvaartmaatschappij in overeenstemming met de Verordening te handelen. Naar het algemeen oordeel van de Inspectie heeft ArkeFly ten aanzien van de vertraagde vlucht OR361 niet in strijd gehandeld met de Verordening. De inspectie wijst er ten slotte op, dat haar uit eerdere inspecties bij en klachten over ArkeFly niet is gebleken, dat deze luchtvaartmaatschappij de Verordening structureel niet naleeft.

---




Inspectie Verkeer & Waterstaat Ter attentie van

Per e-mail:

Kenmerk CMA
streft Vlucht OR361 d.d.26 november 2008 Telefoon O2O 8921420
Fax
E-mail
Datum December 9, 2008
TUI Airlines Nederlarrd B.V. Geachte
Volmerlaan 3

2288 GC RilEwijk
Corr'esponden tieadres Op uw veruoek zet ík namens TUlAirlines Nederland B.V, (hierna "ArkeFly") hierb'1j Postbus 75ó07

1 11 I ZR Schiphol-Triport schriftefijk de gangvan zaken uiteen rondom vlucht OR3ó1 van 2ó november jl. Eeech Avenue 43

1 t 19 RA Schiphol-Rijk ArkeFly is een luchtvaartmaatschappij die volledig eigendom is van TUI Nederland N.V. Tel.rll (0)208921400
Fax +31 (0) 20 8921345 (hierna 'TUl"). De hoofdactiviteit van ArkeFly bestaat uit het vervoeren van passagiers die een pakketreis hebben gekocht bij een touroperatormerk van TUl. Daarnaast Factuuradres verhuurt ArkeFly, zoals iedere andere airline, ook haar toestellen incidenteel aan Postbus 1775

2280 tlT Rijswifr derden. Dat is deze keer ook gebeurd, ArkeFly heeft een toestelverhuurd aan de Engelse autoÍíteiten voor een vlucht van Stansted naar Kingston. Jamaica gedurende Karner van Koophandel 25 en 2ó november 2008. nr.27098512
ABN AMRO Amsterdam
rek.nr. 52.80.49.259 EUR Normaliter zorgt ArkeFly ervoor dat de passagiers hier geen hinder van ondervinden, IBAN EUR door bijvoorbeeld een ander toestel uit de vloot in te zetten of dat een ander toestel N143A8N40528049259
rck.nr. 52.81,40.1ó7 USD van een andere luchtvaartmaatschapplj wordt ingehuurd. Op maandag24 november IBAN USD 2008 bleek echter dat deze oplossingen slechts alleen mogelÍjk waren onder N1.154IJNA05281401ó7 voorwaarden die voor ArkeFly financieel en operatíoneel niet verantwoord waren. SWIFT:ABNANL2A
BTW-numrner Op rnaand ag24 november 2008 stond ArkeFly derhalve voor de keuze om óf verder Nur04ó.37.295801 te zoeken naar een vervangend toestel met de kans dat dit niet zou lukken en de passagÍers vertraagd op Schiphol zouden staan, óf om ons eigen toestel aansluitend aan de vlucht Stansted-Kingston in te plannen en de passagiers hierover vooraf te informeren zodat niemand zou stranden op Schiphol. Uiteindelijk is op maandag24 november 2008 besloten om het vluchtschema van vfucht OR361 op woensdaÉ26 november te wijzigen als gevolg waaryan de vertrektijd werd aangepast van 08:20 uur naar 20:30 uur. De passagiers van de vlucht OR361 z'f n door de touroperator op maandag 24 november 2008 in kennis gesteld van deze w'g'ziging. Het is gebruikelijk dat een touroperator deze informatie verstrekt aangezien deze partij met de reizigers een reisovereenkomst is aangegaan en derhalve over de relevante (contact-)informatie beschikt. Bijgaand treft u aan de brief die TUI aan t
World of IJ rut




