Bijlage A
Inspectierapport inzake ArkeFly vlucht OR361
Algemeen
Naar aanleiding van het tv-programma EénVandaag van 28 november 2008 en de vragen van kamerlid
Roemer hierover is de Inspectie Verkeer en Waterstaat (hierna te noemen: de Inspectie) een onderzoek
gestart bij luchtvaartmaatschappij ArkeFly aangaande haar vlucht OR361 Amsterdam-Curaçao van 26
november 2008.
Het onderzoek strekte ertoe om na te gaan of de luchtvaartmaatschappij ten aanzien van
bovengemelde vlucht EU-verordening 261/2004 (verder te noemen: de Verordening) correct heeft
nageleefd.
De uitzending EénVandaag van 28 november 2008
In de uitzending werd door de heer Hendrik Noorderhaven, directeur van het bedrijf EUclaim, gesteld,
dat luchtvaartmaatschappijen regelmatig "over de ruggen van passagiers" vluchten annuleren als ze
het desbetreffende vliegtuig voor meer geld kunnen verhuren of inzetten op een andere vlucht. Als
voorbeeld werd bovengemelde vlucht OR361 genomen. Volgens de heer Noorderhaven hebben de
passagiers op die vlucht recht op een schadeloosstelling van 600,-.
Reactie van ArkeFly
In reactie op genoemde uitzending heeft ArkeFly in haar hierbij gevoegde brief (met bijlagen) van 9
december 2008 (bijlage 1), kenmerk CMA, desgevraagd onder meer het volgende verklaard aan de
IVW.
ArkeFly verhuurt, evenals andere luchtvaartmaatschappijen, incidenteel haar toestellen. Gedurende 25
en 26 november 2008 heeft zij een toestel verhuurd aan de Engelse autoriteiten1 voor een vlucht van
Stansted naar Kingston (Jamaica). Normaliter zorgt ArkeFly ervoor dat haar passagiers geen hinder
ondervinden van deze werkwijze door een ander toestel uit haar vloot in te zetten of een toestel van
een andere luchtvaartmaatschappij in te huren. Op maandag 24 november 2008 bleek echter dat deze
oplossingen slechts mogelijk waren onder voorwaarden die voor ArkeFly financieel en operationeel niet
verantwoord waren.
Zij koos er daarom voor datzelfde toestel aansluitend aan de vlucht Stansted - Kingston in te zetten
voor bovengemelde vlucht OR361, als gevolg waarvan de vertrektijd van die vlucht werd gewijzigd van
08:20 uur naar 20:30 uur, en de passagiers hierover vooraf te informeren.
Nog dezelfde dag (dus op 24 november) zijn de passagiers voor vlucht OR361 in kennis gesteld van
deze wijziging via TUI en diens reisagentschappen, aangezien zij, en niet ArkeFly, over de
contactgegevens van deze passagiers beschikten. Passagiers die zich buiten Nederland bevonden en die
ook gevolgen zouden ondervinden van de vluchtschemawijziging zijn door de reisleiding van TUI ter
plaatse geïnformeerd.
Acht passagiers hebben zich evenwel op Schiphol aangemeld voor de oorspronkelijke vertrektijd. Die
passagiers hebben vouchers ontvangen van ArkeFly voor drankjes en maaltijden: één ter waarde van
6,25 en één ter waarde van 14,95.
In de avond van 26 november 2008 bleek dat de nieuwe vertrektijd van 20:30 uur voor vlucht OR361
met drie uur werd uitgesteld.2 Gedurende deze vertraging hebben de passagiers vouchers ontvangen
voor verfrissingen.
ArkeFly meldt dat zij de eventuele schade die passagiers als gevolg van deze gang van zaken hebben
geleden, zal afwikkelen op basis van de geldende regelgeving, waaronder de Verordening. Zij betreurt
1 i.c. de Department of Immigration
2 De vertraging werd volgens ArkeFly opgelopen op de vlucht voorafgaand aan de vlucht OR361. Er werd een vertraging
opgelopen van 2 uur en 23 minuten op de luchthaven van Stansted (STN) als gevolg van een verplichte security check en op
Kingston Airport (KIN) werd een vertraging opgelopen van 26 minuten als gevolg van restricties op de vergeven slots (restrictions
at departure airport with Air Traffic Flow Management restriction).
