4. Antwoorden op kamervragen van Vermeij over het gebrek aan controle
op de tandartszorg
Antwoorden op kamervragen van Vermeij over het gebrek aan controle op de
tandartszorg
Kamerstuk, 9 maart 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2912069
Datum 9 maart 2009
Betreft Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Vermeij
(PvdA) over het gebrek aan controle op de tandartszorg
(2009Z02025/2080912410).
Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Vermeij over het gebrek aan
controle op de tandartszorg.
(2009Z02025/2080912410)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht `Zorg om kwaliteit `cowboy-tandartsen''?
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Is het waar dat er, zoals in het bericht wordt gesteld, "constructies
gebruikt worden waarbij onbevoegde, buitenlandse tandartsen worden
ingezet als echte tandartsen" met onvoldoende kwaliteit tot gevolg?
Antwoord 2
Binnen de kaders van de Wet op de beroepen in de individuele
gezondheidszorg (Wet big) is het toegestaan dat personen zonder een
gekwalificeerd tandartsgetuigschrift aan tandartsen voorbehouden
handelingen mogen verrichten, doch slechts uitsluitend in opdracht van
een tandarts die geregistreerd is in het register dat op grond van de
Wet big is ingesteld (BIG-register). De big-geregistreerde tandarts
dient zich ervan te vergewissen dat de niet op grond van de Wet big
gekwalificeerde behandelaar bekwaam is om de handelingen uit te
voeren, terwijl deze laatste daar zelf ook van overtuigd dient te
zijn. In 2008 heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een
circulaire uitgebracht waarin wordt gesteld dat indien een niet op
grond van de Wet big gekwalificeerde tandarts voorbehouden handelingen
verricht, verplicht is om zich door een wel op grond van deze wet
gekwalificeerde tandarts te laten superviseren. Daartoe moet de
superviserende (BIG geregisteerde) tandarts lijfelijk in de praktijk
aanwezig zijn. Bij meldingen over gebrek aan supervisie op niet-Wet
big gekwalificeerde tandartsen treedt IGZ gericht op.
De in het artikel gemelde Instelling voor Mondzorg heeft uitgebreid in
de aandacht van IGZ gestaan. Inmiddels is het bedrijf failliet
verklaard. Via haar Bureau Opsporing is IGZ bezig om de eigenaar op te
sporen en zodoende inzage te krijgen in de onderliggende dossiers. Ook
het vermelde bedrijf Sanasmile staat onder toezicht van IGZ. Aldaar
zijn overigens geen buitenlandse tandartsen aangetroffen zonder een
registratie op grond van de Wet big.
Vraag 3
Is het waar dat tandartsen zijn geregistreerd in het BIG-register, en
dat artikel 96 van de Wet BIG degene strafbaar stelt die bij het
verrichten van handelingen op het gebied van de individuele
gezondheidszorg, buiten noodzaak een aanmerkelijke kans op schade aan
de gezondheid van een ander veroorzaakt? In hoeverre is hier sprake
van overtreding van de Wet BIG?
Antwoord 3
Tandartsen die in het bezit zijn van een getuigschrift waaruit blijkt
dat betrokkene voldoet aan de opleidingseisen zoals opgenomen in het
Besluit opleidingseisen tandarts ex Wet big, komen voor inschrijving
in het BIG-register in aanmerking. Het is juist dat artikel 96 van de
Wet big degene strafbaar stelt die bij het verrichten van handelingen
op het gebied van de individuele gezondheidszorg, buiten noodzaak een
aanmerkelijke kans op schade van de gezondheid van een ander
veroorzaakt.
Vraag 4
Op welke wijze wordt controle uitgeoefend op de kwaliteit van de
tandheelkundige zorg in Nederland?
Antwoord 4
IGZ houdt regulier toezicht op de mondzorg. In geval van meldingen
over misstanden of calamiteiten treedt IGZ op. Voorts beschikt de
beroepsgroep sinds 2008 over een eigen kwaliteitsregister, waartoe de
burger online toegang heeft.
Vraag 5
Is deze controle naar uw mening voldoende om de kwaliteit van de zorg
te garanderen? Zo ja, waarom? Zo nee, zijn aanvullende maatregelen
noodzakelijk?
Antwoord 5
Ja, de voorzieningen zoals aangegeven bij vraag 4 en de wettelijke
kaders zoals aangegeven bij vraag 2 bieden voldoende waarborg voor een
kwalitatieve zorgverlening.
Vraag 6
Welke signalen heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg tot nu toe
ontvangen over onvoldoende kwaliteit in de tandheelkundige zorg? Bent
u bereid oriënterend onderzoek door het Bureau Opsporing van de
Inspectie te laten verrichten naar deze tandartsen?
Antwoord 6
IGZ constateert een lichte stijging in het aantal meldingen over de
kwaliteit van mondzorg in het algemeen. In de afgelopen twee jaar
heeft IGZ ongeveer 100 meldingen per jaar met betrekking tot mondzorg
ontvangen. De meldingen betreffen soms grote instellingen voor
mondzorg waarbinnen de voorwaarden voor verantwoorde zorg niet altijd
goed geregeld zijn. IGZ controleert deze meldingen en neemt zonodig
maatregelen. In het geval van de twee in het artikel genoemde
instellingen voor mondzorg heeft IGZ nadrukkelijk toezicht uitgevoerd
(zie vraag 2).
Vraag 7
Bent u van mening dat patiënten zelf de verantwoordelijkheid hebben om
te controleren of hun tandarts voorkomt in het, online raadpleegbare,
kwaliteitsregister van de Nederlandse Maatschappij ter bevordering der
Tandheelkunde (NMT)? Zo ja, bent u van mening dat de overheid mensen
hier tenminste op zou moeten wijzen?
Antwoord 7
Het is primair aan de beroepsgroep om de burger duidelijk te maken
waarop hij of zij moet letten bij de selectie van een tandarts. Ik
acht dat een onderdeel van het kwaliteitsbeleid van de betreffende
beroepsvereniging. Het zou immers een slechte zaak zijn indien de
overheid aan de samenleving kenbaar zou moeten maken wat een
specifieke beroepsgroep te bieden heeft. Ik ben vanuit deze redenering
dan ook niet van plan om burgers te wijzen op het register van de
Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde.
Vraag 8
Welke rol heeft de overheid naar uw mening in de bescherming van
patiënten tegen onvoldoende kwaliteit van beroepsbeoefenaren?
Antwoord 8
Zie het antwoord op de vragen 2 en 4.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport