84% van MKB'ers steunt collega-ondernemers in recessie

09/03/2009 07:3 0

De Telefoongids & Gouden Gids

MKB Succesbarometer:

MKB'ers helpen elkaar de recessie door


- 84 % van MKB'ers wil komende tijd collega-ondernemers steunen


- Multinationals en ketens krijgen volgens MKB de hardste klappen


- MKB vooral gebaat bij lokale klandizie en buurtfunctie

Amsterdam, 9 maart 2009 - Harmonieuze geluiden in sombere tijden. Maar liefst 84 procent van de ondervraagde MKB'ers is van plan collega-ondernemers te steunen in 2009. Dit doen zij door bij hen evenveel (61%) of zelfs meer (23%) producten en diensten af te nemen. Ondanks de crisis verwacht ruim de helft (59%) van het MKB in Nederland dat in 2009 de economische recessie juist de ketens en multinationals raakt en niet henzelf. Succesvol ondernemen anno 2009 betekent dat er aandacht is voor lokale klanten (56%) en slimme manieren om meer handel aan te trekken (50%).

Dit zijn enkele resultaten uit de MKB Succesbarometer van De Telefoongids & Gouden Gids, uitgevoerd door TNS NIPO onder 600 MKB'ers. Uit het onderzoek blijkt verder dat eenderde (33%) van de ondernemers vindt dat men succesvol onderneemt zolang er geen verlies wordt gemaakt. Bijna de helft van de ondernemers geeft aan dat hun succes in 2009 belemmerd zou kunnen worden door minder klanten (49%). Ruim 60 procent acht het mogelijk dat zij in 2009 minder succesvol zijn door een lager bestedingspatroon van klanten (63%).

Dolf Weiler, Marketing Directeur van De Telefoongids BV: "Geweldig dat gedurende deze sombere tijden MKB'ers een gezonde volhardendheid laten zien. Dat is een teken van waar ondernemerschap naar mijn idee. Kernwaarden zoals trots, doorzettingsvermogen en lokale bekendheid zorgen er voor dat het MKB, dat overigens 99 procent van alle bedrijven in Nederland vormt, tijdens mindere tijden niet bij de pakken neer zit, maar uitgaat van haar eigen lokale kracht en elkaar steunt.

Lokale afhankelijkheid

Ruim de helft van het MKB (56%) zegt voor succes afhankelijk te zijn van lokale klandizie binnen vijftig kilometer afstand. Voornamelijk ondernemers in de industrie (65%) en detailhandel (83%) geven dit aan. Een kwart (26%) van de ondernemers in de detailhandel zegt zelfs afhankelijk te zijn van klanten binnen een straal van vijf kilometer. In de groothandel- en transportbranche is men het minst afhankelijk van lokale klandizie (27%). Ron van Dijk, mede-eigenaar van drukkerij Grand Prix Copyrette Printing & Design te Amsterdam zegt: "Lokale klandizie is voor ons essentieel om succesvol te blijven. We bedienen een breed scala aan lokale afnemers. Gelukkig is een groot gedeelte hiervan nauwelijks gevoelig voor de recessie. Zo leveren wij bijvoorbeeld registratieformulieren aan een lokaal ziekenhuis. Het aantal bestellingen van deze formulieren wordt niet beïnvloedt door mindere economische tijden, dit geeft ons zekerheid."

Succesvol vinden en gevonden worden

"Voor de MKB'er is zichtbaarheid op lokaal niveau dan ook van groot belang. Wij helpen ondernemers inmiddels honderd jaar als het gaat om succesvol gevonden worden, zowel op traditionele als op vernieuwende manieren, zoals online en mobiel. Met onze lokale zoekmogelijkheden maken we het voor bedrijven uit dezelfde regio gemakkelijk om elkaar te vinden. Voor de MKB'er blijkt dit een uiterst effectieve manier om klandizie aan te trekken, omdat maar liefst zeven van de tien zoekopdrachten leidt tot de aankoop van een product of dienst. Daarnaast biedt het onlangs samengaan van De Telefoongids & Gouden Gids de ondernemer een nu nog groter bereik met ondermeer één complete gids en de websites Detelefoongids.nl en goudengids.nl. Vanaf april wordt de vernieuwde gids verspreid per regio gedurende het jaar", aldus Weiler.

Lichamelijke gezondheid de succesfactor

Ondanks de crisis blijft de ondernemer relativeren en denkt vooral aan gezondheid en geluk als er wordt gevraagd naar de definitie van succes. De top vijf 'definities van succes' luidt:


1. Lichamelijke gezondheid


2. Gelukkig zijn


3. Financiële gezondheid


4. Het bereiken van doelen


5: Dromen waarmaken.

Over de MKB Succesbarometer

In opdracht van De Telefoongids & Gouden Gids heeft TNS NIPO een online onderzoek uitgevoerd onder het MKB in Nederland. Het onderzoeksbureau vroeg in februari 2009 600 MKB'ers uit de industrie, detailhandel, groothandel, transport en zakelijke dienstverlening naar hun visie op succesvol ondernemen.

De Telefoongids & Gouden Gids

De Telefoongids & Gouden Gids is een multimediaal bedrijf dat beschikt over de meest complete database van Nederland met relevante informatie over bedrijven, producten, diensten en personen. Wij stellen deze informatie beschikbaar via Internet, Print en Mobiel. De Telefoongids & Gouden Gids opereert in de snel veranderende zoek- en advertentiemarkt en loopt voorop in het ontwikkelen van innovatieve technologieën voor zoek- en vindgemak. Dagelijks gebruiken meer dan 2 miljoen mensen De Telefoongids & Gouden Gids. De websites www.detelefoongids.nl & www.goudengids.nl hebben elke dag één miljoen unieke bezoekers en staan daarmee in de top van meest bezochte sites in Nederland. Daarnaast gebruiken nog eens één miljoen mensen elke dag weer onze papieren gids. Een hoog rendement is gegarandeerd. Van alle bedrijfsraadplegingen leiden maar liefst 7 van de 10 tot een aankoop.

De Telefoongids Holding BV

De Telefoongids Holding is specialist in Nederland als het gaat om lokaal zoeken en het genereren van sales leads. De Telefoongids Holding bestaat met zo'n 1.200 specialisten uit meerdere business units en merken waaronder; De Telefoongids BV (De Telefoongids & Gouden Gids), LokaalTotaal (lokale gidsen), Suurland Outdoor BV (stadsplattegronden), City & Tourist Promotions BV (gemeentegidsen), Scoot Media (affiliate marketing) en ClearSense (online marketing bureau). Het hoofdkantoor van De Telefoongids Holding BV is gevestigd in Amsterdam. De Telefoongids BV is een toonaangevende uitgever van 'directory' diensten in Nederland. Jaarlijkse verspreiding van regionale- en lokale gidsen, huis aan huis. Ook te raadplegen via Internet (www.detelefoongids.nl, www.goudengids.nl), Finnu (De Telefoongids in Windows Live Messenger) en Mobiele diensten zoals nummerinformatiedienst 1888, SMS1313, De Telefoongids Mobiel, Gouden Gids Mobiel, maar ook de Siemens huistelefoon en KPN Op Weg (navigatie).

TNS-NIPO monitor 2007/2008