---
Bijlage A
het ten zeerste hoe de uitvoering van vlucht OR361 is verlopen en zal haar uiterste best doen om een
herhaling te voorkomen in het belang van haar passagiers, ArkeFly en haar moederbedrijf TUI.
Bevindingen van de Inspectie
Vertraging of een annulering?
Vastgesteld dient te worden of vlucht OR361 is geannuleerd of vertraagd. Immers, ingevolge de
Verordening heeft een passagiers bij een annulering wel, maar bij een vertraging geen recht op
compensatie. Bij een annulering van vlucht OR361 hebben de passagiers, gelet op artikel 7, eerste lid
van Verordening en gegeven de vliegafstand van die vlucht, ieder recht op 600,-.
Ingevolge artikel 2, onderdeel l, van de Verordening wordt voor de toepassing van deze verordening
onder "annulering" verstaan het niet uitvoeren van een geplande vlucht waarop ten minste één plaats
was geboekt.
Uit de brief van ArkeFly van 9 december 2008 en het door haar overgelegde overzicht uit het
vluchtregistratiesysteem (bijlage 2) blijkt, dat vlucht OR361 van woensdag 26 november nog dezelfde
dag, met een vertraging van 15 uur en 35 minuten is uitgevoerd. Die vertraging is blijkens een door
ArkeFly overgelegde vertragingsverklaring (bijlage 3) die zij op verzoek aan enkele passagiers heeft
uitgereikt, veroorzaakt door een vluchtschemawijziging binnen haar vloot. ArkeFly spreekt van een
`vlootprobleem', in eerdergenoemde tv-uitzending heeft de heer Noorderhaven het over
`flowprobleem'. Wat daarvan ook moge zijn, de Verordening voorziet niet in regels over vlootplanning
en verbiedt niet dat vluchten worden vertraagd dan wel geannuleerd. Daarbij komt, dat het in de
commerciële luchtvaart niet ongebruikelijk is dat luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen aan elkaar
verhuren of inzetten voor andere vluchten. Ook andere regelgeving verzet zich niet tegen het
vertragen of annuleren van vluchten dan wel tegen het uitlenen van luchtvaartuigen door
luchtvaartmaatschappijen. Dit kan hooguit leiden tot een oordeel over het (vlucht)management van
ArkeFly, maar leidt op zichzelf niet tot een actie.
Immers, nu ArkeFly genoegzaam heeft aangetoond dat vlucht OR361 wel is uitgevoerd, zij het met een
(ruime) vertraging, hebben de passagiers op die vlucht, gelet op de definitie van het begrip `annulering'
in de Verordening, geen recht op compensatie als bedoeld in artikel 7 van de Verordening.
Verzorging
Ingevolge artikel 6, eerste lid, van de Verordening, voor zover hier van belang, heeft een passagier
recht op verzorging als bedoeld in artikel 9 van de Verordening wanneer een luchtvaartmaatschappij,
die de vlucht uitvoert, redelijkerwijs kan verwachten dat de vlucht een vertraging tot na de geplande
vertrektijd oploopt. De soort verzorging is afhankelijk gesteld van de vliegafstand en de duur van de
vertraging.
Blijkens haar brief van 9 december 2008 heeft ArkeFly de passagiers laten informeren over de
schemawijziging van vlucht OR361 teneinde te voorkomen dat zij onnodig op de luchthaven zouden
moeten wachten. Het door haar overgelegde bericht aan de reisagenten over de
vluchtschemawijziging, gedateerd 24 november 2008, onderbouwt deze verklaring (bijlage 4).
Voorts blijkt uit een door ArkeFly overgelegde lijst van verstrekte vouchers (bijlage 5) dat aan acht met
naam genoemde passagiers voor vlucht OR361, die kennelijk toch in de ochtend van 26 november
2008 naar Schiphol waren afgereisd, ieder twee vouchers zijn verstrekt.
Terugbetaling van het ticket
Ingevolge artikel 6, eerste lid, mogen passagiers na vijf uur vertraging afzien van verder reizen. Zij
hebben dan recht op terugbetaling van het ticket. Niet is gebleken dat passagiers aan ArkeFly hebben
aangegeven af te willen zien van vlucht OR361. Verder onderzoek naar de naleving door ArkeFly van
dit artikel is dan ook niet nodig.
