Gemeente Oldebroek
Bekendmaking vaststelling Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat in de vergadering van de gemeenteraad van 3 maart 2009 de Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand is vastgesteld.
Tot 1 januari 2009 was de langdurigheidstoeslag alleen voor mensen die vijf jaar of langer een uitkering op het sociaal minimum hebben en geen perspectief op werk. Door een wetswijziging per 1 januari 2009 mogen gemeenten nu zelf bepalen wie hiervoor in aanmerking komen. Dit wordt geregeld in een verordening. Aan welke voorwaarden u moet voldoen, leest u hieronder.
Verordening Langdurigheidstoeslag
-U bent tussen de 21 en 65 jaar en woonachtig in de gemeente Oldebroek;
-U heeft gedurende een ononderbroken periode van 3 jaar een inkomen (uit arbeid, uitkering) gehad van maximaal 110% van de voor u geldende bijstandsnorm.
-Uw vermogen (spaargeld, bezittingen of ander vermogen) is niet hoger dan de voor u geldende grens.
Bedragen 2009
AlleenstaandeAlleenstaande ouderGehuwden
Norm tot 110% van de bijstandsnorm¤ 988,57
(inclusief vakantietoeslag)¤ 1.271,02
(inclusief vakantietoeslag)¤ 1.412,25
(inclusief vakantietoeslag)
Vermogen¤ 5.455,-¤ 10.910,-¤ 10.910,-
-U bent geen student of scholier (in de zin van de Wet studiefinanciering 2000 of de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten).
-U heeft in het afgelopen jaar niet eerder een langdurigheidstoeslag ontvangen.
Hoogte van de langdurigheidstoeslag
Inkomen op bijstandniveauInkomen tussen de 100 en 110% van bijstandsniveau.
Gehuwden
¤ 490,95
¤ 245,48
Alleenstaande ouder
¤ 440,44
¤ 220,22
Alleenstaande
¤ 344,47
¤ 172,24
Hoe vraagt u aan?
U kunt in aanmerking komen voor een langdurigheidstoeslag door het aanvraagformulier in te vullen. U kunt dit formulier afhalen in het gemeentehuis of dorpskantoor. Het aanvraagformulier kunt u ook terugvinden op de website van de gemeente: www.oldebroek.nl onder het kopje Samenleving/werk en inkomen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de sectie Sociale Zaken, telefoonnummer (0525) 638 200.
De verordening ligt tijdens openingstijden voor een ieder kosteloos ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek en het dorpskantoor te Wezep. Een ieder kan tegen betaling van de kosten een afschrift van de verordening ontvangen.