reisagenten heeft verstuurd omtrent de schemawijziging. De reisagenten hebben vervolgens depassa$ers zelf gelnformeerd. Passagiers die direct b.rj TUI hadden geboeh, bijvoorbeeld via internet of het call center zijn door TUI direqt op de hoogte gebracht en zijn in gelijke zin geïnformeerd. Passagiers die zich buiten Nederland bevonden en die ook gevolgen zouden gaan ondervinden van de vluchtschemawijziging zijn door de reisleiding van TUI ter pfaatse geïnformeerd.
Op dinsdag 25 noVernber 2008 heeft TUI besloten orn, vanuit haar hoedanigheid als touroperator, aan de passagiers van vlucht OR361 een compensatie aan te bieden van ê25,- voor de gemiste vàkantietijd als gevolg van de schernawijziging. Dit is eveneens gecommuniceerd door TUI aan de passagiers via een brief aan de reisagenten. De bewuste brief vindt u als bijlage bij deze brief. Door voornoemde handelswijze is voorkomen dat als gevolg van de uitgestelde vluchttijd reizigers op Schiphol Airport z[jn gestrand. ArkeFly merkt op dat ín de diverse media de indrurk wordt gewekt dat dit wel het geval is geweest, Deze berichtgeving is echter onjuist, Door de passagiers tijdig te informeren over de vluchtschemawijziging hebben, op I passagiers na, de passagiers zich op zijn vroegst 3 uur voor de nieuwe vertrektijd hoeven melden op Schíphol Airport. De I passagiers die zich toch gerneld hebben voor de oorspronkelijke vertrektijd hebben vouchers (één ter waarde van 6,25 en één ter waarde van 14,95) ontvanSen van ArkeFly voor drankjes en maaltijden.
In de avond van 2ó november 2008 bleek dat de nieuwe vertrektijd varr 20:30 uur niet gehaald zou worden en kwam er helaas nog ruim drie uur vertraging bij. Gedurende deze periode hebben de passagiers vouchers ontvangen voor verfrissingen conform artikel 9 van de Verordening26ll2OA4. Ten aanzien van de informatievoorzieningen voldoet ArkeFly aan de eisen die artikel
14 van de genoemde Verordening stelt. Door de grondaflrarrdelaar van ArkeFly is op de incheckbalie een stapel folders gezet waarin de passagiers hun rechten kunnen lezen.
Nadat de vlucht OR3ó1 is uitgevoerd door ArkeFly, heeft ArkeFly op verzoek van enkele passagiers een zogenaamde vertragingsverklaring uitgereikt. Bijgaand treft u deze veÉragingsverklaring aan. ArkeFly geeft hierín de duur, alsmede de oorzaak van de vertraging aan. ArkeFly heeft nimmer een beroep op overmacht gedaan dan wel anderszins getracht om de oozaak van de uitgestelde vluchtvoering buiten haarzelf te leggen. Ook op dit punt wordt in de media -helaas- een onjuist beeld gegeven. Zoals reeds aangegeven zal ArkeFly de eventuele schade die passagiers als gevolg van deze gang van zaken hebben geleden. afi,yikkelen op basis van de Verordening zffi120A4 dan wel andere van toepassing zijnde wet- en regelgeving' ArkeFly betreurt ten zeerste hoe de vluchtuitvoering van OR3ó1 is verlopen en zal haar uiterste best doen om een herhaling te voorkomen in het belang van haar passagiers, ArkeFly en haar moederbedrijf TUl. ArkeFly merkt ten slotte op dat zlj het betreurenswaardig víndt dat aan passagiers een onjuiste voorstelling van zaken wordt geschetst ten aanzien van de feiten en dat in de w$rld or \Z rut




media een beeld wordt weergegeven rondom bijvoorbeeld deze vlucht dat is gebaseerd op zeer eenzijdige informatie die wordt verstrekt door commerciële claimbureaus,
lk hoop u middels het bovenstaande voldoende geïnformeerd te hebben rondom de gang van zaken rondom de uitvoering van vlucht OR3ó1 op 26 november jl. en de omgang met de passagiers van deze vlucht. Indien dit niet het geval is, licht ik graag een en ander nader toe,
Met v.pierttfel[jke groet, Casper Maasdam
General Counsel ArkeFly

o
\fJorld of \,r' ful





-llJl'rl
3lta3e-z -lolrl
-!-l@ l"rlirrl El

@
_l
_l
_l
_l
__l Hegistration Airline Flight Version Flug Art _l l[@[f FF |rer- ÍrËNovoe Fffi- EF",r" Departure Arrival Pax davon Tr. __l s [28- FMS lTs:n FUA loÊro E* |rzu rl AFS: 0ff ItJperations F eplanned lrr?E ltr3s |tuzs los* |osr: ATrr:TFLr61 cTDT:
10:25
OTFÊ3 EruEft* FsrB |Gl, li*r tTrs ?l TB:ID:37 |sr lmod tË4 lorlro Addr/iew adresc on rËq of TFL Totil D I l??252 Ready 2Éi 1 li 2008 - 28/1 1i2008 C staÍl .i -t G -gl ,ii t