---
Bijlage A
Informatie over de passagiersrechten
Uit artikel 14, tweede lid, van de Verordening volgt, dat een luchtvaartmaatschappij die de vlucht
uitvoert de passagiers wier vlucht minstens twee uur vertraging heeft een schriftelijke mededeling
bezorgt waarin de regels voor compensatie en bijstand overeenkomstig deze Verordening zijn
uiteengezet. Ook dienen de passagiers in schriftelijke vorm gegevens te worden verstrekt die nodig zijn
om contact op te nemen met, in dit geval, de Inspectie.
In haar brief van 9 december 2008 stelt ArkeFly zich op het standpunt dat zij heeft voldaan aan
vorengemelde informatieplicht, daar haar grondafhandelaar op de incheckbalie een stapel folders heeft
gelegd waarin de passagiers hun rechten kunnen lezen.
De Inspectie achtte deze handelswijze, gelet op de bewoording van bovengemeld artikellid, in eerste
instantie onvoldoende en heeft ArkeFly hiervan op de hoogte gesteld.
Bij e-mail (met bijlage) van 14 januari 2009 geeft ArkeFly toe dat de folders niet actief zijn uitgedeeld,
maar dat de passagiers in het ticket/voucherboekje dat zij na boeking van de vlucht hebben ontvangen
reeds zijn geïnformeerd over hun recht op verzorging in geval van vertragingen alsmede over de
mogelijkheid om hun ticket te annuleren bij vertragingen van langer dan 5 uur. Ook zijn daarbij de
gegevens verstrekt die nodig zijn om contact op te nemen met de Inspectie.
Gelet hierop heeft ArkeFly naar het oordeel van de Inspectie in het onderhavige geval voldaan aan haar
informatieverplichting ingevolge de Verordening.
Schadeloosstelling door ArkeFly
In de uitzending wordt geklaagd over de 25,- die de passagiers van vlucht OR361 zou zijn
aangeboden.
Zoals hierboven reeds opgemerkt hebben de passagiers geen recht op compensatie ingevolge de
Verordening aangezien hier geen sprake is van een annulering, maar van een vertraging van de vlucht.
Gebleken is dat de 25,- door TUI, in haar hoedanigheid als touroperator, aan de passagiers is
aangeboden (bijlage 6) als schadeloosstelling voor de gemiste vakantietijd als gevolg van de
schemawijziging. Dit is derhalve een civielrechtelijke aangelegenheid tussen de passagiers en TUI als
touroperator. De Inspectie heeft in dezen geen bevoegdheden. Als een passagier er niet uitkomt met
TUI over de redelijkheid van de schadeloosstelling voor de gemiste vakantietijd is er sprake van een
geschil dat kan worden voorgelegd aan de Geschillencommissie reizen.
Conclusie
De Verordening noch andere ((inter)nationale) regelgeving verzet zich tegen het vertragen dan wel
annuleren van vluchten. Als een vlucht wordt vertraagd of geannuleerd dient een
luchtvaartmaatschappij in overeenstemming met de Verordening te handelen.
Naar het algemeen oordeel van de Inspectie heeft ArkeFly ten aanzien van de vertraagde vlucht OR361
niet in strijd gehandeld met de Verordening. De inspectie wijst er ten slotte op, dat haar uit eerdere
inspecties bij en klachten over ArkeFly niet is gebleken, dat deze luchtvaartmaatschappij de
Verordening structureel niet naleeft.
---
Inspectie Verkeer & Waterstaat
Ter attentie van
Per e-mail:
Kenmerk CMA
streft Vlucht OR361 d.d.26 november 2008
Telefoon O2O 8921420
Fax
E-mail
Datum December 9, 2008
TUI Airlines Nederlarrd B.V. Geachte
Volmerlaan 3
2288 GC RilEwijk
Corr'esponden tieadres Op uw veruoek zet ík namens TUlAirlines Nederland B.V, (hierna "ArkeFly") hierb'1j
Postbus 75ó07
1 11 I ZR Schiphol-Triport schriftefijk de gangvan zaken uiteen rondom vlucht OR3ó1 van 2ó november jl.
