Gemeente Edam-Volendam

Megaklus CAI geklaard

Zoals bekend heeft de gemeente met Ziggo een overeenkomst afgesloten om gedurende een periode van 2 jaar alle producten via onze kabel bij de huishoudens in Edam-Volendam aan te bieden. Vorige week dinsdag 3 maart, ´s ochtends vroeg, was het moment waarop dat gebeurd is.

Via een huis-aan-huis brief en in de plaatselijke media is iedere inwoner hiervan op de hoogte gesteld. Hoewel de brieven op tijd gemaakt zijn, zijn ze echter niet overal op tijd bezorgd. Dat mag een volgende keer niet meer gebeuren. Voor velen was de inhoud van de brief duidelijk. In sommige gevallen echter werd de brief niet of deels gelezen hetgeen toch nog veel vragen opleverde bij de radio en tv-winkeliers en de gemeente. Desalniettemin is de klus toch geklaard en binnen 1 week kan nagenoeg ieder huishouden in Edam-Volendam weer gewoon tv kijken.

Zijn er dan helemaal geen problemen geweest? Jazeker, door een toevallige storing konden op de 2^e dag de lokale zenders niet meer ontvangen worden. Bovendien stond de juiste frequentie niet goed in de brief vermeld. Ook stond in de brief niet vermeld dat er bij bepaalde tv-toestellen wellicht een extra investering gedaan moest worden om digitale zenders te ontvangen. Ondanks het feit dat het personeel van Ziggo goed was geïnstrueerd is het contact met de helpdesk niet overal goed verlopen. Niet iedere inwoner van Edam-Volendam stond immers bij Ziggo geregistreerd hetgeen nogal wat misverstanden opleverde.

Echter, de radio-tv winkeliers in Edam-Volendam hebben aangegeven, behoudens uitzonderingen, heel tevreden te zijn met de gehele operatie. Ongeveer 20% van de aansluitingen in Edam-Volendam beschikt over een mogelijkheid om zenders digitaal te ontvangen. Een fractie daarvan heeft een extra investering moeten doen om, ondanks ingebouwde mogelijkheden, toch digitale ontvangst te kunnen krijgen. Dat is natuurlijk wel spijtig maar niet geheel te voorkomen.

Men heeft positieve opmerkingen ontvangen omdat onze gemeente nu eindelijk, net als andere gemeenten, beschikt over een volwaardig kabelnet met maar liefst 120 zenders. Ook de mogelijkheid om pluspakketten te reserveren en Eredivisie Live te kijken werd met instemming ontvangen. Opgemerkt dient te worden dat men absoluut niet verplicht is om deze zenders, waarvoor betaald moet worden, af te nemen. Het is een volledig eigen keuze. Net zoals de keuze om analoog of digitaal tv te kijken.

Volgende week zal er een evaluatie plaatsvinden met Ziggo. Dan zullen uiteraard de eerste ervaringen uitgewisseld worden.

Ondanks de nodige probleemgevallen is het college van B&W toch heel tevreden dat de megaklus geklaard is met medewerking van de lokale winkeliers. Daar komt bij dat de klant, behoudens de (eenmalige) smartcard, niet extra betaalt voor het abonnement van de digitale aansluiting terwijl dit elders het dubbele is. De komende 2 jaar zal duidelijk moeten worden of Ziggo een goede partner is.

In de brief stond ook te lezen dat de volgende rasterwijziging in april is voorzien. Op dit moment is echter nog niet bekend wanneer. Dit zal duidelijk in de lokale pers en via de tv gecommuniceerd worden. Bovendien zal de wijziging lang niet zo ingrijpend zijn als die van afgelopen week. Dit zal tot één of twee zenders beperkt blijven.

Gebleken is dat de ontvangst van de lokale zenders nogal verschilt van kwaliteit in het ene gedeelte of het andere gedeelte van de gemeente. Technici van Ziggo werken er keihard aan om dit probleem op te lossen. Heeft u toch nog problemen? Schroom dan niet om de afdeling CAI, tel.nr. 398424 te bellen. Wij zullen er alles aan doen om, in samenspraak met Ziggo en de lokale winkeliers, uw probleem z.s.m. op te lossen.