Vluchtdatum : 2ó november 2008 Vluchtnummer : OR 3ó1 Oorspronkelljk veÉrek :08.20 uur Route : Amsterdam - Aruba - Curagao

VERTRAGINGSBERICHT Geachte heer/mevrouw,
Woensdag 2ó november jongstleden is de ArkeFly vlucht OR 361 naar Aruba en Curagao vertraagd. Ten grondslag aan het oponthoud lag een vluchtschemawijziging binnen onze vloot.
Hierb'j ontvangt u een vertragingsverklaring gebaseerd op oorspronkelijke veftrektijd en actuele vertrektijd. Vluchtdatum 26 november 2008 Vluchtnummer oR 3ó1 Route Amsterdam - Aruba - Curagao Oorspronkelijke vertrekt'f d : 08.20 uur op 26 november 2008 Actuele vertrektijd 23.55 uur op 2ó november 20OB Met vriendelijke groet,
ArkeFly

wortd or \.2'rut





35t"g" t'l I

ARKE
Tsv mijdrecht@arke.nl
Íar
Eot'cn vluchtwljzlging
Darrrm 24-11-2008
Íotsd oantel pagrhal 1
van Holland lnternational Idlbon 053.4880830
Far
É.nm.r cs-ica@tui.nl
rur No(,oít6nd r{v Betfeft: Naam klant H. KROON Po$lbur t57 Vertrekdatum 26-1 1-2008 ?2004D lllls*ifr Bestemming cuRAcAo (NED. ANTTLLEN) Volrnoílàan 3 Ref.nummer 829776
226EGC RU3$S|
Tol r3Í {O 70 3Ze6@0
Itar {31 (q ru3a8Ê497
Geachte agent,
U heeít bovengenoemde kfant geboekt voor een reis naar bestenrming CURACAO (NED. ANTTLLEN),
\Mj infonnefen u hierbij over een wijziging irr de vluchten van uw klant. Het betreft de heenvluclrt.
Het vluchtschema is als volgt gewijzigct: scHEMAouD lreenvlucht : 26-11-2009 oR 361 AMS cuR 08:20uur SCHEMA NIEUW heenvtucht : 26-11-2008 oR 361 AMS cuR 20:s0 uur Uw klant kan reizen op de reeds toegezonden reispapieren. Wij adviseren uw klant te allen tijde vÍa het internet, teletekst oÍ onze reisleiding ter plaatse, de actuele vluchttijden te raadplegen. wij verzoeken u uw klant van deze wijziging op de hoogte te stellen. Voor vragen over dit bericht kunl u contact met ons opnenten op het vernrelde telefoonnuÍnmer,
Met vriendelijke groet,
Gustomer Support
TUI Nederland N.V.




Pagina 1 van 1 35t1" s

Van: Sclripltol balie Verzonden: wo 26-11-2008 B:41 Aan: Arkefly CSO
CC:
Onderwerp: vouchers
Bijlagen:
GOÊDEMORGEN CSO.
Hierbij de rrarnen en aantal vouclrers die ziirt uitElegeven voor de OR361 VAN 26NOV 2008 DE W- 2X VOUCHER
It
rl 2X VOUCI.IEÍt

2X VOUCHER
VAN TI 2X VOUCHËR

1{ 2X VOUCT-rEtt

2X VOUCHEÍI
DE HI 2X VOUCr-{Fr?
EI 2X VOUCHËIï
Met vriendelijke groet.
Monique Lambregts.
Schiphol Ba lie
TUI Nederland NV T +31(0)20,446.6399 Schiplrol F +31(0)20.648.4849 Schipltolweg l, NL-1118 AS Schirlhol E sc-h j plip!-lr-a-.lis-G'.'fu t nl Vertrckpassag.;e 104, NL- I11tJ AÍ.; lli:lrinltol I .tllnp-ded-and-nl

http : //owa/excharr gc/tfl c so/P o s t v u k %2 01 N/vcl uchers, ËMI.,?Cnt d=o peu r 7- r 2-2008