Eeech Avenue 43
1 t 19 RA Schiphol-Rijk ArkeFly is een luchtvaartmaatschappij die volledig eigendom is van TUI Nederland N.V.
Tel.rll (0)208921400
Fax +31 (0) 20 8921345 (hierna 'TUl"). De hoofdactiviteit van ArkeFly bestaat uit het vervoeren van passagiers
die een pakketreis hebben gekocht bij een touroperatormerk van TUl. Daarnaast
Factuuradres verhuurt ArkeFly, zoals iedere andere airline, ook haar toestellen incidenteel aan
Postbus 1775
2280 tlT Rijswifr derden. Dat is deze keer ook gebeurd, ArkeFly heeft een toestelverhuurd aan de
Engelse autoÍíteiten voor een vlucht van Stansted naar Kingston. Jamaica gedurende
Karner van Koophandel 25 en 2ó november 2008.
nr.27098512
ABN AMRO Amsterdam
rek.nr. 52.80.49.259 EUR Normaliter zorgt ArkeFly ervoor dat de passagiers hier geen hinder van ondervinden,
IBAN EUR door bijvoorbeeld een ander toestel uit de vloot in te zetten of dat een ander toestel
N143A8N40528049259
rck.nr. 52.81,40.1ó7 USD van een andere luchtvaartmaatschapplj wordt ingehuurd. Op maandag24 november
IBAN USD 2008 bleek echter dat deze oplossingen slechts alleen mogelÍjk waren onder
N1.154IJNA05281401ó7 voorwaarden die voor ArkeFly financieel en operatíoneel niet verantwoord waren.
SWIFT:ABNANL2A
BTW-numrner Op rnaand ag24 november 2008 stond ArkeFly derhalve voor de keuze om óf verder
Nur04ó.37.295801 te zoeken naar een vervangend toestel met de kans dat dit niet zou lukken en de
passagÍers vertraagd op Schiphol zouden staan, óf om ons eigen toestel aansluitend
aan de vlucht Stansted-Kingston in te plannen en de passagiers hierover vooraf te
informeren zodat niemand zou stranden op Schiphol.
Uiteindelijk is op maandag24 november 2008 besloten om het vluchtschema van
vfucht OR361 op woensdaÉ26 november te wijzigen als gevolg waaryan de vertrektijd
werd aangepast van 08:20 uur naar 20:30 uur. De passagiers van de vlucht OR361 z'f n
door de touroperator op maandag 24 november 2008 in kennis gesteld van deze
w'g'ziging. Het is gebruikelijk dat een touroperator deze informatie verstrekt aangezien
deze partij met de reizigers een reisovereenkomst is aangegaan en derhalve over de
relevante (contact-)informatie beschikt. Bijgaand treft u aan de brief die TUI aan
t
World of IJ rut
reisagenten heeft verstuurd omtrent de schemawijziging. De reisagenten hebben
vervolgens depassa$ers zelf gelnformeerd. Passagiers die direct b.rj TUI hadden
geboeh, bijvoorbeeld via internet of het call center zijn door TUI direqt op de hoogte
gebracht en zijn in gelijke zin geïnformeerd.
Passagiers die zich buiten Nederland bevonden en die ook gevolgen zouden gaan
ondervinden van de vluchtschemawijziging zijn door de reisleiding van TUI ter pfaatse
geïnformeerd.
Op dinsdag 25 noVernber 2008 heeft TUI besloten orn, vanuit haar hoedanigheid als
touroperator, aan de passagiers van vlucht OR361 een compensatie aan te bieden van
ê25,- voor de gemiste vàkantietijd als gevolg van de schernawijziging. Dit is eveneens
gecommuniceerd door TUI aan de passagiers via een brief aan de reisagenten. De
bewuste brief vindt u als bijlage bij deze brief.
Door voornoemde handelswijze is voorkomen dat als gevolg van de uitgestelde
vluchttijd reizigers op Schiphol Airport z[jn gestrand. ArkeFly merkt op dat ín de
diverse media de indrurk wordt gewekt dat dit wel het geval is geweest, Deze
berichtgeving is echter onjuist, Door de passagiers tijdig te informeren over de
vluchtschemawijziging hebben, op I passagiers na, de passagiers zich op zijn vroegst 3
uur voor de nieuwe vertrektijd hoeven melden op Schíphol Airport. De I passagiers
die zich toch gerneld hebben voor de oorspronkelijke vertrektijd hebben vouchers (één
ter waarde van 6,25 en één ter waarde van 14,95) ontvanSen van ArkeFly voor
drankjes en maaltijden.
