Gemeente Soest

.

Resultaten onderzoek: Waar staat je gemeente

10 maart

Afgelopen najaar heeft de gemeente Soest meegedaan aan het onderzoek `Waar staat je gemeente'. Hiermee is het functioneren van de gemeente Soest inzichtelijk gemaakt. Bovendien kunnen de resultaten van dit onderzoek vergeleken worden ten opzichte van andere deelnemende gemeenten met eenzelfde omvang.

Afgelopen najaar kregen 1200 willekeurige inwoners en 400 bezoekers van één van de gemeentelijke loketten een vragenlijst van waarstaatjegemeente.nl. Daarin werd hun mening gevraagd over de eigen woonomgeving, het gemeentebestuur, de gemeentelijke regels en de gemeentelijke dienstverlening.

Deze week wordt een speciale krant met de resultaten huis-aan-huis verspreid. Inwoners die een ja-nee of nee-nee sticker op de brievenbus hebben, krijgen deze krant niet. Als zij wel een exemplaar willen ontvangen, dan kunnen ze een krant ophalen op het gemeentehuis aan het Raadhuisplein.

De krant kunt u ook downloaden: U kunt dit bestand openen met de Acrobat Reader Waar staat je gemeente

Onderzoeksresultaten

In het onderzoek is een onderscheid gemaakt in zes burgerrollen: de burger als kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. Iedere burgerrol is samengesteld uit verschillende indicatoren. Hier volgt een korte samenvatting van de resultaten per burgerrol.

De burger als kiezer

Het eindcijfer voor de rol van kiezer is voor de gemeente Soest een
5,5, dit is een tiende hoger dan het gemiddelde cijfer ten opzichte van de andere gemeenten. De kiezer is gematigd negatief over de invloed die hij of zij heeft op wat er in de gemeente gebeurt; dat valt te destilleren uit het kruisen van de antwoorden in Tabel 10A,a:

Als kiezer heb ik invloed op wat er in de gemeente gebeurt, waar 35% ontevreden tot zeer ontevreden is, én de antwoorden in de tabellen 10B, e: de gemeente wordt goed bestuurd: 13 % (zeer)ontevreden en 11 Welk rapportcijfer geeft u de gemeentelijke organisatie: 6,3

De burger als klant

De inwoners van Soest zijn over het algemeen tevreden over de dienstverlening van de gemeente.

De waardering voor de deskundigheid van medewerkers en de verkregen informatie zijn bij Soest gelijk aan het gemiddelde van de referentiegroep, de wachttijd voor de loketten ligt iets lager. Inwoners maken meer gebruik van digitale dienstverlening via het Digitaal Loket dan in 2007: Nu gebruikt 29 procent het Digitaal Loket, terwijl dit 2007 nog 17,5 procent was.

De burger als onderdaan

De gemeente Soest reageert adequaat op meldingen, klachten of bezwaren. Soest komt op een percentage van 5,6 procent aan gegronde beroep- en bezwaarschriften. Dit is voor Soest vertaald in het rapportcijfer 9.5.

Het oordeel van de inwoners over veiligheid in de buurt voor de gemeente Soest is een 6.8, dit is een tiende onder het gemiddelde van een 6.9. De leefbaarheid in de buurt wordt gewaardeerd met een 7.3, een tiende lager dan het gemiddelde van een 7.4.

Het totale rapportcijfer voor de burgerrol Onderdaan komt voor de gemeente Soest op een 6.1, dat is een tiende boven het gemiddelde rapportcijfer in vergelijking met andere gemeenten met dezelfde omvang.

De burger als partner

De gemeente betrekt burgers in voldoende mate bij de totstandkoming van beleid. Inwoners zijn voldoende betrokken bij de totstandkoming van gemeentelijke plannen, de gemeente is geinteresseerd in de mening van haar burgers en inwoners hebben voldoende inspraakmogelijkheden op gemeentelijke plannen.

Het totale rapportcijfer voor de burgerrol Partner is een 5.2 voor de gemeente Soest, dat is een tiende hoger dan het gemiddelde van een 5.1.

De burger als wijkbewoner

Voor de rol van burger als wijkbewoner zijn een aantal indicatoren ontwikkeld, die vervolgens in verschillende vragen zijn vertaald.

Op de vraag of er voldoende voorzieningen in de gemeente zijn, krijgt Soest een wisselende beoordeling. De uitschieters, ten opzichte van het gemiddelde, naar beneden zijn: de winkels in de gemeente (6.7), uitgaan (5.5) welzijnsvoorzieningen (5.3) en zorgvoorzieningen (6.1). Voor de overige onderdelen cultuur, verenigingen en clubs en sportvoorzieningen werd een beoordeling gegeven, dat ongeveer gelijk is aan de gemiddelde score.

Soest scoort goed op bereikbaarheid met de auto en het openbaar vervoer. Op alle onderdelen krijgt de gemeente een waardering boven het gemiddelde. Vooral het openbaar vervoer wordt ruim voldoende beoordeeld. De indicator is het onderdeel of er voldoende wegen, fietspaden aanwezig zijn en of de verkeersveiligheid als goed wordt ervaren. De fietsvriendelijkheid wordt als ruim voldoende beoordeeld met een 7.3. De verkeersveiligheid in de buurt wordt met een 5.8 gewaardeerd, tweetiende onder het gemiddelde.

De burger als belastingbetaler

Soest scoort een 6.5 voor de burgerrol `belastingbetaler'. De gemeente krijgt op alle onderdelen een hogere beoordeling dan het gemiddelde.

U kunt dit bestand openen met de Acrobat Reader Rapport Waar staat je gemeente