Byt*g.6

ARKV 2763
GRONINGEN
Kenmerk Customer Support | 857554 Betreft Vluchtwijziging
Telefoon 053 - 488 08 30
Fax 053 - 488 05 50
E-Mail
Datum 25 november 2008
Referentienummer : 857554/ SO TUtN Cliënten :ZIMMERMAN
75oo Vertrekdatum :1112612008 Forum 2
tr Jittlrïirt;Hfffi Beste reisagent,
Fax +31 (0) 53 435Í515
Maandag 24 november hebben wij u per brief geïnformeerd dat de vlucht naar Aruba Kamer van Koophande. en Curagao van 2ó november 2008 is gewijzigd naar nieuwe vertrektijd 20.30 uur. nr. zzlaBBBJ
tNG Bank
rekeningnr. 6s.el.7s:40 Omdat het een vluchtwijziging betreft van meer dan acht uur. bieden wij uw cliënten rekeningnr. ur.or.oi vanuit Arke/Holland International per perso on 25 euro korting aan voor de niet- Postbanl
genoten reistijd.
Jullie zullen zo spoedig mogelijk een extra nota ontvangen waarin de 25 euro korting per persoon is verwerkt. Wij vezoeken u vriendelijk uw cliënt over bovenstaande te informeren en danken u bij voorbaat hartelijk voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, TUI Nederland
Afdeling Verre Reizen
I
tÁ/ortd or w rul




jtjl*3è 1

VERTRAGINGSRAPPORT
Bestemming: AUA
Vlucht datum: 26-l I -08
Vlucht nr: OR 362
Route: AUA-CUR-AMS
Schema gepland: arr aua: 14.00 uur / dep aua: 14.50 uur Schema uitgevoerd: arr aua: 05.30 uur (+l)/ dep aua: 06.30 irur (+l) Vertragingsduur: l5 uur /30 min
Aantal pax: HI: / A: / SO:
Info aan passagiers: ivm vloottechnische vertraging Maandag24llJ
Maandag 24111 rnail ontvangen van Arkefly van een schemawijziging van l2 uur voor a.s. woensdag 26lll, Dit in verband met een vloottechnische vertraging. Diezelfde dag hebben we de transfers verlaat naar 0 I .00 uur 's nachts (do 27 11 I ). Hotels ingelicht, garantiebrief gegeven vool' extra nacht kamer, lunclr ter waarde $ I 5 en diner ter waarde van S25 in alle betreffende hotels. Ook hebben we de nieuwe infornratie in alle betrefÍ'ende hotels opgehangen op de borden en achtelgelaten in de boeken en alle gasten lrebben persoonlrjk op de l Dit is door Ron van Londen, arl Wij lcregen ter plaatse veel vragen hoe het zou zi.in ivrn openbaar vervoer bi.j aanl



VERTRAGINGSRAPPORT

Datum 27-11
Naam Stacy de Raadt
Bestemming CUR
Vlucht oR361t362

-EONïACTPË"RSOON' ***"- DAG / TIJD MËtDING
24-11 Màïl onïVángén Van'-" 926:rï OR3611362 ". ^ Tl ófel s v; rl ën dë lïët-T*nác frt*ï n ëi-AïiË i
08-00 Christel, Station Totaal 12 uur In sommige gevallen kunnen gasten zelf manager Ron en CSC Dep 05.10 Ar 03.40 kiezen waar ze willen eten twv 25 dollar. Waar geen plaats meer in de hotels was heb jk ander hotel gezocht voor gasten incl diner, Alle gasten geïnformeerd dmv fax. Ophaaltijden iom TMC veranderd. Info's donderdag ochtend vezet naar vrijdag en sommige bezoeken verzet of geannuleerd.
24-11 Stagaire van Arkefly garantiebrieven laten
09.00 versturen naar aÍle acco's.
26-11 Telefoon van TMC over Vlucht heeft nog 4 uur vertraging Omdat wij in hotels waren en dit niet tijdig
10.15 het verzetten van tryden. opgelopen. Dep 08.00 Ar 07.00 wisten heeft TMC fax moeten sturen om Geen telefoon van CSO nieuwe tijden door te geven aan de of Arkeflv gasten.
27-11 Wrj bij check in
04.00

27-11 Check in open
05.00

27-11 WU brj check in
04.00

27-11 Vertrek toestel
08.00




VERTREKKEN: doorgeven van de faxen waren sommige gasten niet op de hoogte van de | . op woensdag wat telefoontjês gehau ópáe nood van gasren dÍe boos waren

AANKOMSTEN: Aangezien het ook regênde r raren gasten geërgerd,

Per pax minimaal 25 dollar voor het diner. Al onzê gasten hebben een kamer gekrcgen In hun eigen hotel of eên ander hotel, Verder op de luchthaven een snackvoucher twv 25 gutden.