Megaklus CAI geklaard
Zoals bekend heeft de gemeente met Ziggo een overeenkomst afgesloten
om gedurende een periode van 2 jaar alle producten via onze kabel bij
de huishoudens in Edam-Volendam aan te bieden. Vorige week dinsdag 3
maart, ´s ochtends vroeg, was het moment waarop dat gebeurd is.
Via een huis-aan-huis brief en in de plaatselijke media is iedere
inwoner hiervan op de hoogte gesteld. Hoewel de brieven op tijd
gemaakt zijn, zijn ze echter niet overal op tijd bezorgd. Dat mag een
volgende keer niet meer gebeuren. Voor velen was de inhoud van de
brief duidelijk. In sommige gevallen echter werd de brief niet of
deels gelezen hetgeen toch nog veel vragen opleverde bij de radio en
tv-winkeliers en de gemeente. Desalniettemin is de klus toch geklaard
en binnen 1 week kan nagenoeg ieder huishouden in Edam-Volendam weer
gewoon tv kijken.
Zijn er dan helemaal geen problemen geweest? Jazeker, door een
toevallige storing konden op de 2^e dag de lokale zenders niet meer
ontvangen worden. Bovendien stond de juiste frequentie niet goed in de
brief vermeld. Ook stond in de brief niet vermeld dat er bij bepaalde
tv-toestellen wellicht een extra investering gedaan moest worden om
digitale zenders te ontvangen. Ondanks het feit dat het personeel van
Ziggo goed was geïnstrueerd is het contact met de helpdesk niet overal
goed verlopen. Niet iedere inwoner van Edam-Volendam stond immers bij
Ziggo geregistreerd hetgeen nogal wat misverstanden opleverde.
Echter, de radio-tv winkeliers in Edam-Volendam hebben aangegeven,
behoudens uitzonderingen, heel tevreden te zijn met de gehele
operatie. Ongeveer 20% van de aansluitingen in Edam-Volendam beschikt
over een mogelijkheid om zenders digitaal te ontvangen. Een fractie
daarvan heeft een extra investering moeten doen om, ondanks ingebouwde
mogelijkheden, toch digitale ontvangst te kunnen krijgen. Dat is
natuurlijk wel spijtig maar niet geheel te voorkomen.
Men heeft positieve opmerkingen ontvangen omdat onze gemeente nu
eindelijk, net als andere gemeenten, beschikt over een volwaardig
kabelnet met maar liefst 120 zenders. Ook de mogelijkheid om
pluspakketten te reserveren en Eredivisie Live te kijken werd met
instemming ontvangen. Opgemerkt dient te worden dat men absoluut niet
verplicht is om deze zenders, waarvoor betaald moet worden, af te
nemen. Het is een volledig eigen keuze. Net zoals de keuze om analoog
of digitaal tv te kijken.
Volgende week zal er een evaluatie plaatsvinden met Ziggo. Dan zullen
uiteraard de eerste ervaringen uitgewisseld worden.
Ondanks de nodige probleemgevallen is het college van B&W toch heel
tevreden dat de megaklus geklaard is met medewerking van de lokale
winkeliers. Daar komt bij dat de klant, behoudens de (eenmalige)
smartcard, niet extra betaalt voor het abonnement van de digitale
aansluiting terwijl dit elders het dubbele is. De komende 2 jaar zal
duidelijk moeten worden of Ziggo een goede partner is.
In de brief stond ook te lezen dat de volgende rasterwijziging in
april is voorzien. Op dit moment is echter nog niet bekend wanneer.
Dit zal duidelijk in de lokale pers en via de tv gecommuniceerd
worden. Bovendien zal de wijziging lang niet zo ingrijpend zijn als
die van afgelopen week. Dit zal tot één of twee zenders beperkt
blijven.
Gebleken is dat de ontvangst van de lokale zenders nogal verschilt van
kwaliteit in het ene gedeelte of het andere gedeelte van de gemeente.
Technici van Ziggo werken er keihard aan om dit probleem op te lossen.
Heeft u toch nog problemen? Schroom dan niet om de afdeling CAI,
tel.nr. 398424 te bellen. Wij zullen er alles aan doen om, in
samenspraak met Ziggo en de lokale winkeliers, uw probleem z.s.m. op
te lossen.
Gemeente Edam-Volendam