In de avond van 2ó november 2008 bleek dat de nieuwe vertrektijd varr 20:30 uur niet
gehaald zou worden en kwam er helaas nog ruim drie uur vertraging bij. Gedurende
deze periode hebben de passagiers vouchers ontvangen voor verfrissingen conform
artikel 9 van de Verordening26ll2OA4.
Ten aanzien van de informatievoorzieningen voldoet ArkeFly aan de eisen die artikel
14 van de genoemde Verordening stelt. Door de grondaflrarrdelaar van ArkeFly is op
de incheckbalie een stapel folders gezet waarin de passagiers hun rechten kunnen
lezen.
Nadat de vlucht OR3ó1 is uitgevoerd door ArkeFly, heeft ArkeFly op verzoek van
enkele passagiers een zogenaamde vertragingsverklaring uitgereikt. Bijgaand treft u
deze veÉragingsverklaring aan. ArkeFly geeft hierín de duur, alsmede de oorzaak van
de vertraging aan. ArkeFly heeft nimmer een beroep op overmacht gedaan dan wel
anderszins getracht om de oozaak van de uitgestelde vluchtvoering buiten haarzelf te
leggen. Ook op dit punt wordt in de media -helaas- een onjuist beeld gegeven.
Zoals reeds aangegeven zal ArkeFly de eventuele schade die passagiers als gevolg van
deze gang van zaken hebben geleden. afi,yikkelen op basis van de Verordening
zffi120A4 dan wel andere van toepassing zijnde wet- en regelgeving'
ArkeFly betreurt ten zeerste hoe de vluchtuitvoering van OR3ó1 is verlopen en zal
haar uiterste best doen om een herhaling te voorkomen in het belang van haar
passagiers, ArkeFly en haar moederbedrijf TUl.
ArkeFly merkt ten slotte op dat zlj het betreurenswaardig víndt dat aan passagiers een
onjuiste voorstelling van zaken wordt geschetst ten aanzien van de feiten en dat in de
w$rld or \Z rut
media een beeld wordt weergegeven rondom bijvoorbeeld deze vlucht dat is
gebaseerd op zeer eenzijdige informatie die wordt verstrekt door commerciële
claimbureaus,
lk hoop u middels het bovenstaande voldoende geïnformeerd te hebben rondom de
gang van zaken rondom de uitvoering van vlucht OR3ó1 op 26 november jl. en de
omgang met de passagiers van deze vlucht. Indien dit niet het geval is, licht ik graag
een en ander nader toe,
Met v.pierttfel[jke groet,
Casper Maasdam
General Counsel ArkeFly
o
\fJorld of \,r' ful
-llJl'rl
3lta3e-z -lolrl
-!-l@ l"rlirrl El
@
_l
_l
_l
_l
__l Hegistration Airline Flight Version Flug Art
_l l[@[f FF |rer- ÍrËNovoe Fffi- EF",r"
Departure Arrival Pax davon Tr.
__l s [28- FMS lTs:n FUA loÊro E* |rzu rl
AFS: 0ff ItJperations F eplanned
lrr?E ltr3s |tuzs los* |osr: ATrr:TFLr61 cTDT:
10:25
OTFÊ3 EruEft* FsrB |Gl, li*r tTrs ?l TB:ID:37
|sr lmod tË4 lorlro Addr/iew adresc on rËq of TFL Totil D
I l??252
Ready 2Éi 1 li 2008 - 28/1 1i2008
C staÍl .i -t G -gl ,ii t
Vluchtdatum : 2ó november 2008
Vluchtnummer : OR 3ó1
Oorspronkelljk veÉrek :08.20 uur
Route : Amsterdam - Aruba - Curagao
VERTRAGINGSBERICHT
Geachte heer/mevrouw,
Woensdag 2ó november jongstleden is de ArkeFly vlucht OR 361 naar Aruba en
Curagao vertraagd. Ten grondslag aan het oponthoud lag een vluchtschemawijziging
binnen onze vloot.
