Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 9 maart 2009
Eerste miljoen euro Cultuurkaart uitgegeven
Theaters populairste bestemming Cultuurkaart
De Cultuurkaart, de culturele creditkaart voor het voorgezet onderwijs, heeft de culturele sector inmiddels een miljoen euro opgeleverd. Dat maakte CJP vandaag bekend tijdens een congres van Bureau Promotie Podiumkunsten in Ede. De Cultuurkaart werd in november 2008 door CJP geĂŻntroduceerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en is verspreid onder alle 940.000 leerlingen. Aan iedere Cultuurkaart is een bedrag gekoppeld van 15 euro. Daarnaast stelt het VSBfonds per CKV-leerling tien euro extra ter beschikking. Het Cultuurkaartbudget komt daarmee op bijna 16 miljoen per jaar.
Uit de eerste bestedingscijfers blijkt dat de theaters het meest profiteren van de komst van de Cultuurkaart. In dit segment werd 28% van het geld besteed. Andere populaire sectoren zijn de bioscopen met 12,5% en musea met 8% van de bestedingen. Ook regionale culturele steunpunten, die een schakel vormen tussen vraag vanuit het onderwijs en het cultureel aanbod, doen het goed. Zij ontvingen tot nu toe 11% van het beschikbaar budget.
"Het is goed om te zien dat de Cultuurkaart verschillende sectoren stimuleert om een relevant aanbod te bieden voor een jonge doelgroep", zegt Walter Groenen, directeur van CJP. Daarmee laten we zien dat de Cultuurkaart werkt en de culturele sector kansen biedt. Het is nu aan hen om de duizenden leerlingen die op dit moment een Cultuurkaart op zak hebben, te verleiden tot een bezoek."
Leerlingen en docenten kunnen met de Cultuurkaart betalen bij de pinterminals of via de Cultuurkaart website bij een van de 1800 aangesloten culturele instellingen.
15% van de leerlingen beslist zelf waar zij het geld van de Cultuurkaart aan uitgeven. Bij de overige leerlingen wordt het Cultuurkaart-tegoed gebruikt om culturele activiteiten met de klas te ondernemen. Ook als leerlingen zelf beslissen waar zij naar toe gaan met hun Cultuurkaart is het theater favoriet.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht