.
Resultaten onderzoek: Waar staat je gemeente
10 maart
Afgelopen najaar heeft de gemeente Soest meegedaan aan het onderzoek
`Waar staat je gemeente'. Hiermee is het functioneren van de gemeente
Soest inzichtelijk gemaakt. Bovendien kunnen de resultaten van dit
onderzoek vergeleken worden ten opzichte van andere deelnemende
gemeenten met eenzelfde omvang.
Afgelopen najaar kregen 1200 willekeurige inwoners en 400 bezoekers
van één van de gemeentelijke loketten een vragenlijst van
waarstaatjegemeente.nl. Daarin werd hun mening gevraagd over de eigen
woonomgeving, het gemeentebestuur, de gemeentelijke regels en de
gemeentelijke dienstverlening.
Deze week wordt een speciale krant met de resultaten huis-aan-huis
verspreid. Inwoners die een ja-nee of nee-nee sticker op de brievenbus
hebben, krijgen deze krant niet. Als zij wel een exemplaar willen
ontvangen, dan kunnen ze een krant ophalen op het gemeentehuis aan het
Raadhuisplein.
De krant kunt u ook downloaden: U kunt dit bestand openen met de
Acrobat Reader Waar staat je gemeente
Onderzoeksresultaten
In het onderzoek is een onderscheid gemaakt in zes burgerrollen: de
burger als kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en
belastingbetaler. Iedere burgerrol is samengesteld uit verschillende
indicatoren. Hier volgt een korte samenvatting van de resultaten per
burgerrol.
De burger als kiezer
Het eindcijfer voor de rol van kiezer is voor de gemeente Soest een
5,5, dit is een tiende hoger dan het gemiddelde cijfer ten opzichte
van de andere gemeenten. De kiezer is gematigd negatief over de
invloed die hij of zij heeft op wat er in de gemeente gebeurt; dat
valt te destilleren uit het kruisen van de antwoorden in Tabel 10A,a:
Als kiezer heb ik invloed op wat er in de gemeente gebeurt, waar 35%
ontevreden tot zeer ontevreden is, én de antwoorden in de tabellen
10B, e: de gemeente wordt goed bestuurd: 13 % (zeer)ontevreden en 11
Welk rapportcijfer geeft u de gemeentelijke organisatie: 6,3
De burger als klant
De inwoners van Soest zijn over het algemeen tevreden over de
dienstverlening van de gemeente.
De waardering voor de deskundigheid van medewerkers en de verkregen
informatie zijn bij Soest gelijk aan het gemiddelde van de
referentiegroep, de wachttijd voor de loketten ligt iets lager.
Inwoners maken meer gebruik van digitale dienstverlening via het
Digitaal Loket dan in 2007: Nu gebruikt 29 procent het Digitaal Loket,
terwijl dit 2007 nog 17,5 procent was.
De burger als onderdaan
De gemeente Soest reageert adequaat op meldingen, klachten of
bezwaren. Soest komt op een percentage van 5,6 procent aan gegronde
beroep- en bezwaarschriften. Dit is voor Soest vertaald in het
rapportcijfer 9.5.
Het oordeel van de inwoners over veiligheid in de buurt voor de
gemeente Soest is een 6.8, dit is een tiende onder het gemiddelde van
een 6.9. De leefbaarheid in de buurt wordt gewaardeerd met een 7.3,
een tiende lager dan het gemiddelde van een 7.4.
Het totale rapportcijfer voor de burgerrol Onderdaan komt voor de
gemeente Soest op een 6.1, dat is een tiende boven het gemiddelde
rapportcijfer in vergelijking met andere gemeenten met dezelfde
omvang.
De burger als partner
De gemeente betrekt burgers in voldoende mate bij de totstandkoming
van beleid. Inwoners zijn voldoende betrokken bij de totstandkoming
van gemeentelijke plannen, de gemeente is geinteresseerd in de mening
van haar burgers en inwoners hebben voldoende inspraakmogelijkheden op
gemeentelijke plannen.
Het totale rapportcijfer voor de burgerrol Partner is een 5.2 voor de
gemeente Soest, dat is een tiende hoger dan het gemiddelde van een
5.1.
De burger als wijkbewoner
Voor de rol van burger als wijkbewoner zijn een aantal indicatoren
ontwikkeld, die vervolgens in verschillende vragen zijn vertaald.
Op de vraag of er voldoende voorzieningen in de gemeente zijn, krijgt
Soest een wisselende beoordeling. De uitschieters, ten opzichte van
het gemiddelde, naar beneden zijn: de winkels in de gemeente (6.7),
uitgaan (5.5) welzijnsvoorzieningen (5.3) en zorgvoorzieningen (6.1).
Voor de overige onderdelen cultuur, verenigingen en clubs en
sportvoorzieningen werd een beoordeling gegeven, dat ongeveer gelijk
is aan de gemiddelde score.
Soest scoort goed op bereikbaarheid met de auto en het openbaar
vervoer. Op alle onderdelen krijgt de gemeente een waardering boven
het gemiddelde. Vooral het openbaar vervoer wordt ruim voldoende
beoordeeld. De indicator is het onderdeel of er voldoende wegen,
fietspaden aanwezig zijn en of de verkeersveiligheid als goed wordt
ervaren. De fietsvriendelijkheid wordt als ruim voldoende beoordeeld
met een 7.3. De verkeersveiligheid in de buurt wordt met een 5.8
gewaardeerd, tweetiende onder het gemiddelde.
De burger als belastingbetaler
Soest scoort een 6.5 voor de burgerrol `belastingbetaler'. De gemeente
krijgt op alle onderdelen een hogere beoordeling dan het gemiddelde.
U kunt dit bestand openen met de Acrobat Reader Rapport Waar staat je
gemeente
Gemeente Soest