Hierb'j ontvangt u een vertragingsverklaring gebaseerd op oorspronkelijke
veftrektijd en actuele vertrektijd.
Vluchtdatum 26 november 2008
Vluchtnummer oR 3ó1
Route Amsterdam - Aruba - Curagao
Oorspronkelijke vertrekt'f d : 08.20 uur op 26 november 2008
Actuele vertrektijd 23.55 uur op 2ó november 20OB
Met vriendelijke groet,
ArkeFly
wortd or \.2'rut
35t"g" t'l
I
ARKE
Tsv mijdrecht@arke.nl
Íar
Eot'cn vluchtwljzlging
Darrrm 24-11-2008
Íotsd oantel pagrhal 1
van Holland lnternational
Idlbon 053.4880830
Far
É.nm.r cs-ica@tui.nl
rur No(,oít6nd r{v Betfeft: Naam klant H. KROON
Po$lbur t57 Vertrekdatum 26-1 1-2008
?2004D lllls*ifr Bestemming cuRAcAo (NED. ANTTLLEN)
Volrnoílàan 3 Ref.nummer 829776
226EGC RU3$S|
Tol r3Í {O 70 3Ze6@0
Itar {31 (q ru3a8Ê497
Geachte agent,
U heeít bovengenoemde kfant geboekt voor een reis naar bestenrming CURACAO (NED.
ANTTLLEN),
\Mj infonnefen u hierbij over een wijziging irr de vluchten van uw klant. Het betreft de
heenvluclrt.
Het vluchtschema is als volgt gewijzigct:
scHEMAouD lreenvlucht : 26-11-2009 oR 361 AMS cuR 08:20uur
SCHEMA NIEUW heenvtucht : 26-11-2008 oR 361 AMS cuR 20:s0 uur
Uw klant kan reizen op de reeds toegezonden reispapieren.
Wij adviseren uw klant te allen tijde vÍa het internet, teletekst oÍ onze reisleiding ter
plaatse, de actuele vluchttijden te raadplegen.
wij verzoeken u uw klant van deze wijziging op de hoogte te stellen.
Voor vragen over dit bericht kunl u contact met ons opnenten op het vernrelde
telefoonnuÍnmer,
Met vriendelijke groet,
Gustomer Support
TUI Nederland N.V.
Pagina 1 van 1 35t1" s
Van: Sclripltol balie Verzonden: wo 26-11-2008 B:41
Aan: Arkefly CSO
CC:
Onderwerp: vouchers
Bijlagen:
GOÊDEMORGEN CSO.
Hierbij de rrarnen en aantal vouclrers die ziirt uitElegeven voor de OR361 VAN 26NOV 2008
DE W- 2X VOUCHER
It
rl 2X VOUCI.IEÍt
2X VOUCHER
VAN TI 2X VOUCHËR
1{ 2X VOUCT-rEtt
2X VOUCHEÍI
DE HI 2X VOUCr-{Fr?
EI 2X VOUCHËIï
Met vriendelijke groet.
Monique Lambregts.
Schiphol Ba lie
TUI Nederland NV T +31(0)20,446.6399
Schiplrol F +31(0)20.648.4849
Schipltolweg l, NL-1118 AS Schirlhol E sc-h j plip!-lr-a-.lis-G'.'fu t nl
Vertrckpassag.;e 104, NL- I11tJ AÍ.; lli:lrinltol I .tllnp-ded-and-nl
http : //owa/excharr gc/tfl c so/P o s t v u k %2 01 N/vcl uchers, ËMI.,?Cnt d=o peu r 7- r 2-2008
Byt*g.6
ARKV 2763
GRONINGEN
Kenmerk Customer Support | 857554
Betreft Vluchtwijziging
Telefoon 053 - 488 08 30
Fax 053 - 488 05 50
E-Mail
Datum 25 november 2008
Referentienummer : 857554/ SO
TUtN Cliënten :ZIMMERMAN
75oo Vertrekdatum :1112612008
Forum 2
tr Jittlrïirt;Hfffi Beste reisagent,
Fax +31 (0) 53 435Í515
Maandag 24 november hebben wij u per brief geïnformeerd dat de vlucht naar Aruba
Kamer van Koophande. en Curagao van 2ó november 2008 is gewijzigd naar nieuwe vertrektijd 20.30 uur.
nr. zzlaBBBJ
tNG Bank
rekeningnr. 6s.el.7s:40 Omdat het een vluchtwijziging betreft van meer dan acht uur. bieden wij uw cliënten
rekeningnr. ur.or.oi vanuit Arke/Holland International per perso on 25 euro korting aan voor de niet-
Postbanl
genoten reistijd.
Jullie zullen zo spoedig mogelijk een extra nota ontvangen waarin de 25 euro korting
per persoon is verwerkt.
Wij vezoeken u vriendelijk uw cliënt over bovenstaande te informeren en danken u
bij voorbaat hartelijk voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
TUI Nederland
Afdeling Verre Reizen
I
tÁ/ortd or w rul
jtjl*3è 1
VERTRAGINGSRAPPORT
Bestemming: AUA
Vlucht datum: 26-l I -08
Vlucht nr: OR 362
Route: AUA-CUR-AMS
Schema gepland: arr aua: 14.00 uur / dep aua: 14.50 uur
Schema uitgevoerd: arr aua: 05.30 uur (+l)/ dep aua: 06.30 irur (+l)
Vertragingsduur: l5 uur /30 min
Aantal pax: HI: / A: / SO:
Info aan passagiers: ivm vloottechnische vertraging
Maandag24llJ
Maandag 24111 rnail ontvangen van Arkefly van een schemawijziging van l2 uur voor
a.s. woensdag 26lll, Dit in verband met een vloottechnische vertraging. Diezelfde dag
hebben we de transfers verlaat naar 0 I .00 uur 's nachts (do 27 11 I ). Hotels ingelicht,
garantiebrief gegeven vool' extra nacht kamer, lunclr ter waarde $ I 5 en diner ter waarde
van S25 in alle betreffende hotels. Ook hebben we de nieuwe infornratie in alle
betrefÍ'ende hotels opgehangen op de borden en achtelgelaten in de boeken en alle gasten
lrebben persoonlrjk op de l
VERTRAGINGSRAPPORT
Datum 27-11
Naam Stacy de Raadt
Bestemming CUR
Vlucht oR361t362
-EONïACTPË"RSOON' ***"-
DAG / TIJD MËtDING
24-11 Màïl onïVángén Van'-" 926:rï OR3611362 ". ^
Tl ófel s v; rl ën dë lïët-T*nác frt*ï n ëi-AïiË i
08-00 Christel, Station Totaal 12 uur In sommige gevallen kunnen gasten zelf
manager Ron en CSC Dep 05.10 Ar 03.40 kiezen waar ze willen eten twv 25 dollar.
Waar geen plaats meer in de hotels was
heb jk ander hotel gezocht voor gasten
incl diner, Alle gasten geïnformeerd dmv
fax. Ophaaltijden iom TMC veranderd.
Info's donderdag ochtend vezet naar
vrijdag en sommige bezoeken verzet of
geannuleerd.
24-11 Stagaire van Arkefly garantiebrieven laten
09.00 versturen naar aÍle acco's.
26-11 Telefoon van TMC over Vlucht heeft nog 4 uur vertraging Omdat wij in hotels waren en dit niet tijdig
10.15 het verzetten van tryden. opgelopen. Dep 08.00 Ar 07.00 wisten heeft TMC fax moeten sturen om
Geen telefoon van CSO nieuwe tijden door te geven aan de
of Arkeflv gasten.
27-11 Wrj bij check in
04.00
27-11 Check in open
05.00
27-11 WU brj check in
04.00
27-11 Vertrek toestel
08.00
VERTREKKEN: doorgeven van de faxen waren sommige gasten niet op de
hoogte van de | . op woensdag wat telefoontjês gehau ópáe nood van gasren
dÍe boos waren
AANKOMSTEN: Aangezien het ook regênde r raren gasten geërgerd,
Per pax minimaal 25 dollar voor het diner. Al onzê gasten hebben een kamer gekrcgen In hun eigen hotel of eên ander
hotel, Verder op de luchthaven een snackvoucher twv 25 gutden.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat